Elektrische wagens die na het laden blijven staan bij een laadpaal? Het is een probleem, dat Oostende aan banden probeert te leggen door er tegelijk betalend parkeren en blauwe zone te installeren. “Onwettig”, zeggen verkeersdeskundigen. Schepen Judith Ooms (Vooruit Plus) nuanceert, maar zoekt wel naar betere oplossingen.
“Als stadsbestuur moeten wij ervoor zorgen dat iedereen die zijn elektrische wagen wil opladen, dat ook kan”, zegt schepen van Mobiliteit Judith Ooms. “Maar ik begrijp ook wel de mensen die tegelijk hun wagen opladen en dan nog even blijven parkeren. Zij zitten intussen misschien op restaurant of op het strand, je kan niet verwachten dat zij zomaar terugkeren naar hun wagen als daar geen regelgeving rond is. Die uitdaging speelt overal.”
Oostende probeert het op te lossen met verkeersborden die het parkeren nabij laadpalen beperken tot elektrische en hybride wagens en tot maximum vier uur, maar die bovendien betalend parkeren verplichten èn het leggen van de blauwe schijf. “Onwettig”, zeiden enkele verkeersexperten, waaronder iemand van het verkeersinstituut verkeerscentrum Vias, in de krant Het Nieuwsblad. Volgens hen is het ofwel betalend parkeren, ofwel blauwe zone, maar niet de twee tegelijk. Behalve als de betaalautomaat niet werkt, dan moet de parkeerschijf worden gelegd. Naast onwettig zou de kakafonie aan bordjes bovendien verwarrend zijn.
Apart regime
“Ik wil voorzichtig zijn over de vraag of dit wettig is of niet”, reageert schepen Ooms. “Toen deze aanpak werd ingevoerd – dat was voor mijn tijd – hebben onze diensten advies gevraagd aan verschillende instanties, waar bevestigd werd dat dit wettelijk kan. Naar aanleiding van het artikel is vandaag opnieuw geïnformeerd bij de Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten (VVSG), waar ons nog eens bevestigd werd dat onze aanpak wetttig is.”
“De uitleg is dat je binnen een bepaalde zone toch ook specifieke plaatsen mag voorzien met een ander regime, om specifieke zaken apart te regelen. Dan gaat het over parkeerplaatsen voor mensen met een beperking, voor zorgverstrekkers en dus ook om elektrische wagens te laden. Dat heeft de VVSG vandaag nog bevestigd, maar goed, ik ben geen jurist. Als een andere instantie tot een andere interpretatie komt, dan zullen we ons daar uiteraard naar moeten schikken.”
Op zoek naar andere oplossingen
“Ik erken wel dat deze borden mogelijk verwarrend zijn”, vervolgt Judith Ooms. “Wij zijn momenteel bezig met het herevalueren van ons volledige parkeerbeleid. Daarbij zullen we ook bekijken of er geen betere oplossingen te vinden zijn tegen laadpaalklevers. Zo zouden wij het onmogelijk kunnen maken om je parkeertermijn na afloop te verlengen. Momenteel doen veel mensen dat: je mag bijvoorbeeld twee uur ergens parkeren, maar eens die termijn voorbij, start je gewoon met je app een nieuwe termijn van twee uur op. Die optie zouden we kunnen beperken, maar dan moet het – voor zover ik nu weet – voor de hele zone zijn en niet enkel voor de laadplaatsen. Maar voor alle duidelijkheid: die beslissing is nog niet genomen en misschien bestaan er nog betere oplossingen. Tegen eind juni willen we de hoofdlijnen van ons vernieuwde parkeerbeleid communiceren, daarna volgt nog veel overleg met de betrokkenen en zal de invoering wellicht in fasen gebeuren.”
The post Discussie over verkeersbord bij laadpalen elektrische wagens in Oostende: “Volgens ons niet onwettig, maar we zoeken betere oplossingen” is provided by KW.be.