Normaal gezien starten volgend jaar de wegen- en rioleringswerken in de lange Magerheidstraat die eindigt op Ter Hand. De gemeenteraad keurde het ontwerp goed. “Het gaat om een traject van vier kilometer”, aldus burgemeester Youro Casier (Vooruit). “Het start aan het kruispunt ’t Voske en eindigt in de Peperstraat aan de Groenendaalbeek op Ter Hand.”
Voorafgaand aan de rioleringswerken zullen de nutsmaatschappijen kabels en leidingen verplaatsen of vernieuwen. Deze voorbereidende werken zijn gepland voor de eerste helft van 2026. Het komt tot een gescheiden rioleringsstelsel waarvoor 450 werkdagen voorzien zijn. Of omgerekend zo’n twee jaar, uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden. De totale kostprijs van de werken wordt geraamd op ruim 8,2 miljoen euro, waarvan het aandeel van de stad 5,31 miljoen euro bedraagt. De rest wordt betaald door Aquafin.
Het gaat alvast om een aanslepend dossier. De rioleringswerken waren opgenomen in het optimalisatieprogramma 2019-2023 van rioolwaterzuiveraar Aquafin. In het voorjaar 2018 werden de subsidies toegekend.
Ingenieur Ann Cnockaert van het Bureau Cnockaert op de Hoogweg in Wervik kwam het dossier op de gemeenteraad toelichten. “In de bebouwde kom voorzien we vier asverschuivingen om het verkeer af te remmen en de snelheid te doorbreken (nu zijn er twee, red.)”, vertelt ze. “Er komen ook fietssuggestiestroken. Er is gekozen voor een maximum toegelaten snelheid van 50 kilometer per uur.”
Boring onder A19
“De uitvoering zal gebeuren in verschillende fasen. Het start in ’t Voske (de straat naar het containerpark, red.) en nadien komt er een boring onder de A19 om nadien verder te gaan ter hoogte van de eerste woningen in de Magerheidstraat, rechts naast de brug over de A19.”
Het afvalwater loopt er momenteel in de grachten. Via de riolering in Geluwe loopt het in de toekomst naar de waterzuiveringsinstallatie langs de Leie in Menen. Het gaat om een heel uitgebreid project. In het historische centrum op Ter Hand worden de kasseien heraangelegd. Er komt een toegangspoort aan GC ’t Schooltje. “In de plannen voorzien we aandacht voor meer groen, water en ontharding, parkeren op waterdoorlatende materialen”, zegt Ann Cnockaert. “Er komt één volwaardig voetpad, de breedte van de rijbaan blijft zes meter. Onder meer omwille van de vele landbouwvoertuigen. De weg naar het centrum wordt in beton aangelegd, de rest daarbuiten in asfalt. Parkeren aan weerszijden is niet mogelijk, daarvoor is er te weinig ruimte. Het pleintje op het kruispunt richting Beselare en Dadizele wordt heraangelegd.. Met zitmogelijkheid, groen en de paal van Koolzakommegang komt terug.”
“We pleiten over de volledige afstand fietssuggestiestroken te voorzien en die te voorzien van een kleur”, aldus Bert Verhaeghe (Team 2030). “Nu staan er enkele fietsen afgebeeld op de weg, automobilisten houden daarmee geen rekening. Die poorten zijn goed en komen op regelmatige wijze terug, maar maak het ontwerp voor de fietsers beter en veiliger.”
Heel de Magerheidstraat voorzien van een fietssuggestiestrook zou natuurlijk zijn prijs hebben. “Die fietsjes nu zijn gekleefd op de rijbaan en niet geschilderd”, zegt schepen van Mobiliteit Tom Durnez (CD&V). “Het fietsvademecum zegt dat een fietssuggestiestrook niet moet gekleurd zijn. We lieten het al eens uitrekenen en kwamen toen uit op 100.000 euro voor overal fietssuggestiestroken.. Over die fietsjes hoorde ik al veel goede commentaar.”
Bereikbaarheid
Bert Verhaeghe vroeg ook hoe de bereikbaarheid van Ter Hand zal worden behouden. “Er zijn daar ook fietsroutes van en naar Ter Hand”, aldus Bert.
“Er bevinden zich op het traject landbouwbedrijven en die moeten bereikbaar zijn”, aldus de burgemeester. “Het gaat om zes of zeven verschillende fasen waardoor het centrum bereikbaar moet blijven. Een bepaalde periode zal dat natuurlijk niet kunnen op het moment dat er rioleringswerken worden uitgevoerd.”
Op de gemeenteraad van februari 2017 pleitte Hendrik Ingelbeen (CD&V) toen voor de aanleg van fietspaden in de Magerheidstraat. “Het toeval wil dat we in de Magerheidstraat tellingen lieten uitvoeren”, aldus de toenmalige schepen van Mobiliteit Sanne Vantomme (N-VA). “In 15 dagen waren er 661 bewegingen van tweewielers. Of een gemiddelde van 44 per dag. Dat gaat van fietsers tot snor- en motorfietsers. Moeten we daarvoor landbouwers en woningen onteigenen voor de aanleg van een fietspad?”
The post Volgend jaar wegen- en rioleringswerken in Magerheidstraat in Geluwe: “Een traject van 4 km in verschillende fasen” is provided by KW.be.