Met slimme data naar een sterkere handelskern in Oostkamp

Met het project DAKS 2.0 zet de gemeente opnieuw een stap vooruit in toekomstgericht beleid. Er wordt gestart met het verzamelen van anonieme gegevens over bezoekersdrukte, mobiliteit en winkelbezoek in het handelscentrum. Het doel is een levendige en aantrekkelijke kern te creëren waar zowel handelaars als bezoekers zich thuisvoelen.

DAKS 2.0, voluit Data in Kleine Steden, is een samenwerking tussen zeven West-Vlaamse steden en gemeenten. Het project wordt gecoördineerd door het provinciaal kenniscentrum voor detailhandel en kernversterking, in samenwerking met POM West-Vlaanderen. Binnenkort verschijnen in het straatbeeld van Oostkamp enkele meettoestellen die volledig anoniem en GDPR-proof functioneren. Ze filmen niet, slaan geen beelden op en registreren geen persoonsgegevens. Ze tellen enkel hoeveel mensen zich verplaatsen, waar het druk is en hoeveel bezoekers winkels effectief betreden.

Beter inzicht krijgen

Met deze verzamelde data wil het gemeentebestuur beter inzicht krijgen in wat er leeft in de gemeente, om zo het lokale handelsleven doelgerichter te ondersteunen, het mobiliteits- en parkeerbeleid op te volgen en waar nodig bij te sturen. “We kunnen nu niet altijd inschatten of bepaalde acties, zoals de eindejaaractie of de wekelijkse markt, meer bezoekers naar de plaatselijke handelaars brengen. Met DAKS 2.0 zullen we hier een beter zicht op krijgen”, vertelt burgemeester Jan De Keyser bij de voorstelling van het project.

Voor de dataverzameling doet Oostkamp een beroep op twee gespecialiseerde partners. The Retail Factory brengt het aantal passanten en winkelbezoekers in kaart, terwijl Telraam verkeersstromen en mobiliteit analyseert via slimme sensoren. Oostkamp maakt met dit project deel uit van een vernieuwende, datagedreven aanpak.

Objectieve gegevens

“Met DAKS 2.0 willen we onze beleidskeuzes baseren op objectieve gegevens, zodat we niet langer op buikgevoel of veronderstellingen moeten vertrouwen. Deze datagedreven aanpak laat ons toe om de evoluties in onze handelskern nauwgezet op te volgen en maatregelen te nemen die echt effect hebben, zowel op het vlak van mobiliteit als op het ondersteunen van onze lokale economie”, besluit de burgemeester. (GST)

The post Met slimme data naar een sterkere handelskern in Oostkamp is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Kunstliefhebbers vinden nog steeds de weg naar Poperinge: “Painting Hunt is pittig, maar dat mag ook wel!”

Stad Poperinge trekt deze zomer kunstliefhebbers naar de Hoppestad met Miniatuur. “De initiatieven werken zich goed in de kijker. De poëziefietsroute, de Pinkiestocht en Painting Hunt brengen mensen naar Poperinge”, zegt projectcoördinator Annemie Morisse. Daarnaast kijkt het Kunstenfestival Watou 2026 al vooruit naar een editie met focus op collectieven en samenwerkingen, onder het motto “The smell of grass is changing”.<br

Lees meer »

Ex van Peter Gillis moet 90.000 euro boete betalen aan ‘Massa is kassa’-ster

Nicol Kremers moet 90.000 euro boete betalen aan Peter Gillis. Zo oordeelde de rechtbank in Den Bosch, Nederland woensdag. Gillis, bij ons bekend van ‘Familie Gillis: massa is kassa’ (te zien op VTM2), eiste meer dan 2 miljoen euro van zijn ex-vriendin wegens het schenden van de geheimhoudingsovereenkomst. Ook wilde hij haar verbieden een boek uit te brengen over de

Lees meer »

Kuurns burgemeester Francis Benoit zet sociale media op lager pitje: “De druk ervan is verstikkend”

Sociale media, ze zijn soms een vloek, soms een zegen. Steeds meer mensen gaan er bewuster mee om, zo ook Francis Benoit, burgemeester van Kuurne. Na zijn jaarlijkse vakantieperiode beslist hij nu om zijn sociale mediagebruik in te perken.
The post Kuurns burgemeester Francis Benoit zet sociale media op lager pitje: “De druk ervan is verstikkend” appeared first on

Lees meer »

“Music festival” wordt codetaal voor protesten in Washington

Op sociale media gebruiken tegenstanders van het hardhandige optreden van president Donald Trump, het woord “music festival” als verhullende term voor protesten. Door deze omschrijving hopen zij de algoritmes van platforms zoals TikTok, Instagram en X te omzeilen en te voorkomen dat berichten worden verwijderd of minder zichtbaar worden.

Lees meer »