2025 is nog maar goed halfweg en het is nu al het dodelijkste jaar op de West-Vlaamse wegen voor jonge motorrijders sinds 2018. Maar liefst vijf motorrijders jonger dan 22 lieten dit jaar het leven bij een ongeval in onze provincie. “Zodra het goed weer is, moet de aandacht in het verkeer omhoog. Bij motorrijders zeker, maar ook bij anderen”, zegt gouverneur Carl Decaluwé.
De voorbije jaren viel er in de leeftijdscategorie 16 tot 24 jaar doorgaans één dodelijk slachtoffer te betreuren onder motorrijders die bij een ongeval in West-Vlaanderen betrokken waren. Op een volledig jaar dan nog, terwijl er nu al in de eerste helft van 2025 vijf jonge motorrijders gestorven zijn. In totaal zijn er dit jaar zelfs al acht motorrijders om het leven gekomen bij ongevallen op West-Vlaamse wegen en ook dat is – voor een eerste jaarhelft – een triest record.
Voor de ongevallen van dit jaar is het onderzoek door de verkeersdeskundige van het parket in de meeste gevallen nog niet afgelopen. Een eerste blik op de omstandigheden leert echter wel dat het ongeval niet altijd te wijten is aan de – onervaren – motorrijder zelf.
“Ik kan er alleen maar blijven op hameren dat mensen voorzichtig moeten zijn” – gouverneur Carl Decaluwé
Zo botste in Dentergem een jonge motorrijder tegen een voertuig dat op de rijweg geparkeerd stond, net na een bocht. In Ruddervoorde (Oostkamp) werd een jonge motard dan weer verrast door een tegenligger die op een kruispunt plots links indraaide. Idem dito voor een 20-jarige motorrijder uit Wingene die in Houtave (Zuienkerke) plots geconfronteerd werd met een bestelwagen die een oprit opdraaide. Ook met een wagen zou een aanrijding wellicht niet te vermijden geweest zijn, maar de kans is bijzonder groot dat het met de verwondingen veel beter zou meevallen. Motorrijders zijn enorm kwetsbaar in het verkeer.
Extra praktijklessen?
Met de motor rijden mag pas vanaf de leeftijd van 18 jaar en dan is het vermogen beperkt tot 11kW of 125cc. Dat is het rijbewijs A1. Wie met een zwaarder model wil rijden – tot 35 kW – kan vanaf 20 jaar het rijbewijs A2 proberen te behalen. Wie met alle motoren wil kunnen rijden, kan vanaf 24 jaar het rijbewijs A behalen. Praktijklessen – minstens 9 uur – zijn verplicht voor wie eender welk rijbewijs wil behalen.
Rijscholen pleiten voor een uitbreiding van dat verplicht pakket aan praktijkuren maar volgens provinciegouverneur Carl Decaluwé, die van verkeersveiligheid een speerpunt maakt, is het niet zeker dat daarmee alle problemen opgelost zijn. “Het zou zeker geen kwaad kunnen om die opleiding uit te breiden, maar het is niet duidelijk of er bij die vele ongevallen wel een link is met de onervarenheid van de motorrijder”, zegt de gouverneur.
Mooi weer is gevaarlijk
Waarmee hij wel een duidelijke link ziet, is het weer. “We moeten de concrete analyse van alle ongevallen nog maken, maar het valt mij in ieder geval op dat, zodra het mooi weer is, er zware ongevallen gebeuren. Je zou denken dat het gevaarlijker is op de weg bij regen en slecht weer, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Is men te enthousiast om met die motor te rijden zodra de zon opkomt? Zijn automobilisten dan minder alert voor motorrijders? Het is bijzonder pijnlijk om te zien en ik kan er alleen maar blijven op hameren dat mensen voorzichtig moeten zijn”, zegt Carl Decaluwé.
Wat mogelijk ook een rol speelt, is het grote aantal kilometers aan steenwegen in onze provincie. “Daar zitten vaak lange, rechte stukken in en dat nodigt toch uit om wat sneller te rijden. Met een motor zit je, wanneer je de gashendel opendraait, natuurlijk heel snel aan een hoge snelheid. Met alle gevolgen van dien”, aldus de gouverneur.
Al 8 dodelijke ongevallen met motoren in 2025
Zondag 2 februari: een 20-jarige vrouw uit Lombardsijde (Middelkerke) verliest de controle over het stuur, raakt een boom en komt tot stilstand in de gracht.
Donderdag 20 maart: een 37-jarige motorrijder uit Oostnieuwkerke (Staden) sterft nadat hij vlak bij zijn woning aangereden wordt door een wagen die wil inslaan.
Vrijdag 30 mei: een 78-jarige motorrijder uit Vleteren verliest de controle over zijn stuur langs de IJzer in Sint-Jacobs-Kapelle (Diksmuide) en wordt aangereden door een bestelwagen.
Zondag 15 juni: een 66-jarige man uit Boezinge (Ieper) moet tijdens een rit met de motorclub plots in de remmen voor een auto die rechts opduikt. Hij komt onder de auto terecht en sterft later in het ziekenhuis.
Dinsdag 1 juli: een 21-jarige motorrijdster uit het Antwerpse Arendonk haalt een andere motorrijder in op de Koolskampstraat in Zwevezele (Wingene) maar verliest de controle over het stuur. De vrouw had nog maar een maand haar rijbewijs.
Woensdag 9 juli: een 19-jarige motorrijder knalt op de Meulebekesteenweg in Dentergem tegen een stilstaand voertuig en overlijdt ter plaatse.
Dinsdag 15 juli: een 20-jarige motorrijder uit Pittem rijdt op de Proosdijstraat in Ruddervoorde (Oostkamp), botst tegen een auto die vanuit de Sint-Elooistraat het kruispunt wil oprijden en komt ten val.
Dinsdag 15 juli: een 20-jarige motorrijder uit Wingene rijdt op de Brugse Steenweg in Houtave (Zuienkerke). Hij botst tegen een bestelwagen die net een oprit wou opdraaien, verliest zijn evenwicht en komt even verderop tot stilstand tegen een aankomend voertuig. (LK)
Jonge motard Mauro (21): “Passie groter dan schrik”
Dat heel wat leeftijdsgenoten de voorbije weken het leven lieten op de motor, schrikt Mauro Vinckier (21) niet af. Drie jaar geleden haalde de Zwevegemnaar zijn A1-rijbewijs en kocht hij zijn eerste motor, intussen wisselde hij die in voor een sportiever model. (lees verder onder de foto)
Met een voorlopig A2-rijbewijs op zak rijdt hij zo goed als elke dag rond op zijn Kawasaki Z 900, zeker als de weergoden hem gunstig gezind zijn. “Dat is zalig, die adrenaline en het gevoel van vrijheid wanneer je op de boerenbaantjes eens goed kan doorrijden, in het zonnetje”, getuigt hij vol passie. “Natuurlijk hou ik het risico altijd in mijn achterhoofd. Stel dat er nu een tractor oprijdt zonder te kijken, stel dat er ergens een olieplek op de weg ligt die ik niet kan ontwijken… Maar de liefde voor het rijden blijft groter dan de schrik.”
Mauro geeft toe zelf ook geregeld sportief te rijden, maar wel niet zonder de gepaste kledij. “In de zomer kom je van alles tegen, zeker dicht bij de Franse grens. Gasten in T-shirts, jeansbroeken en sneakers… als je dan uitschuift, is het direct gedaan. Je kledij is de enige bescherming die je hebt, hé.” (PS)
The post Nu al dodelijkste jaar voor jonge motorrijders sinds 2018: al 5 motards jonger dan 22 stierven op onze wegen is provided by KW.be.