Het Brugse stadsbestuur breidt de fietszone in de binnenstad, waar fietsers prioritair zijn, gevoelig uit. Vanaf 1 oktober wordt quasi de hele binnenstad, met uitzondering van de poortstraten en trajecten met openbaar vervoer, een fietszone. “De veiligheid van onze fietsers is heel belangrijk”, benadrukt burgemeester De fauw.
De fietszone in het centrum van Brugge breidt aanzienlijk uit. Bij de invoering van de van de fietszone in oktober 2020 maakten ruim 90 straten deel uit van de fietszone. Vanaf 1 oktober worden dat maar liefst 390 straten. Met de uitbreiding telt het centrum van Brugge 87 kilometer aan fietsstraten; volgens het stadsbestuur het hoogste aantal in heel België. Voor wie niet vertrouwd is met het begrip: een fietszone is een gebied waar fietsers de hoofdrol spelen. Alle weggebruikers – ook auto’s en bussen – mogen er maximaal 30 km/u rijden en moeten achter de fietsers blijven. “We maken van Brugge nog meer fietsstad dan ze al is. Niet enkel in het centrum maar ook in de deelgemeenten zijn er al heel wat fietsstraten”, zegt burgemeester Dirk De fauw (CD&V). “De veiligheid van onze fietsers is heel belangrijk, en daarvoor zijn dit soort maatregelen nodig. Door deze uitbreiding wordt het verkeer overzichtelijker en veiliger voor iedereen.”
“We maken van Brugge nog meer een fietsstad dan ze al is, niet enkel in het centrum, maar ook in de deelgemeenten”
Het stadsbestuur wijst er wel op dat de poortstraten en het traject van De Lijn bewust buiten de uitbreiding worden gehouden. Dit om de bereikbaarheid van het centrum en de vlotheid van het openbaar vervoer te blijven garanderen.
Bredere visie
“Deze uitbreiding kadert in een bredere visie op verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de stad. We willen het centrum nog aantrekkelijker maken voor fietsers, zonder de bereikbaarheid voor andere weggebruikers uit het oog te verliezen”, geeft burgemeester De fauw nog mee. Voor de volledigheid: de straten die niet in de fietszone zitten wegens poortstraat en dus invalsweg: Ezelstraat, Langestraat, Gentpoorstraat en Katelijnestraat-Mariastraat. En deze straten vallen erbuiten wegens openbaar vervoer: Vlamingdam, Sint-Joristraat, Walweinstraat-Julius en Maurits Sabbestraat, Langerei, Kazernevest, Predikherenrei en de aansluitende straten Gruuthusestraat – Dijver – Rozenhoedkaai, Braamberstraat – Predikherenstraat.
The post Van 90 naar 390 fietsstraten in centrum van Brugge, goed voor 87 kilometer is provided by KW.be.