Het Brugs schepencollege heeft donderdagmorgen de plannen van het Japanse ICO voor de bouw van een veertien verdiepingen hoge autoparking in de Zeebrugse achterhaven positief geadviseerd. Nu moet de provinciale vergunningscommissie er zich nog over uitspreken. Het is uiteindelijk het provinciebestuur dat de omgevingsvergunning moet uitreiken.
Met het verschepen van 3,5 miljoen wagens per jaar is Port of Antwerp-Bruges in dat domein marktleider in Europa. Zeebrugge is de in- en uitvoerhaven, maar kampt met plaatsgebrek voor het voorlopig stallen van wagens op de terminals. Dat heeft deels te maken met het feit dat de verkopers van Chinese elektrische wagens de voertuigen pas inschepen, als ze verkocht zijn.
Plaatsgebrek
Vaak moeten er auto’s tijdelijk gestald worden op de cruiseterminal in de voorhaven. “Er staan zelfs al noodgedwongen wagens op de luchthaven van Oostende en bij de firma Degroote in Zwevezele”, zegt de Brugse burgemeester Dirk De fauw, die tevens ondervoorzitter is van Port of Antwerp-Bruges.
Om dit probleem op te lossen, zijn er plannen voor de bouw van magazijnen met meerdere verdiepingen in de Zeebrugse haven. Ook de Japanse autoconstructeurs zijn actief in Zeebrugge. Het Japanse ICO is volgens Dirk De fauw bereid om hierin fiks te investeren.
Veertien verdiepingen
“Ze plannen de bouw van één of meerdere automagazijnen, waarbij wagens tot veertien verdiepingen hoog boven elkaar worden gestapeld. Dit is een zeer grote investering voor het Japanse ICO”, vervolgt Dirk De fauw. “Het havenbestuur heeft dit project in Tokyo met hen besproken.”
“ICO doet die investering en krijgt in ruil een verlenging van de concessie. Het betekent tevens dat de Japanners sterk blijven geloven in de haven van Zeebrugge. In het schepencollege werd het dossier met gunstig advies overgemaakt aan de Provinciale vergunningscommissie”, aldus Dirk De fauw.
Vrachtwagens
Een ander probleem in Zeebrugge is de problematiek van de vrachtwagens die noodgedwongen parkeren langs de Isabellalaan. Truckers dumpen er afval en doen noodgedwongen hun behoeftes langs de weg, vlakbij de havenschool. Volgens Dirk De fauw is de al jaren beloofde vrachtwagenparking in aanbouw: “Maar die zal geen totaaloplossing bieden voor de vrachtwagenproblematiek in Zeebrugge.”
“Er zullen een 150 trekkers met trailer kunnen parkeren, maar dit zal onvoldoende zijn om alle vrachtwagens, zeker in de weekends, op te vangen. Er zal dus hoe dan ook moeten uitgekeken worden naar bijkomende parkeerplaatsen. De parking in de achterhaven zou normaal gezien in de zomer van 2026 moeten openen.”
The post Japanse ICO plant veertien verdiepingen hoge autoparking in Zeebrugge: Brugs stadsbestuur geeft positief advies is provided by KW.be.