Mislukte stortingen en te weinig geld in vergelijking met wat er werd gevraagd: het regent klachten bij Batopin. Het overkwam alvast Patrick Rooman (62) uit Oostende. “Ik vroeg 1.600 euro en kreeg er amper 130”, klinkt het. Toch ging het volledige bedrag wel degelijk van zijn rekening.
Patrick zit met de handen in het haar. Van zijn invaliditeitsuitkering deze maand blijft niets meer over. “Ik ben iemand die graag nog cash betaalt”, vertelt Patrick. “En dus ging ik zoals altijd een hoger bedrag afhalen aan de bankautomaat van Batopin in de Kapellestraat in Oostende. Ik selecteerde de soorten bankbiljetten die ik wou, goed voor een totaal van 1.600 euro. Uiteindelijk kreeg ik maar 130 euro, terwijl op het afschrift duidelijk een bedrag van 1.600 euro vermeld stond. Daarnaast ging het bedrag ook van mijn zichtrekening af.”
“Ik vind het niet kunnen dat er fouten gemaakt worden en dat anderen daardoor in de problemen komen” – Patrick
En dat is een groot probleem voor Patrick. “Ik heb het nummer gebeld dat uithangt in het filiaal en daar wisten ze me te vertellen dat er een dossier werd aangemaakt”, gaat Patick verder. “Maar het kan wel een drietal maanden duren eer ik mijn geld terugzie. Ik moest ook naar mijn eigen bank gaan om een dossier te laten opmaken. Ook daar kreeg ik te horen dat het even kan duren. Uiteraard is dat een probleem, want ik zal bepaalde betalingen moeten uitstellen en ik moet beroep doen op mijn broer. Gelukkig krijg ik van hem hulp, maar ik vond het niet kunnen dat er fouten gemaakt worden en dat anderen daardoor in de problemen komen.”
Geen alleenstaand probleem
En terwijl we Patrick interviewen in het filiaal, krijgt ook Michelle Vandewalle (60) problemen met een automaat. Bij een storting deze keer. “Ik ging net een bedrag van 2.500 euro storten en opeens blokkeert de machine”, vertelt de vrouw. “Het gaat om inkomsten van een herenkledingzaak. Ik heb nooit eerder problemen gehad, maar nu weet ik niet wat ik moet doen. Ik heb het telefoonnummer gebeld en ze bekijken het. Maar waar het geld nu precies heen is, daar heb ik het raden naar.”
Het is niet het eerste probleem met de automaten van Batopin. Zo stortte een winkeluitbater uit Vilvoorde onlangs 16.500 euro, inkomsten van zijn winkel. Het geld bleek verdwenen te zijn, maar de machine had zijn geld wel ingeslikt. Ook een cafébaas in Menen zag zijn geld verdwijnen, en een man uit Diepenbeek zag de machine blokkeren bij een storting. De gevallen van Michelle en Patrick in Oostende zijn dus geen alleenstaande gevallen.
Uitzonderlijk
Batopin maakt zich echter sterk dat amper 0,05 procent van de stortingen via een Batopin-automaat misgaat. Bij afhalingen ligt dat percentage op amper 0,005 procent. “Het gaat dus in het geval van Patrick om een heel uitzonderlijke situatie”, zegt woordvoerder bij Batopin Julie Kerremans. “Dergelijke problemen zijn echter niet nieuw. Dat gebeurde ook al bij de banken vroeger. We maken nog steeds gebruik van diezelfde bankautomaten. Als er toch iets misloopt, dan wordt dat meestal automatisch gedetecteerd. Het onderzoek is ondertussen geopend en Patrick mag zijn centen binnen enkele dagen terug op zijn rekening verwachten. Ook Michelle kan ervan uitgaan dat het probleem snel opgelost zal zijn. Maar we begrijpen dat dit erg vervelend is.”
Wat bij problemen? “Dan moeten mensen een dossier laten aanmaken bij hun eigen bank. Die start dan een onderzoek en schakelt via een beveiligd proces Batopin in. De gegevens worden dan vertrouwelijk uitgewisseld en de bank volgt het dossier dan zorgvuldig op. Dat het drie maanden kan duren, is eigenlijk foutieve informatie. Meer dan zestig procent van de gevallen worden binnen de vijf werkdagen opgelost. We doen er alles aan om elke melding zorgvuldig te behandelen en het zo snel als mogelijk op te lossen voor de klant”, aldus Kerremans.
The post Patrick (62) haalt 1.600 euro af bij Batopin-automaat, maar krijgt slechts 130 euro: “Maar het geld ging wel van mijn rekening is provided by KW.be.