Al zo’n dertig jaar vormt Bart D’hulster een duo met Martin Kinget in de Ypres Rally. Eerst in het echte wedstrijdgebeuren, daarna al sinds 2001 als bemanning van de nulwagen waarmee ze een erg belangrijke schakel in de organisatie vormen.
Sinds 1993 miste D’hulster nog geen enkele editie van de Ypres Rally. In de beginjaren haalde hij enkele keren de top twintig, tot hij in 2001 de competitie liet varen. “Dat kwam eigenlijk door toedoen van César Mottrie, die toen een tiental jaar met de 00-wagen had gereden en mij zijn plek aanbood”, vertelt D’hulster, in het dagelijks leven bedrijfsleider bij het Ieperse SKT. “Ik mocht zelfs met zijn historicwagen rijden, maar ik besloot om trouw te blijven aan de Mitsubishi die ik toen gewend was. Het jaar erop hebben we de sprong gemaakt naar de nulwagen.” De aanpak van de wedstrijd verschilt wel tegenover vroeger. “Honderd procent veilig rijden is moeilijk natuurlijk, maar we ontwijken de gevarenzone en proberen vooral betrouwbaar te rijden. We letten er bijvoorbeeld extra op om niet lek te rijden, want dan verliezen we meteen minuten bij het wisselen. In onze nota’s noteren we ook waar we het parcours kunnen verlaten als we moeten stoppen, zodat we bij de volgende proef weer kunnen inpikken.” Vijf minuten voor de start van de eerste wagen checkt het duo nog een allerlaatste keer of het publiek veilig is opgesteld. “Mijn copiloot Martin is in feite de belangrijkste man in de wagen. Aan de snelheid die wij rijden moet ik vooral op de weg letten, maar hij heeft nog tijd om naast het lezen van de nota’s naar het publiek te kijken en ook nog zaken te noteren. Ik bewonder hem daar enorm voor. Na de finish gebeurt het dat we nog iets doorgeven, al kunnen we ook stoppen op het parcours als de situatie echt te erg is. Toen we dat tijdens het WRC deden op KP Zonnebeke werd de proef geannuleerd. De organisatie had die situatie ook al opgemerkt op onboardbeelden, maar vroeg ook nog eens onze mening.”
Dit jaar reden D’hulster en Kinget voor het eerst ook de Rally van de Monteberg. “Met de aparte Historic-wedstrijd is dit jaar zowat een dubbele equipe nodig bij de voorwagens, dus het doel was om daar wat te testen met hen. Natuurlijk was de publieke opkomst niet dezelfde als in Ieper, maar alles is heel veilig en goed verlopen. Onze functie omvat trouwens meer dan veiligheid alleen. De voorwagens controleren bijvoorbeeld ook of de tijdskaarten goed worden ingevuld en de startklokken correct staan opgesteld. Wij checken alles nog eens als laatsten in een hele rij.”
Voordeel
Met SKT zorgt D’hulster er ook mee voor dat Hayden Paddon dit jaar aan de start komt. “Vorig jaar hielpen we om het budget rond te krijgen voor Lefebvre. Dit jaar was het door de gelijktijdige WK-rally moeilijker om iemand te vinden, maar met Paddon hebben we toch de Europese kampioen aan de start. Dat het parcours voor 80 procent is gewijzigd, speelt in zijn voordeel. Het is ook leuk dat we opnieuw met BMA kunnen samenwerken, zodat hij zeker een competitieve wagen zal hebben”, besluit Bart D’hulster.
The post Bart D’hulster en Martin Kinget zijn onafscheidelijk duo in nulwagen: “Gaat om meer dan veiligheid alleen” is provided by KW.be.