In de eerste zeven maanden van 2025 werden liefst 21.741 hardrijders betrapt op één van de acht trajectcontroles die politiezone Polder rijk is. Dat is uitzonderlijk veel. Vooral op de Iepersteenweg tussen Merkem en De Blankaart wordt vaak te hard gereden: in beide richtingen gaat het om 42 procent van het totaal. “En ook juli was met voorsprong erg druk”, weet korpschef Johan Geeraert. “Het toont aan dat bepaalde wegen extra risicovol zijn.”
Sinds enkele jaren zijn er in totaal acht trajectcontroles actief op het gebied van politiezone Polder. In Diksmuide staan ze op de Oostendestraat tussen Diksmuide en Leke, in de Kaaskerkestraat tussen Pervijze en Kaaskerke en in de Esenweg tussen de bebouwde kom en de spoorweg en de rotonde aan de Eikhofstraat. Voorts staat er een op de Wijnendaelestraat tussen Beerst en Koekelare en in de Veurnestraat tussen Pervijze en Veurne. Vooral de trajectcontroles op de Iepersteenweg tussen Merkem en De Blankaart in Woumen betrappen de meeste hardrijders: 42 procent van het totaal.
Extra risicovol
“De Iepersteenweg blijkt extra risicovol te zijn voor snelheidsovertredingen”, duidt korpschef Johan Geeraert. “In de richting van Ieper werden liefst 5.299 hardrijders betrapt sinds nieuwjaar, goed voor bijna een kwart van het totaal. In de andere richting gaat het om 17 procent van de overtredingen, en die tussen Pervijze en Veurne zorgt met 18 procent voor een vervollediging van de top 3. Bovendien springt juli er met voorsprong bovenuit als drukste maand, gevolgd door april en juni. 95 procent van alle overtredingen werden afgehandeld met een onmiddellijke inning, bij 5 procent ging het om zwaardere overtredingen en werd een pv opgesteld.”
Zware verkeersongevallen
Er staan geen nieuwe trajectcontroles meer gepland in zone Polder, maar de cijfers bewijzen volgens de politie dat de bestaande controles wel degelijk nodig zijn. De kans op zware verkeersongevallen neemt daardoor aanzienlijk af, bijvoorbeeld op de Oostendestraat, vroeger bekend als ‘dodenbaan’.
“Het verhoogt sowieso de verkeersveiligheid”, benadrukt korpschef Geeraert. “De snelheid wordt er immers over langere afstand gemeten en stimuleert bestuurders hun snelheid over het volledige traject aan te passen. Toch zetten wij ook sterk in op sensibilisering, naast handhaving. Campagnes rond bewustmaking van de gevaren voor overdreven snelheid dragen ook bij aan veiligere wegen.” (JH)
The post Bijna 22.000 hardrijders betrapt bij trajectcontroles in zone Polder sinds nieuwjaar: “Juli was met voorsprong erg druk” is provided by KW.be.