Brugge vroeger en nu: De stoomtram verbond Brugge met de zee

Voor velen lijkt Brugge door de eeuwen heen onveranderd. Maar is dat werkelijk zo? Koen De Brabander, sinds de 16de eeuw in rechte lijn verbonden met Brugse grond, gaat op zoek naar antwoorden. Hij vergelijkt oude beelden met het heden. Deze week neemt hij je mee naar de Kwekersstraat (toen nog Ooievaarstraat) anno 1917.

Hoewel Brugge al sinds 1838 was aangesloten op het Belgische spoorwegnet, duurde het nog tot 1889 vooraleer een lokale verbinding werd aangelegd tussen Brugge en de kust. Die nieuwe lijn van Brugge over Westkapelle naar Heist kreeg meteen flink wat verkeer: dagelijks puften er acht stoomtrams in beide richtingen over het traject.

D’ oude statie

De rit begon aan d’oude statie op ’t Zand en slingerde zich door de Noordzandstraat, Geldmuntstraat, Eiermarkt, Schouwburgplaats, Vlamingstraat, Sint-Jorisstraat en Komvest, om Brugge te verlaten richting Dudzele en Westkapelle, waar men kon overstappen naar Sluis. Snel ging het niet: gemiddeld haalde de tram zo’n 15 à 20 kilometer per uur, met een piek van 22 tot 25 km/u op open traject. In dorpskernen en drukke straten werd het tempo bewust laag gehouden, maar in vergelijking met paard en kar was dit een hele vooruitgang. De stoomtram was een veelzijdig vervoermiddel: mensen gebruikten hem voor werk, boodschappen en familiebezoek, boeren en handelaars voor de markt in Brugge, en dagjesmensen voor een rit naar zee.

Het voormalig station werd enkele jaren geleden gerenoveerd en ingericht als appartementsgebouw. (foto Davy Coghe)
Het voormalig station werd enkele jaren geleden gerenoveerd en ingericht als appartementsgebouw. (foto Davy Coghe) © Davy Coghe

Hij bood arbeiders een betaalbaar alternatief voor een voettocht naar het werk, vervoerde post, pakjes en landbouwproducten, en maakte school vlotter bereikbaar. Een ritje van het Brugse station tot in Heist duurde een uur en 28 minuten. Ook aan Ter Panne — ter hoogte van de Dudzeelse Steenweg 125 — was er een halte, die tegelijk dienstdeed als bevoorradingspunt.

Kortewagen

Stoker van de stoomtram Jan Desmidt getuigt: Op de zware lokomotief was ‘Montjie’ D’hondt machinist. We stookten met briketten van 10 kilogram. Iedere keer werden er zo’n 25 of 30 opgeladen. Als er niet voldoende voorraad was stopten we op Ter Panne waar de magazijnier nog een voer bracht met zijn ‘kortewagen’. Op de foto uit 1916 zien we het Bahnhof Ter Panne tijdens de Duitse bezetting. In de zomer van 1930 werd de stoomtram vervangen door een elektrisch exemplaar, dat tot 1955 in dienst bleef, om daarna – tot op vandaag – plaats te maken voor de lijnbussen.

(Koen De Brabander)

The post Brugge vroeger en nu: De stoomtram verbond Brugge met de zee is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Auto rijdt van veerboot in meer van Zürich

In het Zwitserse Horgen is een auto zaterdagochtend van een ferry gereden, en in het meer van Zürich beland. Het incident vond plaats tijdens het laden aan de kade. De bestuurder kon zich uit de auto bevrijden en werd door de politie naar de oever gebracht. Hij raakte lichtgewond.

Lees meer »

Haar ouders moesten ervoor naar rechtbank, maar Simonne (85) staat 65 jaar achter cafétoog: “Ik blijf in ‘t Molenhuis zolang ik leef”

Congo is net onafhankelijk geworden en onze huidige koning Filip krijgt zijn eerste tutter. Wij schrijven 1960, wanneer ‘Simonneke van de Meulder’ café ‘t Molenhuis in Herentals overneemt van haar ouders. Vandaag, 65 jaar later, staat ze er op haar 85ste nog altijd achter de toog. En ze heeft nog lang geen zin om ermee op te houden.

Lees meer »

Hotel-restaurant De Beiaard en café Idem Dito slaan handen in elkaar: eerst barbecue, vervolgens Camionrock

Twee naast elkaar liggende horecazaken op de Markt, hotel-restaurant De Beiaard en café Idem Dito, organiseren op vrijdagavond 15 augustus een barbecue en op vrijdagavond 12 september het muziekfestival Camionrock. Johan Handsaeme (59) en zijn vrouw Chantal De Grande (55) van De Beiaard en Wim Corneillie (57) van Idem Dito zien het helemaal zitten. “Onze onderlinge samenwerking loopt vlot”, zeggen

Lees meer »

Europarotonde wordt veiliger

De Europarotonde in Oostkamp is opgenomen in de mobiliteitsbegroting van de Vlaamse regering. De komende jaren investeert minister Hilde Crevits 1,5 miljoen euro in een betere omsluiting van de afrit van de E40 richting Oostkamp, waarbij de Europarotonde wordt aangepakt.
The post Europarotonde wordt veiliger appeared first on KW.be.

Lees meer »

Weerbericht – Grijs en nat begin van de week, met hoop op zon aan de kust

Vandaag verloopt grotendeels bewolkt met verspreide buien, vooral in de noordelijke en oostelijke delen van het land. Volgens het KMI blijft het in veel regio’s in de voormiddag nog droog, al kan het lokaal licht regenen. In de namiddag neemt de kans op buien toe, behalve aan de kust waar het overwegend droog blijft met soms brede opklaringen.

Lees meer »

Fiets mee tijdens de 24 uren van Leke op 2 en 3 augustus

Op zaterdag 2 en zondag 3 augustus gaat de 53ste editie van de 24 uren van Leke door. Op dit recreatief fietsevenement in en rond Leke wordt voor zowel klein als groot een parcours voorzien.
The post Fiets mee tijdens de 24 uren van Leke op 2 en 3 augustus appeared first on KW.be.

Lees meer »