Ophaalbrug van Boudewijnsluis in Brugge wordt vervangen: “Brug te smal en onveilig”

De Vlaamse Waterweg gaat de Ophaalbrug benedenhoofd Boudewijnsluis in Brugge vervangen als onderdeel van het project OverBruggen – Beweegbare Bruggen. Op 24 juni 2025 keurde de Projectstuurgroep de Unieke Verantwoordingsnota goed, in navolging van het Decreet Basisbereikbaarheid.

De ophaalbrug over het benedenhoofd van de Boudewijnsluis, maakt deel uit van de Sluisstraat en laat toe om ter plaatse het kanaal Brugge-Zeebrugge (Boudewijnkanaal) te kruisen. De brug bevindt zich binnen de afbakening van het havengebied van Port of Antwerp Bruges (PoAB) waar specifieke regelgeving van toepassing is. Daardoor mogen speciale havenvoertuigen op de openbare weg rijden en is er een algemeen toegangsverbod behalve voor wie er moet zijn omwille van havenactiviteiten.

Uitdagingen

De huidige brug is verouderd en aan vernieuwing toe. Deze brug voldoet ook niet meer aan de huidige behoeften: ze is zeer smal en laat geen veilige passage van fietsers en voetgangers met gemotoriseerd verkeer toe.

Gezien de ligging van de brug in havenconcessiegebied, zal de inrichting van de brug gericht zijn op voornamelijk lokaal havenverkeer. De brug zal ook veiliger zijn voor de vele fietsers die er gebruik van maken.

De brug wordt gelijktijdig klaargemaakt voor bediening op afstand.

Samenwerking

Dit project is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg nv en de Stad Brugge en andere stakeholders zoals Zeehaven van Brugge (Port of Antwerp-Bruges – POAB), Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Agentschap Wegen en Verkeer, Provincie West-Vlaanderen, Politiezone Brugge, Hulpverleningszone 1 West-Vlaanderen en het Agentschap Onroerend Erfgoed.

De plannen worden nu verder uitgewerkt en er zal een omgevingsvergunning worden aangevraagd. De werken starten, zonder onvoorziene omstandigheden, vanaf 2028. Publiek-Private Samenwerking ‘Beweegbare Bruggen’

Verouderde bruggen

De Ophaalbrug benedenhoofd Boudewijnsluis valt onder het project ‘Beweegbare Bruggen’. Via dit project vervangt De Vlaamse Waterweg nv 17 verouderde bruggen en past ze aan aan de hedendaagse noden qua duurzame mobiliteit. Samen met De Werkvennootschap wordt een publiek-private samenwerking (PPS) opgezet, waarbij één private partner wordt aangesteld om deze bruggen te bouwen en te onderhouden.

De focus ligt op het wegwerken van de onderhoudsachterstand, afstandsbediening en kwaliteitsvolle infrastructuur voor alle weggebruikers. Deze bruggen liggen verspreid over Vlaanderen en worden beheerd door De Vlaamse Waterweg nv.

OverBruggen

OverBruggen is een programma van de Vlaamse overheid om vaste en beweegbare bruggen in Vlaanderen versneld te renoveren, te vernieuwen of te moderniseren. Het programma zet in op een snelle en efficiënte aanpak van verouderde bruggen, met de bedoeling ze toekomstbestendig, robuust en veilig te maken voor alle weggebruikers.

Een modern organisatiemodel, een nauwe samenwerking met de privé, innovatieve technieken én specifieke aandacht voor de totale levensduur van een brug staan daarbij centraal. Op die manier maken het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, De Vlaamse Waterweg nv en het Agentschap Wegen en Verkeer samen werk van een nieuwe generatie duurzame en moderne bruggen. Het eerste initiatief in OverBruggen is het vernieuwen van 49 vaste bruggen en het moderniseren van 17 beweegbare bruggen verspreid over Vlaanderen.

The post Ophaalbrug van Boudewijnsluis in Brugge wordt vervangen: “Brug te smal en onveilig” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Probleem met airbags sleept al 21 jaar (!) aan, en toch vraagt Citroën nu pas ‘rijverbod’: “Je rijdt eigenlijk rond met springstof in je wagen”

De Franse autobouwer Citroën vraagt de bijna 28.000 Belgische eigenaars van een Citroën C3 of DS3 met de omstreden Takata-airbag erin om niet meer met hun auto de weg op te gaan. Na een zoveelste dodelijk ongeval moeten zij zo snel mogelijk hun airbag laten vervangen. Dat roept vooral veel vragen op voor de betrokkenen.

Lees meer »

Voor het eerst elektrisch op reis: waaraan moet u denken?

Ook deze zomer wagen heel wat bestuurders de sprong in het duister: voor het eerst op vakantie met de elektrische wagen naar het zuiden. Meer nog dan met de klassieke brandstofwagen, komt daar wat voorbereiding en planning aan te pas. Elektrisch reizen heeft veel voordelen, maar is ook gewoon wat – ja – anders.

Lees meer »

Eieren teruggeroepen, maar wanneer loop je het meeste risico op salmonella?

Het federaal voedselagentschap roept eieren terug vanwege een mogelijke besmetting met salmonella. Een term die je vaak hoort als het over voeding gaat. Maar wat is salmonella eigenlijk? Hoe kun je besmet raken? En wat zijn de gevolgen? Professor Frank Devlieghere (UGent) legt het uit: “Dit zorgt ervoor dat mensen met een besmetting in het ziekenhuis belanden.”

Lees meer »