De Bruggelingen zijn al bij al positief voor de uitbreiding van de fietsstraten naar zowat het hele Brugse binnenstad. Zo blijkt althans uit een kleine rondvraag in de binnenstad. “Een heel goede zaak. De Brugse binnenstad is immers nooit gemaakt voor veel en druk autoverkeer”, zegt Bruggeling Jo Berten. “Brugge is een stad op mensenmaat en die maatregel versterkt dat.”
In politiek Brugge is er veel deining rond de invoering van een fietszone, waarbinnen de fiets prioritair is en auto’s die niet mogen voorbijsteken, in zowat de hele Brugse binnenstad. Maar bij de Bruggelingen, alvast bij deze die wij spraken in het stadscentrum, is de stemming hoofdzakelijk positief. In de Eeckhoutstraat, vlakbij de drukke Wollestraat, treffen leerkracht op rust en stadsgids Jo Berten aan. Hij komt met zijn elektrische fiets van op de Dijver de Eeckhoutstraat ingedraaid. “Ja, ik heb gehoord over die uitbreiding van de fietszone. En ik sta daar absoluut achter. Dat is een heel goede zaak”, zegt Jo Berten. “De Brugse binnenstad, met al zijn smalle straatjes, is nooit gebouwd geweest en nooit voorzien voor veel en druk autoverkeer. Brugge is ‘mensenmaat’ en deze maatregel zal dat versterken. Het zal misschien wel wat wennen zijn voor automobilisten maar ik verwacht geen al te grote problemen. En het is toch ook gewoon niet nodig om veel met de auto rond te rijden in het centrum. Alles is toch vlakbij.”
Op zoek naar nog wat reacties trekken we naar de Markt, waar zoals elke woensdag de openbare markt plaats heeft. Bij een koffiekraampje ontmoeten we het koppel Laetitia Noël en Steve De Knock. “Wij wonen in Zeebrugge. Daar is er ruimte genoeg voor alle weggebruikers en is zo’n fietszone niet nodig. Maar we hebben ook lange tijd in Knokke gewoond en daar zijn ook al heel wat fietsstraten en dat loopt daar precies wel goed”, zegt Laetitia.
Logisch
“Eigenlijk is het wel logisch om dat in te voeren in bijna de hele binnenstad want het zijn bijna allemaal nauwe straatjes waar het sowieso moeilijk is om op een veilige manier fietsers in te halen. Ik heb er dus geen probleem mee. Het is zo meteen ook duidelijk voor iedereen hé.”
Aan hetzelfde kraampje treffen we Nico Coene en Christel Van Mullem. Nico is voorzitter van het organisatiecomité van De Verloren Hoekfeesten op de Brugse Vesten. “Ik vind het top. Wij wonen nu in deelgemeente Sint-Kruis en nemen nooit de auto om naar de binnenstad te komen. Dat is nergens voor nodig. Ik ga zelfs dikwijls te voet”, zegt Nico. “Het is veel veiliger en aangenamer voor iedereen als duidelijk is dat de fietsers voorrang hebben op het autoverkeer.”
Veiliger
En tenslotte spreken we de voormalige restaurantuitbater Tillo Declercq aan. Hij runde jarenlang het visrestaurant De Visscherie op de Vismarkt in Brugge. Eerder woonde hij lange tijd in Vivenkapelle. “Wij wonen in Christus Koning (een wijk in de rand van de Brugse binnenstad, red.) en komen zelden of nooit met de auto naar de binnenstad. Daarvoor nemen we de fiets”, zegt Tillo. “Het lijkt mij een logische beslissing. En eigenlijk zal er in de praktijk niet zo heel veel wijzigen want in veel straatjes is het quasi onmogelijk om fietsers in te halen. In de poortstraten kan dat wel, maar als ik het goed begrijp vallen die buiten de fietszone. Maar nu dat ook voor iedereen duidelijk wordt gemaakt dat de fietsers voorrang hebben, is het toch wel iets veiliger voor de fietsers. Maar ik ben nu natuurlijk gepensioneerd en leef aan een rustiger tempo dan toen ik jonger was en volop in het beroepsleven stond… In die tijd zou ik misschien ook wel eens gesakkerd hebben als ik achter een fietsers moet blijven. Dat moet ik dan ook wel eerlijk toegeven (lacht).”
The post Bruggelingen al bij al positief voor grote uitbreiding fietszone: “Brugge is nooit voorzien voor veel en druk autoverkeer” is provided by KW.be.