Inwoners Esen en Vladslo blijven ijveren voor veilige wandel- en fietswegen: “De beloofde actie komt er!”

Voor het vijfde jaar op rij trok een fietskaravaan vanuit Vladslo en Esen richting het stadhuis van Diksmuide. Met deze actie willen de inwoners van Esen en Vladslo aandacht vragen voor veilige wandel- en fietswegen.

Het Esense bewonersplatform en Vladslo Leeft deden een oproep, wat resulteerde in een mooie groep van ruim 90 fietsers die de actie volop steunden. De colonne uit Vladslo verzamelde op het marktplein en werd op het Esenplein opgewacht door de Esense fietsers, waarna ze samen vertrokken richting stadhuis van Diksmuide. Deze keer werd het startschot gegeven door André Migneau, organisator van de In Flanders Fields Marathon, lid van het directiecomité IAU (International Association of Ultrarunners), maar bovenal ex-Vladslonaar en een strijder voor veilige fietswegen.

Grote update

Bij aankomst op de Grote Markt werd de groep fietsers verwelkomd door de aanwezige schepenen en de burgemeester. Schepen van Financiën, Mobiliteit en Openbare Werken Kurt Vanlerberghe gaf in het stadhuis een update. Hij legde uit dat de fietssnelweg langs het spoor in twee afzonderlijke dossiers wordt behandeld. Voor het traject tussen station Diksmuide (fietstunnel) en de Steenstraat (Roggeveld Esen) werden onderhandelaars van de West-Vlaamse intercommunale aangesteld om de onderhandelingen te voeren over de grondverwerving op 119 percelen, eigendom van 45 eigenaars en een tiental pachters. Zij starten hiermee in september. Tegelijkertijd wordt de omgevingsvergunning voorbereid, waarvoor een MER-ontheffing moet worden voorgelegd. Studiebureau Antea werkt hieraan in opdracht van Infrabel en verwacht het ontheffingsdossier in te dienen in het najaar.

Voor het traject langs de spoorweg vanaf de Steenstraat tot aan de gemeentegrens met Kortemark vond op 31 maart overleg plaats met de gemeente Kortemark, studiebureau Cnockaert en Infrabel. Op 17 juli bezorgde het studiebureau het voorontwerp aan Antea, met het oog op de aanpassing van hun MER-ontheffingsdossier.

Tweede dossier

Het tweede dossier, het fietspad tussen Esen en Vladslo, wordt autonoom behandeld door de provincie West-Vlaanderen, maar ligt al maanden stil door ziekte van de dossierbehandelaar. Het ontwerpplan van de provincie was bijna klaar voor het grondverwervingsplan (onteigeningen), maar moest aangepast worden door de afbraak van de woning aan de brug over de Handzamevaart. Het ontwerp van de fietsbrug over de Handzamevaart wordt opgemaakt door studiebureau Lobelle, terwijl het dossier ter compensatie van de aanleg van het verhoogde fietspad wordt uitgewerkt in samenwerking met de Vlaamse Landmaatschappij.

In september of oktober zit de stad Diksmuide samen met de provincie om de evolutie te bespreken en het dossier weer aan te zwengelen. Ondertussen wordt een ontwerper aangesteld voor de renovatie van de Vladslostraat zelf. Minstens het gedeelte tussen Esen en de brug over de Handzamevaart wordt vernieuwd, waarbij rekening wordt gehouden met het toekomstige fietspaddossier, zodat beide op elkaar aansluiten.

Gemengde gevoelens

Het Esense bewonersplatform en Vladslo Leeft hebben bij deze evolutie gemengde gevoelens en twee belangrijke bekommernissen: door de ontkoppeling van de werken vrezen ze dat het fietspad tussen Esen en Vladslo opnieuw in de vergeethoek belandt, en daarnaast vrezen ze dat na de heraanleg de Vladslostraat een racebaan zal worden, waardoor het voor de zwakke weggebruiker nog gevaarlijker wordt.

Ook het fietspad van Vladslo naar het kruispunt ‘De Wikkelaar’ kwam aan bod. Op 10 juli keurde de projectstuurgroep de projectnota en het ontwerpplan goed. Het studiebureau beloofde het voorontwerp van het onteigeningsplan in augustus te bezorgen. Mits een tijdige uitwerking van het rioleringsconcept in samenwerking met Fluvius kan de omgevingsvergunning nog dit jaar ingediend worden.

Te traag

Er beweegt dus wel het een en ander, maar te traag naar het aanvoelen van schepen Vanlerberghe. Toch besloot hij strijdvaardig: “Er is actie beloofd, en die komt er!”

The post Inwoners Esen en Vladslo blijven ijveren voor veilige wandel- en fietswegen: “De beloofde actie komt er!” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Wie zijn de gevaarlijkste chauffeurs? Jongeren die net hun rijbewijs hebben gehaald of ouderen die niet goed meer zien?

De Britse regering wil iets doen aan de onveiligheid op de lokale wegen. Een van de aangekondigde maatregelen is een verplichte driejaarlijkse oogtest voor 70-plussers. Nochtans bewijzen de meest recente Britse ongevalcijfers (2023) dat oudere bestuurders lang niet de gevaarlijkste zijn, wel dat ernstige ongelukken vaker voorkomen bij de jongste chauffeurs. Hoe zit dat in ons land? Stef Willems van

Lees meer »

Workshop pyrografie in Koekelare: creatief branden op hout

In Huis Proot ontdek je de kunst van pyrografie, waarbij je met een warmtepen een tekening brandt in hout. Onder begeleiding van Vanity Slabbinck leer je stap voor stap hoe je een eigen ontwerp maakt.
The post Workshop pyrografie in Koekelare: creatief branden op hout appeared first on KW.be.

Lees meer »

Procureur luidt alarmbel na 57 schietpartijen in Brussel: “Iederéén kan neergeschoten worden”

“Iedereen, elke Brusselaar en elke burger, kan slachtoffer worden.” Een noodkreet van Brusselse procureur des Konings Julien Moinil vanmiddag. Sinds het begin van de zomer werd Brussel al twintig maal opgeschrikt door een schietpartij, en sinds het begin van het jaar hebben er al 57 schietpartijen plaatsgevonden. Hij spreekt van een “alarmerende trend”, en haalt uit naar de politiek. “

Lees meer »

Hasselts ijshockeytalent Nicolas Van de Vondel (14) droomt in Tsjechië van toekomst in de NHL

Het gaat hard voor de jonge Limburgse ijshockeytalenten. Na het vertrek van Kermtenaar Lucas Pallen (16) naar Canada, zit ook een buitenlands avontuur voor de amper 14-jarige Hasseltse goalie Nicolas Van de Vondel in de pijplijn. “Komend seizoen speel ik nog in Hasselt, maar daarna wacht sowieso een stap naar het buitenland”, vertelt de getalenteerde goalie vanuit Tsjechië.

Lees meer »