Taxi’s in Oostende vragen te veel, ondanks afspraak rond nachtelijk maximumtarief met stad: “De 50 euro in mijn handen bleek ‘net voldoende’”

Taxi’s die woekerprijzen vragen: in Oostende komt het alsmaar vaker voor. Nochtans heeft de stad Oostende in samenspraak met de taxi’s een overeenkomst rond een maximumtarief tijdens de nachtelijke uren. “Ik betaalde het dubbele van dat maximumtarief”, vertelt Gwenaelle (21). Een andere man betaalde dan weer 50 euro.

Het maximumtarief voor een taxirit binnen het grondgebied van Oostende is 15 euro. Na de eerste kilometer wordt 2,60 euro per kilometer gerekend tot het maximum van 15 euro bereikt werd. Voor ritten tussen middernacht en zes uur geldt een starttarief van 10 euro, opnieuw met een maximum van 15 euro. De meeste taxichauffeurs houden ook rekening met het afgesproken tarief. Toch duiken her en der klachten op van klanten die aan taxichauffeurs veel meer betaald hebben dan het maximumtarief.

Klacht

De 21-jarige Gwenaelle Masy ging zaterdag stappen in het centrum en nam nadien een taxi naar huis. “Ik was met vrienden naar Ostend Beach geweest en besloot na afloop een taxi te nemen vanaf het station”, vertelt ze. “Ik woon op in de Vuurtorenwijk, binnen het grondgebied van Oostende dus. Al bij al een rit van een vijftal kilometer. Bij aankomst vroeg de taxichauffeur 30 euro. Dat is het dubbele van wat normaal mag gevraagd worden. Toen ik de taxichauffeur om uitleg vroeg, kreeg ik te horen dat dat was omdat er veel vraag is naar taxi’s binnen Oostende.”

Ook de 36-jarige Michael nam zaterdagnacht om 1 uur een taxi na een bezoek aan Ostend Beach. ”Ik nam een taxi van het festival tot aan de beschutte werkplaats Oesterbank, nog op Oostends grondgebied, op de grens met Bredene”, vertelt de man. “Bij aankomst vroeg hij meer dan het vooropgestelde tarief. Ik had op dat moment 50 euro in mijn handen om te betalen en dat was volgens de taxichauffeur net voldoende.”

Zowel Gwenaelle als Michael zullen klacht indienen. Verder zijn er ook regelmatig klachten van chauffeurs die de weg niet kennen en een omweg nemen, maar de meeste klachten gaan vooral om te hoog betaalde bedragen.

Nieuw reglement

Bij het stadsbestuur zijn ze op de hoogte van de situatie bij sommige taxichauffeurs. “Ik vroeg nog niet zo lang geleden het aantal klachten op bij ons meldpunt van de stad rond de taxi’s”, vertelt schepen Maxim Donck (N-VA), bevoegd voor de taxi’s. “Daaruit bleek dat het aantal meldingen niet zo groot was. Maar wij horen uiteraard ook de geruchten op de straat dat sommige taxichauffeurs het niet al te nauw nemen met de vooropgestelde prijzen. Ik wil wel duidelijk maken dat het om enkele chauffeurs gaat en lang niet allemaal. De meesten houden zich aan de regels. We zaten ondertussen al samen met de politie hierover en werken aan een nieuw reglement rond de taxi’s. Dit kan niet langer door de beugel.”

“We werken aan een professionalisering van de taxisector” – burgemeester John Crombez

Ook burgemeester John Crombez (Vooruit Plus) wil dat er snel verandering komt in de sector. “We werken aan een professionalisering van de taxisector”, zegt de burgemeester. “De toelating bij het verlenen van een licentie moet afhangen van een verplichte vorming en opvolging.”

Volgens schepen Maxim Donck is kennis van de Nederlandse taal al een minimumvereiste. “Dat zou op zijn minst het minimum moeten zijn”, zegt hij. “Ook stratenkennis is een must. Het verlenen van een licentie voor taxichauffeurs moet dringend herbekeken worden en daar werken we met het bestuur momenteel aan.”

The post Taxi’s in Oostende vragen te veel, ondanks afspraak rond nachtelijk maximumtarief met stad: “De 50 euro in mijn handen bleek ‘net voldoende’” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Waterrad aan Arnautsmolen krijgt nieuwe toekomst dankzij nieuwe eigenaars

Maarten Hertog en Anneke-Thea van ’t Oever hebben afgelopen zaterdag hun waterrad officieel in gebruik genomen. Dit betekende de afsluiting van een lang lopen proces.”Sinds we eigenaar zijn aan de voormalige Arnautsmolen in Kersbeek-Miskom hebben wij het plan opgevat om het waterrad dat hier ooit dienst heeft gedaan, weer terug te brengen in het landschap.”

Lees meer »

MR-voorzitter Bouchez geeft zijn partner een topjob (maar dat gaat niet onopgemerkt voorbij): “Ik kies wie ik wil”

Lucie Demaret (MR), de partner van partijvoorzitter Georges-Louis Bouchez, wordt de voorzitster van de raad van bestuur van het Office national de l’Enfance (ONE), de Waalse tegenhanger van Kind & Gezin. Dat melden Franstalige media. Maar onder de taalgrens is de benoeming niet onopgemerkt gebleven en volgen de beschuldigingen van vriendjespolitiek mekaar in sneltempo op. Bouchez pareert de kritiek. “Ik

Lees meer »

Steeds meer schoonheidssalons weigeren mannen, ook al mag dat niet: “Plots trok die klant zijn slip uit”

Tot twee keer toe maakte Bram de afgelopen maanden een afspraak voor een gelaatsbehandeling. Telkens weigerde het schoonheidssalon, “enkel omdat ik een man ben”. Bram is niet de enige. Steeds meer schoonheidsspecialistes wijzen onbekende mannelijke klanten af, omdat ze zich niet veilig voelen. “Sinds dat ene incident behandel ik geen mannen meer”, zo getuigt Hanne* aan HLN.

Lees meer »

Waarom deze Tour geen 3.338 maar ruim 7.000 kilometers telt: “Douchen als de bus rijdt? Het mag niet, maar het gebeurt”

Alweer een nieuw record in deze Tour. Wordt de lengte van de Tour officieel op 3.338,8 kilometer afgeklopt, dan mag u dat in realiteit verdubbelen. Na en voor elke rit wacht de renners dagelijks busritten naar het hotel en naar de volgende startplaats. Nooit in de recenter geschiedenis van de Tour waren die transfers langer dan in deze Tour. Vloeken?

Lees meer »

Voor Fons is klein écht fijn: negentiger scoort op facebook met miniaturen

Badkarren, strandcabines, vuurtorens en duikboten… Alfons Vantorre maakt ze al zo lang hij zich kan herinneren in miniformaat in zijn atelier vlak bij het strand van Zeebrugge. Een uit zijn voegen gebarsten hobby die ook deze zomer opnieuw de weg vindt naar ambachtsmarkten langsheen de hele kust.
The post Voor Fons is klein écht fijn: negentiger scoort op facebook

Lees meer »

Eerste nieuwe kattenstamboom uitgereikt aan nestje Britse kortharen in Brecht: “Pijnlijke genetische afwijkingen moeten eruit”

Minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) heeft in Brecht de eerste nieuwe stamboom voor katten uitgereikt aan een nestje Britse kortharen. Vanaf nu is er een nieuw systeem voor raskatten: een officiële stamboom krijg je enkel nog als de katten gekweekt zijn volgens een wetenschappelijk onderbouwd fokprogramma. Zo wil de overheid vermijden dat er katten met pijnlijke genetische afwijkingen worden

Lees meer »

Politie VLAS rolt drugsnetwerk op tijdens huiszoekingen in West-Vlaanderen en Spanje: “Zware slag voor drugshandel in regio”

Bij 8 huiszoekingen op verschillende plekken in onze provincie heeft de politie heel wat geld en drugs in beslag genomen. Daarbij zijn 10 personen opgepakt, 4 zitten nog altijd in de cel en 1 persoon is vrij met een enkelband. Het onderzoek werd uitgevoerd door politiezone VLAS, de zone van Kortrijk, Lendelede en Kuurne. Maar er werd met verschillende andere

Lees meer »

Vier wagens betrokken bij kop-staartaanrijding in Roeselare

Woensdagochtend gebeurde aan het kruispunt van de Rijksweg met de Meensesteenweg in Roeselare een kop-staartaanrijding waarbij vier wagens betrokken waren. Niemand geraakte gewond, één van de betrokken voertuigen liep wel serieuze schade op en moest getakeld worden.
The post Vier wagens betrokken bij kop-staartaanrijding in Roeselare appeared first on KW.be.

Lees meer »

Een gezamenlijke droom, een andere financiële realiteit én de juiste fiets: waarom Remco Evenepoel steeds weer gelinkt wordt aan Red Bull-BORA-hansgrohe

Dat de Tourstart niet ideaal verlopen is voor Evenepoel is een understatement. Tijdsverlies op dag één, een valpartij op dag drie en tussendoor steken de geruchten over een vervroegd vertrek bij Soudal Quick-Step weer de kop op. En opnieuw klinkt de naam van Red Bull-BORA-hansgrohe het luidst. Maar waarom wordt Evenepoel steeds gelinkt aan de Duitse topploeg?

Lees meer »