Een groep buurtbewoners geeft de strijd niet op tegen een ondergrondse parkeergarage voor luxewagens en oldtimers met handcarwash en ruimte voor golfkarretjes, onder de terreinen van de approach golf in het Zoute in Knokke-Heist. De provincie gaf voor de bouw van de garage eerder dit jaar een vergunning, nadat die aanvankelijk door de gemeente was geweigerd. Maar buurtbewoners trekken nu naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen.
Compagnie Het Zoute is in Knokke-Heist eigenaar van de bekende en exclusieve golfclub in het Zoute, maar bezit ook de minigolf en de approachgolf even verderop. Onder die minigolf bevindt zich al een publieke ondergrondse parking die uitgebaat wordt door Interparking, maar de Compagnie heeft plannen om een tweede private parkeergarage te bouwen. Meer specifiek onder het oostelijke deel van de terreinen – onder de approachgolf dus. Voor de niet-kenners: dat is een variant op het golfspel dat midden houdt tussen minigolf en het klassieke golfspel.
Lift niet zichtbaar
Concreet zou de parkeergarage bestaan uit 151 parkeerplaatsen – waarvan 58 exclusieve garageboxen en 93 ‘standaard’ boxen – en een oppervlakte beslaan van zo’n 7.200 m². Dat blijkt uit verklarende nota bij de omgevingsaanvraag. Er wordt ook een autolift voorzien voor oldtimers en supercars die niet via de normale toegangshelling de garage kunnen inrijden. Volgens de plannen zou de inrit volledig ingewerkt worden in het groen en zou de autolift niet zichtbaar zijn als deze niet in gebruik is. De exclusieve parking zou enkel toegankelijk zijn voor eigenaars van een garagebox en ook een handcarwash omvatten.
Zone voor golfkarretjes en fietsen
Verder is er een zone voorzien voor golfkarretjes, elektrische steps en fietsen waarmee eigenaars van een geparkeerde wagen zich kunnen verplaatsen van en naar hun voertuig. De private parking zou zowel bedoeld zijn voor tweedeverblijvers als voor vaste inwoners die in de buurt wonen. Volgens het bedrijf zouden de extra parkeerplaatsen de parkeerdruk op het omliggende openbaar domein doen afnemen. Zeker in de zomermaanden en weekends wanneer veel tweedeverblijvers aanwezig zijn. De bedoeling is om na de bouw van de parkeergarage de approach meteen opnieuw aan te leggen. Daarbij zou veel aandacht besteed worden aan de groeninrichting. Bij het ontwerp zet het bedrijf – zo stellen ze in de verklarende nota – ook maximaal in op buffering en hergebruik van regenwater.
“Met al dat beton zou het terrein in de winter volledig verzadigd zijn en in de zomer zou net het omgekeerde gebeuren”
De Compagnie maakte in samenwerking met partners een volledige mobiliteitsstudie en legde die voor aan alle betrokken instanties. Toch stuitte het op protest bij een groep bewoners van de omliggende gebouwen. Ze richtten midden oktober vorig jaar de vzw Leefbare Approach Knokke-Zoute op. Eén van de redenen volgens de bewoners is dat projectgebied in regenoverstromingsgebied ligt. “Met al dat beton dat nodig is zou het terrein in de wintermaanden volledig verzadigd zijn en in de zomermaanden zou net het omgekeerde gebeuren”, verklaarde Nicolas Spiette van de vzw enkele maanden geleden. Tijdens het openbaar onderzoek werden er 39 bezwaarschriften ingediend.
Vergunning toegekend…
In oktober vorig jaar moest het toenmalige schepencollege van Knokke-Heist een beslissing nemen over de vergunningsaanvraag voor de parking. Daar werd de aanvraag – ondanks verschillende positieve adviezen van de bevoegde diensten – geweigerd. Daarop ging de Compagnie het Zoute in beroep bij de deputatie van de provincie West-Vlaanderen. De Compagnie zette uitgebreid hun standpunten op papier en de deputatie kende de vergunning onlangs wél toe.
… maar protest blijft
Maar daarmee is het verhaal nog niet ten einde. De groep buurtbewoners trekt namelijk naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen, zo laten ze weten. Alles samen gaat het om vier partijen die naar de RvVb trekken. De verzoekende partijen vorderen de vernietiging van de beslissing van de deputatie van de provincieraad van West-Vlaanderen.
Een ondergrondse oppervlakte van 7.200 m² wordt – zo stellen de partijen – volledig gevuld met een betonnen constructie, met volgens hen als gevolg een groter risico op overstromingen, opwarming van de omgeving, minder CO2- opslag door planten en de bodem en een verlies aan biodiversiteit. Bovendien impliceert het bouwwerk volgens de verzoekende partijen ook stabiliteitsrisico’s voor de omliggende gebouwen. (MM)
The post Discussie over luxe parkeergarage voor oldtimers en luxewagens mét handcarwash blijft duren: “We willen vergunning vernietigd zien” is provided by KW.be.