De stad Ieper promoot voortaan helikoptertours boven Flanders Fields, maar er komt tegenwind. “Ja, je ziet alles vanuit de lucht, maar je voelt het niet: waar blijft het respect”, vraagt Meie Degryse die woont aan een massagraf uit WO I.
Hill 60 en de Caterpillarkrater horen tot het belangrijkste relictlandschap van de Eerste Wereldoorlog in de Westhoek. Aan de voet van Hill 60 wonen Meie Degryse (53) en tientallen andere buurtbewoners. “Vanop de heuvel had je een heel goed zicht op de streek, daarom is er hard om gevochten”, vertelt ze.
De infopanelen leren ons dat de site tot op vandaag een immens, internationaal massagraf is. Fransen, Britten, Canadezen, Australiërs en Duitsers streden en stierven op en onder de heuvel, die in 1917 werd opgeblazen met 24 ton ondergrondse explosieven. De enorme mijnladingen sloegen diepe en brede kraters in het landschap. “Ongeveer 2,7 hectare oorlogslandschap bleef er onaangeroerd”, lezen we vanop de wandelpaden die tijdens de eeuwherdenking werden aangelegd om de site enerzijds toegankelijk te maken en anderzijds te beschermen tegen de wandelaars. “Wie er wandelt, loopt over de resten van honderden gesneuvelde soldaten zonder gekend graf.”
Auschwitz
“En dat besef je pas als je daar wandelt, niet als je erboven vliegt”, stelt Meie. “Ik was geshockeerd toen ik het nieuws vernam van de samenwerking tussen onze stad en een helikopterbedrijf voor toeristenvluchten. Allez Ieper, wat doe je nu? Mijn man en ik trokken eens naar Auschwitz in de winter. Min twaalf, stralende zon en blauwe lucht. Ongelooflijk, die immense vlakte, maar niemand zou daar met een helikopter over vliegen. Wie er rondloopt, voelt dat aan en wordt geraakt. Wandel door Flanders Fields met het nodige respect. Helikopters en sereniteit gaan niet samen.”
Amerika
Het heliproject komt er na interesse uit Amerika. “Wij vrezen nu Amerikaanse toestanden en willen op z’n Westhoeks koesteren wat hier gebeurd is. Het kleurt onze mentaliteit, dat moeten we zo houden. En als men toch iets wil doen voor rijke toeristen: waarom geen chique busjes aanbieden met een wijnassortiment uit Heuvelland?”
Drones
Meie en haar buren kregen al te maken met ander luchttoerisme. “Drones en paragliders stoppen niet aan ons hek wanneer ze boven Hill 60 vliegen. Die grasmachientjes vliegen al van 6 uur ’s morgens.”
De achtertuin grenst aan een parking voor toeristenbussen. “Soms staan daar tot negen bussen urenlang stationair te draaien, voor de airco. En dan ook nog eens helikopters? Dat vormt een te grote inbreuk op de rust van deze plek, de bewoners en de dieren. Hill 60 grenst aan een beschermd natuurgebied met heel wat dieren. Met heel de wereld proberen we te verduurzamen en dan gaan we in de Westhoek toeristen die het geld hebben zomaar even laten vliegen. Puur voor het plezier. Dat strookt niet.”
Vat op vluchten
“De opmerkingen zijn zeker terecht, maar we kunnen er net rekening mee houden door deze samenwerking aan te gaan”, reageert toerismeschepen Diego Desmadryl (Team Ieper). “Een helikopterfirma kan dit ook doen zonder samenwerking van de stad, maar dan hebben we helemaal geen vat op de vluchten en zicht op de gevolgen. Nu kunnen we samen aan tafel het aanbod bepalen en opleggen om correcte informatie te geven. Er zullen niet elke dag tientallen vluchten boven de stad vliegen. Ze blijven redelijk uniek. Af en toe moet dat kunnen, maar op een correcte manier. De overlast zal veel beperkter zijn dan gevreesd, het zal niet de proporties aannemen van het bustoerisme.”
Vaderdag
“Met de firma kwamen we overeen dat het aanbod ook opgenomen wordt in het toeristisch aanbod van de stad”, duidt Desmadryl. “Wij hebben overeenkomsten rond het gebruik van beelden en het wegschenken van vluchten in het kader van Vaderdag en andere acties, zoals op onze zaterdagmarkt. Het kost ons niks, er is extra toeristisch aanbod en we houden controle.”
“Communicatie kan veel veranderen in zo’n verhaal”, vindt Meie. “Waar en hoe wordt dit geëvalueerd? Is er een aanspreekpunt? Er wordt gezegd dat het niet vaak zal gebeuren, maar er zijn veel rijke mensen.” (TP)
The post Meie (53) vreest helitoerisme boven oorlogssite aan haar deur: “In Auschwitz vliegen ze toch ook niet rond?” is provided by KW.be.