De bloemenstoet viert dit jaar een mijlpaal met feestthema. Een terugblik naar de rijke geschiedenis van het corso staat daarbij centraal. “We nemen de bezoeker mee naar de belle époque, toen het corso ontstond als feest op de Belgium Pier waarbij vrouwen en kinderen kleine kruiwagentjes versierden en strandbloemen maakten en zo flaneerden over de wandelweg”, zegt regisseur Davy De Wolf.
Twintig praalwagens, elf dansgroepen, twee klassieke fanfares én een mobiele fanfare met dj’s: het 130ste corso wordt er eentje om u tegen te zeggen. Verwacht je opzondag 31 augustus aan een traditionele stoet met veel kleur, mooie praalwagens en vooral véél bloemen. “Danseressen met bloemenkapsels, figuranten die zelf een levende bloem worden: bloemen bij de vleet op dit 130ste corso”, zegt regisseur Davy De Wolf. “En voor het eerst krijgen ook papieren strandbloemen een plekje in het corso: tachtig vrijwilligers maakten bijna duizend bloemen in crêpepapier.”
Eerbetoon
Het corso zal dit jaar de rijke geschiedenis van de badstad tot leven wekken: de traditionele klederdracht van weleer, bloemenwagens die de evolutie van het Blankenbergse corso vertellen… “De wagenbouwers lieten zich voor deze editie inspireren door de vele thema’s die in de loop der jaren aan bod kwamen. In die zin wordt het een echt eerbetoon aan 130 jaar corso in Blankenberge, en aan de verschillende regisseurs die de revue passeerden. Waar de een zich liet inspireren door wat er in de wereld gebeurde, zocht de ander het qua thematiek meer in de eigen fantasie. Je zal in de stoet ook hun respectieve stijlen kunnen ontwaren. Trouwens, het is pas vanaf eind jaren zestig dat er met regisseurs en thema’s gewerkt werd”, aldus Davy De Wolf.
Zelf is hij als regisseur aan zijn vierde editie toe. “Ik durf zeggen dat vorig jaar mijn minst geslaagde editie was. Het bloementekort speelde ons parten, maar wellicht lag het ook aan het thema: niet iedereen is thuis in de gamewereld. Voor deze editie grijpen we terug naar die gracieuze uitstraling, met veel kleur, feestelijke kostuums en meer schwung. The Greatest Parade uit 2023, dáár moeten we qua sfeer weer naartoe. We willen met deze feesteditie weer dat authentieke corsogevoel opwekken bij de liefhebber.”
“Vorig jaar speelde het bloementekort ons parten, dit jaar staan de bloemenvelden ze uitzonderlijk mooi bij” – Regisseur Davy De Wolf
Dit jaar zou er van een bloementekort geen sprake mogen zijn. “Ik ben een paar weken geleden nog in Zundert het walhalla van de corsobouwers geweest en ik heb de bloemenvelden er zelden zo mooi weten staan. Afwisselend regen en warme dagen, dat is wat ze nodig hebben”, klinkt het. Er werd volgens De Wolf een recordbestelling dahlia’s geplaatst. “Ook daarmee gaan we terug naar de topjaren van het corso, toen we altijd zo rond het magische miljoen bloemen zaten. Dit jaar hebben we zestien grote wagens – vorig jaar waren het er maar tien – waarvan twaalf in competitie. We merken dat de corsogroepen voor de jubileumeditie echt alles uit de kast willen halen.”
Stadswagen
Geert Willem (61) is aan zijn veertigste stadswagen bezig. “’t Is soms moeilijk opboksen tegen de professionele corsogroepen, die veelal een carver en bloemisten in de rangen hebben. Maar we hebben wel elk onze sterktes in de groep, waardoor we elkaar mooi aanvullen. We doen ons best om niet onder te doen. Ook voor onze beplantingsdienst is het bloemencorso dé seizoensafsluiter. De vrijdag voor het corso worden de bloemen geleverd en een twintigtal mensen van de beplantingsdienst werken de wagen af. Er gaan 112.000 bloemen op”, aldus Geert, die als kind ook al graag naar de stoet ging kijken. “Mijn collega Wim kwam hier als broekventje zelfs al mee bloemen op de wagens steken. Hij kon gemakkelijker bij de plaatsen die voor ons moeilijk bereikbaar waren.”
“Ik durf zeggen dat vorig jaar mijn minst geslaagde editie was, dit jaar gaan we weer voor een gracieuze uitstraling” – Regisseur Davy De Wolf
Als de stadswagen af is, zit het werk er nog niet op voor de groendienst. “Wij verzorgen ook de bloemstukken voor de auto’s en de politiemotoren die meerijden in de stoet. Dat gebeurt de zondag zelf, onze wagen moet tegen dan dus zeker af zijn. De zaterdagnacht is altijd kort, maar er wordt heel wat afgelachen. Het is opgelucht ademhalen als we op zondagmorgen een afgewerkte wagen kunnen buitenrijden. Wim en ik lopen ook allebei mee in de stoet, leuk om de reacties te zien.”
Grootste miskleun
De stadswagen valt buiten de competitie. “Al geeft de jury ons ook wel punten, en vorig jaar waren we de officieuze winnaar”, zegt Geert. “Onze grootste miskleun in de veertig jaar dat ik het doe, was onze wagen die de maanlanding moest uitbeelden. Dat had weinig meer om het lijf dan een halve schelp met een bierpot onder. We waren dat jaar ook net uitgenodigd voor het corso in Mechelen. Bij een andere editie is er een wiel van onze wagen afgedraaid, waardoor we de stoet deels misten. Onze stadswagen met de bijtjes van 2017 vond ik dan weer een hele mooie.”
The post Bloemencorso in Blankenberge bestaat 130 jaar: “We gaan voor kleur, heel veel kleur” is provided by KW.be.