Waarom vliegt de luchtmacht in formatie boven West-Vlaanderen? “Deze operatie is een echt huzarenstukje”

Wie de voorbije dagen zware transportvliegtuigen en jachtvliegtuigen in formatie boven West-Vlaanderen zag vliegen, kreeg alvast een voorsmaakje van wat Defensie op 21 juli in Brussel zal tonen. Achter die indrukwekkende passage zit maanden voorbereiding en militaire precisie. Majoor-vlieger Jonas Van Hellemont, piloot op Airbus A400M bij de 15e Wing in Melsbroek, legt uit waarom die oefenvluchten nodig zijn en hoe moeilijk het is om alles tot op de seconde juist te krijgen.

“Het luchtdefilé lijkt voor veel mensen misschien een kort rondje vliegen boven Brussel, maar er gaat een enorme logistieke keten achter schuil”, zegt Majoor Van Hellemont. “Die voorbereiding start ongeveer acht maanden voor het défile. Van planning tot coördinatie met de andere onderdelen van Defensie. De oefenvluchten boven West-Vlaanderen hebben een duidelijke reden. Vanuit de verschillende basissen – Florennes, Beauvechain, Kleine-Brogel, Melsbroek en Koksijde – sluit elke formatie op het juiste moment aan in de juiste volgorde. Boven West-Vlaanderen vliegen we in verschillende holdings om op het juiste moment op te lijnen richting Brussel. West-Vlaanderen, waar het terrein lager ligt en het luchtruim minder complex is, is ideaal om de formaties netjes in de juiste volgorde te brengen.”

Op de seconde precies

Boven Brussel vliegen de verschillende luchtmachtonderdelen, van helikopters tot straaljagers, tot op de seconde juist over het Koninklijk Paleis. “Onze uurwerken zijn afgestemd op de atoomklok, iedereen weet tot op de seconde wanneer hij waar moet zijn. Tussen de verschillende formaties zit telkens dertig seconden speling. Dat lijkt weinig, maar het is nodig voor de commentatoren aan de grond én voor de veiligheid.”

“Onze uurwerken zijn afgestemd op de atoomklok, iedereen weet tot op de seconde wanneer hij waar moet zijn”

De snelheden verschillen enorm: “Een F-16 vliegt 550 km/u, een A400M ongeveer 400 km/u, een helikopter amper 170 km/u. Daarom halen de snellere toestellen de tragere onderweg in. Net voor Brussel sluit alles weer netjes aan. Het defilé opent traditioneel met zes F-16’s, daarna volgen de helikopters en vervolgens de rest van de luchtvloot.”

“De as waar we ons op uitlijnen loopt ongeveer gelijk met de E40 richting Brussel. Daarbij zit er slechts 200 voet (60 meter) hoogteverschil en 60 tot 150 meter lateraal verschil tussen de toestellen. De hele operatie is een huzarenstuk op vlak van timing en precisievliegen.”

Test voor hele logistieke keten

Het defilé is meer dan een mooie foto voor het publiek. “Voor de crews is het een volwaardige trainingsopdracht. Timing, formatievliegen, precisie: wat we hier oefenen, passen we ook toe in echte operaties. Wanneer je parachutisten moet droppen of doelen moet aanvallen, is te vroeg of te laat geen optie.”

Wie de voorbije dagen zware transportvliegtuigen en jachtvliegtuigen in formatie boven West-Vlaanderen zag vliegen, kreeg alvast een voorsmaakje van wat Defensie op 21 juli in Brussel zal tonen.
Wie de voorbije dagen zware transportvliegtuigen en jachtvliegtuigen in formatie boven West-Vlaanderen zag vliegen, kreeg alvast een voorsmaakje van wat Defensie op 21 juli in Brussel zal tonen. © Tom Brinckman

“Bovendien hebben we doorheen het jaar weinig kansen om met drie A400M’s samen in formatie te vliegen. De trainingsdagen en het defilé zelf zijn dé uitgelezen kans om ervaren piloten opnieuw te kwalificeren en jonge piloten hun formatiekwalificatie te laten behalen. Die kwalificaties zijn essentieel, zowel voor de veiligheid als voor de operationele inzetbaarheid van onze crews.”

Maar Van Hellemont benadrukt: “Het gaat niet enkel om de piloten. De hele logistieke keten wordt getest: van de onderhoudsteams die drie A400M’s tegelijk klaarstomen tot de planners die alles tot in de puntjes afstemmen. Iedereen binnen zijn specialiteit draagt bij om te tonen hoeveel vliegtuigen we in korte tijd in de lucht kunnen krijgen.”

“De grootste stressfactor? Bij ons noemen we dat al lachend de ‘drash national’. Het weer bepaalt alles”

“De grootste stressfactor? Bij ons noemen we dat al lachend de ‘drash national’,” zegt Van Hellemont. “Dat is Defensie-jargon voor de zorg om het weer op de nationale feestdag, want die bepaalt of we al dan niet kunnen vliegen.” De verantwoordelijke voor het defilé bekijkt gegarandeerd meerdere keren per dag de weersvoorspellingen.

Vooral lage bewolking kan de hele planning in de war sturen. “Bij zo’n defilé moeten we visueel in formatie kunnen blijven vliegen. Als het zicht beperkt is, wordt het moeilijk om de veilige afstanden visueel te bewaren en strak op lijn te blijven. Dan moeten we soms op het laatste moment delen van het defilé schrappen of toestellen zoals de MRTT (tankervliegtuig) aan de grond houden.”

Toch blijft het een bijzonder moment voor de piloten. “Op gewone dagen vliegen wij net rond Brussel om het luchtruim te vermijden. Op 21 juli is het de enige dag dat we er níét rond moeten, maar er net over mogen. Dat beseffen we goed.”

Als het opvalt, is er iets misgelopen

Voor Van Hellemont is het defilé ook een manier om te tonen waar de luchtcomponent voor staat. “Veiligheid, precisie, professionaliteit. Iedereen doet zijn job tot in de puntjes, of het nu in de cockpit is of op de grond. Als alles perfect loopt, lijkt het vanzelfsprekend. Maar zodra het publiek merkt dat iets niet klopt, weten wij dat er iets fout liep. Dat is het rare aan ons werk: als niemand iets opmerkt, hebben we het goed gedaan.”

The post Waarom vliegt de luchtmacht in formatie boven West-Vlaanderen? “Deze operatie is een echt huzarenstukje” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

“Steun betuigen én jongeren warm maken voor carrière binnen Defensie”: Izegem wordt peterstad van 95 Compagnie Logistiek

Op dinsdag 9 september wordt de stad Izegem officieel peterstad van de 95 Compagnie Logistiek, gestationeerd in Lombardsijde. “Met dit symbolisch peterschap wil de stad niet alleen haar steun betuigen aan Defensie, maar ook jongeren warm maken voor een carrière binnen Defensie”, zegt schepen van onderwijs Sam Weyts.
The post “Steun betuigen én jongeren warm maken voor carrière binnen

Lees meer »

Met Joke Ghyselen (33) en Julie Deconinck (35) twee nieuwe directeurs op GO! campus Bellevue: “Warme school zijn en blijven”

Zowel de basisschool als het secundair van GO! campus Bellevue hebben een nieuwe directeur. En voor het eerst zijn dat twee dames: Joke Ghyselen en Julie Deconinck. Ze zijn alvast op en top gemotiveerd om samen hun school verder uit te bouwen.
The post Met Joke Ghyselen (33) en Julie Deconinck (35) twee nieuwe directeurs op GO! campus Bellevue:

Lees meer »

Trio oplichters beroven oudere mensen online voor duizenden euro’s: “Denkt u zelf nooit aan je grootouders?”

Drie oplichters uit Denderleeuw en Antwerpen riskeren tot 40 maanden cel omdat ze meerdere slachtoffers duizenden euro’s afhandig maakten. Dat deden ze onder andere door valse mails te sturen in naam van de ziekenbond, of zich uit te geven als valse bankmedewerkers. Een ouder koppel uit Koksijde raakte zo 7.750 euro kwijt. “Denken jullie eigenlijk zelf nooit aan jullie grootouders

Lees meer »

Doku: “Dit seizoen nog niet de beste Jeremy gezien” – Nu spreekt De Cuyper

De Rode Duivels spelen deze week twee WK-kwalificatiewedstrijden. Donderdag is er de uitmatch in Liechtenstein. Zondag krijgen de Belgen in het Lotto Park van Anderlecht Kazachstan op bezoek. Gisteren hielden de Duivels een open training – Thibaut Courtois haakte vroegtijdig af met een pijntje. Volgt er vandaag meer nieuws? Daarnaast spreken Jeremy Doku en Maxim De Cuyper de pers toe.

Lees meer »

“Ik keek de dood zelf ook al twee keer diep in de ogen”: Kürt Rogiers presenteert vanaf vanavond ‘Tussen leven en dood’

“Het is het mooiste wat ik in mijn 30 jaar bij VTM al heb gemaakt.” Kürt Rogiers (54) is trots op ‘Tussen leven en dood’, zijn eerste docureeks die woensdag op VTM start. Daarin voert hij intense gesprekken met slachtoffers die de dood recht in de ogen hebben gekeken. Iets wat de immer goedlachse ‘Familie’-acteur zelf ook al twee keer

Lees meer »

Nu ook fraudegeval ontdekt bij examen dierenarts: in totaal al vier studenten betrapt die ChatGPT gebruikten

Bij het toelatingsexamen dierenarts is ook een fraudegeval ontdekt. Dat bevestigt het Agentschap voor Hoger Onderwijs Volwassenenonderwijs en Studietoelagen aan VRT. Tijdens het toelatingsexamen geneeskunde werden al 3 deelnemers op heterdaad betrapt. De voorbije dagen is er veel commotie ontstaan over de mogelijke fraude met ChatGPT. Er zijn intussen al verschillende juridische procedures opgestart, minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA)

Lees meer »

Kristof Van den Hauwe is nieuwe hoofdarts AZ Oostende: “Er is plaats voor radiotherapie”

Kristof Van den Hauwe, de nieuwe hoofdarts van het AZ Oostende, heeft een duidelijke visie op zorg in de regio: “Samenwerken, innoveren en inzetten op uitmuntende zorg.” Van den Hauwe spreekt ook klare taal over de campus Serruys: “Die wordt de komende jaren opgewaardeerd.” Hij ziet progressie op de eengemaakte spoeddienst en wil graag radiotherapie in het AZ Oostende.

Lees meer »