Aan de vooravond van de viering van twintig jaar Brugse Zot lanceert brouwerij De Halve Maan voor het eerst een fruitig speciaalbier voor de zomer: Rosé De Bruges. Brouwer Xavier Vanneste (45) blijft trots op het feit dat al zijn bieren op het Walplein gebrouwen worden.
Elk jaar blijft de omzet van brouwerij De Halve Maan groeien, vorig jaar werd er 65.000 hectoliter bier gebrouwen op het Walplein in Brugge. En toch was het een grote, maar beredeneerde gok toen de amper 25-jarige Xavier Vanneste twintig jaar geleden uitpakte met het nieuwe, inmiddels befaamde bier ‘Brugse Zot’.
Twee brouwersfamilies
“Ik stam uit twee Brugse brouwersfamilies en heb met lede ogen moeten aanschouwen hoe twee familiale brouwerijen na overnames door grotere bedrijven ten onder gegaan zijn”, vertelt Xavier Vanneste. Zijn vader Tony en oom Paul Vanneste runden tot in 1983 samen brouwerij ’t Hamerken in de Langestraat, Oom Paul baatte nadien nog jarenlang De Gouden Boom uit en pakte onder meer uit met het Brugs Tarwebier.
Zijn brouwerij werd opgekocht door Palm Breweries, die de productie overhevelde naar Steenhuffel. De failliete brouwerij heeft inmiddels plaats gemaakt voor peperdure flats.
Xaviers grootvader Henri verkocht het merk Straffe Hendrik in 1988 aan Riva, die dat bier elders voort brouwde. “Riva wou niet investeren in onze installaties, gelukkig bleef onze familie eigenaar van de brouwerij De Halve Maan op het Walplein. In 2005 rijpte bij mij het idee om een nieuw Brugs bier op de markt brengen”, vertelt Xavier Vanneste.
Proefbrouwsels
“We hebben toen enkele proefbrouwsels voorgelegd aan de bezoekers van onze oude brouwerij, zij mochten feedback geven. Ongevraagd stuurden ze ons ook suggesties voor de naam van ons nieuw bier. Eén ervan was ‘Brugse Zot’ perfect en gelinkt aan de oude legende dat hertog Maximiliaan van Oostenrijk de Bruggelingen ‘zotten’ noemde”, vervolgt de brouwer.
Hij liet in zijn debuutjaar een businessplan opstellen, zodat hij zijn broek niet te veel zou scheuren aan dit gewaagd project. “Ik moest het eerste jaar 2.000 hectoliter Brugse Zot verkopen om uit de rode cijfers te blijven. Welnu, het werd 4.000 hectoliter. Sindsdien is onze verkoop elk jaar gestegen, nu zitten we al aan 65.000 hectoliter bier”, glundert Xavier Vanneste. In 2008, bij het faillissement van Riva, keerde Straffe Hendrik, nadat een ‘transfersom’ werd betaald aan overnemer brouwerij Moortgat, terug naar Brugge.
“Mijn grootvader Henri Maes (de vierde), die indertijd zijn naam gaf aan dat bier, heeft dat zalig feit nog kunnen meemaken. Hij was fier en emotioneel toen we zelf Straffe Hednrik opnieuw volgens het oude recept mochten brouwen”, herinnert Xavier Vanneste zich nog levendig. Ook het Brugs Tarwebier wordt opnieuw in Brugge gemaakt, zij het nu onder de naam Blanche de Bruges.
Bierpijplijn
Dé mijlpaal in de geschiedenis van Brugse Zot was de inauguratie van de 3,2 km lange ondergrondse bierpijplijn van de brouwerij op het Walplein naar de bottelarij aan het Waggelwater. “We hebben hierin 4 miljoen euro geïnvesteerd. Dit uniek project leverde ons zelfs een artikel in The Wall Street Journal op. Aanvankelijk dachten de mensen dat het een grap was, ze geloofden niet in een bierpijplijn.”
“Dat duurzaam project zorgde er niet alleen voor dat er geen camions meer bier moesten komen ophalen op het Walplein, dus minder zwaar verkeer in de binnenstad, maar het betekende ook dat we onze filosofie konden trouw blijven: een familiebedrijf dat bier in de binnenstad brouwt.”
“Die authenticiteit is de reden van het succes van Brugse Zot, die met het sterk imago van onze stad geassocieerd wordt. Dat het gelukt is, is deels te danken aan onze crowdfundingsactie. Elk jaar komen onze sponsors nog hun bak bier halen. Wie het bierpijplijnproject met 800 euro inbreng steunde, krijgt jaarlijks een bak Brugse Zot – en dat levenslang!”
Importtarieven
Hoezeer de Bruggelingen een Brugse Zot appreciëren, kan Xavier Vanneste niet meteen met cijfers aantonen: “Hoeveel omzet we halen uit de consumptie van de Bruggelingen, weet ik niet. Onze bieren staan op de kaart van de meeste Brugse cafés. 60 procent van onze omzet halen we uit de Belgische markt, 40 procent uit de export naar veertig verschillende landen.”
“In China en de Verenigde Staten verkopen we meer Straffe Hendrik dan Brugse Zot, in Canada, Japan, het Verenigd Koninkrijk en Nederland is het omgekeerd! We hebben zelfs sinds 2014 een Brugse Zot Café in Tokio! Inmiddels is onze alcoholarme variant Sportzot al goed voor 15 procent van de productie en dat cijfer stijgt elk jaar.”
The post Brugse Zot viert 20ste verjaardag: “Bier in Brugse binnenstad blijven brouwen” is provided by KW.be.