De inflatie blijft onze winkelkar alsmaar duurder maken en dan gaan veel Belgen al snel op zoek naar goedkopere alternatieven. Die zijn voor ons, West-Vlamingen, pal over de Franse grens te vinden. De bekende hypermarkt Auchan krijgt steeds meer landgenoten over de winkelvloer. “25 procent van al onze klanten komt van bij jullie”, zegt adjunct-directeur Antoine Dupont. “We beschouwen jullie Belgen als onze familie.”
DenAuchan in Roncq. In 1967 boven de doopvont gehouden en met 16.500 vierkante meter winkeloppervlakte een hypermarkt waar je een volle dag in kan ronddwalen.
En vooral je winkelkar tot aan de rand vullen. Op amper 17 kilometer afstand van Kortrijk, 33 van Roeselare en 60 van Brugge is de locatie ook bij ons een certitude om (grote) aankopen te doen. De voorbije 58 jaar vonden honderdduizenden (West-)Vlamingen de weg naar Noord-Frankrijk om er en masse kofferladingen water, frisdrank, wijn en champagne in te slaan.
(lees verder onder de video)

“We zijn ons meer dan bewust van onze populariteit over de grens”, glimlacht Antoine Dupont, adjunct-directeur van de vestiging in Roncq. De nabijheid van België was destijds een van de hoofdredenen om in de Rijselse voorstad een vestiging neer te poten en er werd meteen ingezet op het actief rekruteren van Belgische klanten. “Onder andere via huis-aan-huisadvertenties, iets wat we nog steeds doen. Al is daar nu ook sociale media bij gekomen. Een erg dankbare tool.”
10.000 klanten per dag
En directe communicatie met de Belgische Auchan-fans is ook nodig, want liefst één op vier van de om en bij de 10.000 dagelijkse klanten is van bij ons afkomstig. En die komen niet louter van net over de schreve. “Regio’s als Kortrijk en Ieper zijn sinds oudsher belangrijke markten voor ons, maar ook in de omgeving van Roeselare, Brugge en zelfs het Gentse weten ze ons maar al te goed liggen.”
“We slaan hier voornamelijk champagne en wijn in, want die is zóveel goedkoper dan bij ons” – Claude en Mildred uit Kortrijk
Dat blijkt ook wanneer we ons zelf tussen de schijnbaar eindeloze rij rayons vol winkelwaren begeven. Om met de deur in huis te vallen: bij Auchan Roncq, na die van Parijs en Marseille trouwens de grootste van Frankrijk, vind je álles. Het zwaartepunt ligt uiteraard op voedingswaren, maar ook kledij, decoratie, multimedia en zelfs doe-het-zelf- en tuingereedschap kan je er mee richting West-Vlaanderen nemen.
Goedkope Boursin
“Maar wij komen vooral voor het drankaanbod”, glimlachen Claude Tanghe (77) en Mildred Decock (77). Het Kortrijkse echtpaar maakt elke vijf weken de oversteek en heeft een duidelijk boodschappenlijstje mee.
(lees verder onder de foto)

“We slaan hier voornamelijk champagne en wijn in, want die is zóveel goedkoper dan bij ons. Hier kan je nog echte batjes doen. En we ontdekken nog elke keer verborgen schatten. Boursin is hier 2 euro goedkoper dan bij ons. Daar wil een mens al eens 15 minuten voor in de auto zitten, hé.”
“Zonder de Belgen zou onze Auchan gewoon hetzelfde niet zijn. We zien jullie heel graag komen” – Antoine Dupont, adjunct-directeur Auchan Roncq
Als trouwe bezoekers valt het Claude en Mildred op dat het contingent Vlamingen bezoek na bezoek aangroeit. “De voertaal is West-Vlaams. We lopen ook geregeld bekende gezichten tegen het lijf. Auchan is goed voor onze beurs. Elke zondag kraken we een flesje champagne – en klinken we eens op onze favoriete winkel.”
Druk in de drankrayons
Dat vooral de gangpaden aan het water- en bubbelsaanbod van de Belgen bulken, bevestigt ook Gregory Sethi, manager cave, alcools et bières. “Jullie zijn nog echte levensgenieters, hé. Hier heeft ongeveer één klant op de twee een Belgische identiteitskaart op zak. We doen dan ook regelmatig acties die speciaal op jullie gericht zijn. We weten welke wijnen en champagnes bij de Belgen in de smaak vallen.”
Nederlandstalige teamleden onder de ongeveer 750 werknemers zijn er niet. “Maar we kunnen wél enkele standaardzinnetjes. Goedendag en bedankt, dit is een heel lekker flesje, zeer goeie prijs… Zulke zaken”, knipoogt hij. “Dat wordt wel geapprecieerd.”
“Wij winkelen hier al meer dan dertig jaar. Wijn, water, picon, Ricard… Maar ook de Normandische boerenboter in blokken van 5 kilo is top” – Frans en Andrea uit Roeselare
“Ze doen hun best voor ons”, beamen Frans Samyn (87) en Andrea Decoutere (83) uit Roeselare. “Wij winkelen hier al meer dan dertig jaar. Wijn, water, picon, Ricard… We doen soms zelfs twee keer onze ronde. Eerst de drank-rayons, daarna de rest. Mag ik een tip geven? De Normandische boerenboter, in blokken van 5 kilo, is echt top. Gezouten, hé. Zodat we zeker dust krijgen”, schatert Frans.
Freixenet: halve prijs
Dat shoppen in Auchan echt wel een slok op de borrel scheelt, bevestigen ook Christ Buyze (62) en Annemie Everaert (58) uit Lendelede. “Eigenlijk komen we veel te weinig, want je vóelt echt het verschil op de eindafrekening. We weten intussen ook dat je hier geen verse groenten en fruit moet kopen, want die zijn bij ons nog steeds goedkoper.”
(lees verder onder de foto)

“Wij kopen erg gericht. Sommige champagnes en de Freixenet heb je hier letterlijk voor de helft van de prijs. En dan laten we de regelmatige promoties nog buiten beschouwing. Dankzij Auchan besparen we in onze portefeuille, maar niet op ons leven.”
En dat is ook net de bedoeling, meent Antoine Dupont. “Zonder de Belgen zou onze Auchan gewoon hetzelfde niet zijn. We beschouwen jullie als onze familie. En die zien we heel graag komen.”
Winkelen in Auchan tot 25 procent goedkoper
Een steekproef met 20 basisproducten – van cava over ontbijtgranen tot rijst – leert ons dat de winkelkar in Auchan vullen gevoelig goedkoper is dan in eigen land.
Wij maakten op woensdag 11 juni de vergelijking tussen Auchan Roncq en Colruyt Kortrijk en bespaarden 33,21 euro. In Auchan bedroeg ons kasticket 109,19 euro, in Colruyt was dat 142,40 euro. Goed voor een verschil van 23,33 procent.
De vergelijking kan u in detail raadplegen in de kastickets in de hoofdfoto van dit artikel.

The post 109,19 euro in plaats van 142,40, Franse winkelkar fors goedkoper: “Dankzij Auchan besparen we in onze portefeuille, maar niet op ons leven” is provided by KW.be.