In het werklab Talentier werd donderdag een gloednieuwe kaarsendompelmachine getest en goedgekeurd door de leerlingen van Dominiek Savio in Gits. De machine werd eigenhandig gebouwd door vier zesdejaarsleerlingen van het VTI van Roeselare, op verzoek van Talentier. Die school brengt leerlingen bijkomende vaardigheden bij die ze later kunnen gebruiken in een beschermd werkmilieu.
Het werklab Talentier maakt onderdeel uit van het secundair onderwijs van Dominiek Savio. Jongeren met (neuro-)motorische of meervoudige beperkingen volgen er een aangepast leertraject, dat hen voorbereidt op een deelname aan een beschermd leef- en werkmilieu of een dagbesteding. Sinds kort kunnen die leerlingen rekenen op een gloednieuw werktuig: een zogenaamde kaarsendompelmachine. Die stelt hen in staat om eigenhandig kaarsen te maken.
“Zo’n machine is al in verschillende kaarsenateliers te vinden, waaronder vzw Uniek-K in De Waaiberg, waar heel wat van onze leerlingen na hun schoolcarrière terechtkomen”, vertelt Thomas Desnouck, leerkracht handvaardigheid bij Talentier. “Het leek ons dan ook zinvol om hier ook een dergelijke machine te installeren, om onze leerlingen bijkomende technieken te leren om later mee aan de slag te kunnen gaan.”
Eindejaarsproject
Dominiek Savio trok met de vraag naar het VTI van Roeselare, dat het dit schooljaar als eindejaarsproject integreerde in de opleiding Elektromechanische Technieken. “De vraag van het werklab paste perfect binnen onze leerdoelstellingen”, zegt Stijn Vanhee, leerkracht elektromechanica op het VTI. “In september hebben we een eerste keer samengezeten met Thomas, om te bekijken hoe die machine er zou moeten uitzien en op welke manier die moet functioneren, en ook doorheen het proces werd op regelmatige basis overlegd met de school.”
Het resultaat is een indrukwekkende kaarsendompelmachine, die van kop tot teen door zesdejaarsleerlingen Jean-Baptiste Defever, Jelle Deberdt, Mathis Dejonckheere en Emiel Sintubin zelf werd ontwikkeld. “De machine is geïnspireerd op het toestel in De Waaiberg, maar is iets compacter en gebruiksvriendelijker”, leggen ze uit.
Getest en goedgekeurd
“Via de machine wordt was gesmolten tot warme paraffine. Op aangeven van een lichtsignaal moet er een drukknop ingeduwd worden om de wieken in het vat onder te dompelen. Gaat het touw terug naar boven, dan stolt de paraffine. Dit proces wordt meerdere malen herhaald tot er een kaars ontstaat.”
De vier studenten maakten de machine volledig zelf, van het ontwerp en de 3D-schetsen tot de uitwerking, en zijn terecht trots op hun werk. De dompelmachine werd intussen namelijk geïnstalleerd in Talentier en getest en goedgekeurd door de leerlingen van Dominiek Savio. “Het was geen gemakkelijke opgave, en de machine moet nog wat worden gefinetuned voor ze perfecte kaarsen zal afleveren. Maar het is heel fijn dat ons project effectief zal worden gebruikt en een echte meerwaarde biedt voor jongeren met een beperking”, besluiten ze. (csd)
The post Vier studenten van VTI creëren gloednieuwe kaarsendompelmachine voor leerlingen Dominiek Savio: “Fijn dat ons project een meerwaarde is voor hen” is provided by KW.be.