Deceuninck voelt crisis in bouwmarkt: “Gelukkig zijn we ook nog actief in de renovatiemarkt”

De producent van pvc-raamprofielen Deceuninck met hoofdzetel in Gits voelt de crisis in de bouwmarkt en verwacht ook niet meteen veel beterschap in de tweede jaarhelft. Dat bleek woensdag bij de voorstelling van de halfjaarresultaten. “Vooral de nieuwbouw is enorm getroffen, gelukkig zijn we ook nog actief in de renovatiemarkt”, verklaarde CFO Serge Piceu. “Maar gezien de context, konden we toch goed standhouden.”

De omzet viel in de eerste zes maanden 9 procent terug tegenover dezelfde periode vorig jaar, tot 383,6 miljoen euro. De aangepaste brutowinst (ebitda) lag ruim 16 procent lager op 54,6 miljoen euro. Netto kon Deceuninck wel een beter resultaat voorleggen (11,5 miljoen versus 8,3 miljoen vorig jaar) door een combinatie van minder financiële verliezen en minder belastingen.

In Europa is het volgens Piceu “moeilijk om een rode draad te trekken”. In sommige markten zoals Frankrijk, Duitsland en Italië staat de omzet algemeen onder druk. In Italië bijvoorbeeld zijn subsidies om te verbouwen weggevallen, waardoor de omzet met 30 procent zakte, klonk het. Andere markten zoals Spanje/Portugal, het Verenigd Koninkrijk en Nederland deden het een pak beter. België bevindt zich volgens de CFO eerder bij de “mindere presteerders” doordat de nieuwbouwmarkt historisch laag staat. “Er wordt in die markt ook hard gevochten om de volumes wat een impact heeft op de prijzen”.

Desondanks kon Deceuninck zijn winstgevendheid in Europa “min of meer” op peil houden (winstmarge -0,6 procentpunt tot 9,3 procent) door de sluiting van zijn fabriek in Duitsland, waardoor de kosten nu lager liggen.

Omzet in Turkije daalt

Turkije, qua omzet de tweede grootste markt voor Deceuninck, deed het dan weer opvallend minder goed na een aantal zeer sterke jaren. De CFO verwees als verklaring naar de zeer hoge rente en de devaluatie van de Turkse munt. Het bedrijf koopt zijn grondstoffen aan in dollar en past zijn prijzen in lira wel aan, maar met vertraging.

De omzet in de Turkse markt (plus opkomende markten) daalde met ruim een vijfde tot 115 miljoen euro, terwijl de winstmarge 3,3 procentpunt zakte tot 20,8 procent. “We hebben altijd gezegd dat het winstniveau van de voorbije jaren niet houdbaar was, maar tegenover andere regio’s is dat nog altijd erg hoog”, merkte Piceu op. “We blijven dan ook zeer sterk geloven in Turkije, onze positie blijft er sterk, we hebben ondanks de moeilijke marktomstandigheden zelfs marktaandeel gewonnen.” Wanneer de Turkse markt zich weer zal herstellen, durfde de CFO niet zeggen. In Turkije is ook de politieke situatie immers een onvoorspelbare factor, luidde het.

Dé positieve noot voor Deceuninck in de eerste jaarhelft was Noord-Amerika. Daar steeg de omzet met 1,6 procent (minder volumes maar positieve prijsmix) en de winstmarge groeide er zelfs met 3,3 procentpunt, tot 16,6 procent. De Belgische pvc-producent kon er duurdere producten aan de man brengen, terwijl zijn kosten daalden door goedkopere inkopen en een efficiëntere manier van produceren. Het blijft volgens Piceu wel moeilijk om goed personeel te vinden en te behouden in de VS.

Over het plotse vertrek van CEO Stefaan Haspeslagh bij Deceuninck, dat vorige week werd bekendgemaakt, wilde het bedrijf woensdag niets meer kwijt. “Zijn vertrek heeft niets met de resultaten te maken”, klonk het. De nieuwe CEO ad interim Francis Van Eeckhout zat woensdag op het vliegtuig naar Azië.

Geen sluitingen, wel optimaliseren

Gezien de marktomstandigheden zal Deceuninck op de kosten blijven letten, maar fabriekssluitingen staan niet meteen gepland, klonk het nog. Eerder het optimaliseren van de productie aan de vraag. In België gebeurt dat volgens de CFO met behulp van tijdelijke werkloosheid.

The post Deceuninck voelt crisis in bouwmarkt: “Gelukkig zijn we ook nog actief in de renovatiemarkt” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Koning Charles leidt nationale herdenking 80 jaar overwinning op Japan

Koning Charles zal vrijdag het Verenigd Koninkrijk voorgaan in de nationale herdenkingen van de 80ste verjaardag van VJ-dag, de dag waarop Japan zich in 1945 overgaf waarmee een einde kwam aan de Tweede Wereldoorlog. Door het hele land zullen iconische gebouwen en locaties speciaal worden verlicht om deze historische mijlpaal te markeren.

Lees meer »

Volkscafé ‘De Cosmo’, waar bruine kroeg en blues samenkomen: “Wie klaagt over failliete cafés, drinkt er zelf nooit iets”

Café Cosmopolite, in de volksmond ‘De Cosmo’, is al decennialang een vaste waarde voor buurtbewoners, muziekliefhebbers en trouwe stamgasten. Wat ooit begon als een limonadefabriek, groeide uit tot een authentieke bruine kroeg waar verhalen, vriendschappen en muziek de boventoon voeren.
The post Volkscafé ‘De Cosmo’, waar bruine kroeg en blues samenkomen: “Wie klaagt over failliete cafés, drinkt er zelf

Lees meer »