Drie enorme schilderijen met zichten van het negentiende-eeuwse Oostende verhuisden vanmorgen van het Koninklijk Historisch en Heemkundig Museum De Plate naar het Gerechtshof in de stad als een langdurige bruikleen. Daar wacht de werken ook een dringende restauratie.
De verhuis van de drie grote panoramische werken riep herinneringen op aan de meervoudige uithuizigheid van James Ensors ‘Intocht van Christus in Brussel’ in de eerste helft van de twintigste eeuw. Ook toen was, qua omvang, dit kunsttransport van de ene naar de andere locatie millimeterwerk. Natuurlijk valt de artistieke en financiële waarde van Ensors meesterwerk niet te vergelijken met de geborstelde werken die alleen een hoogstens topografische en emotionele waarde vertegenwoordigen. Ook de drie olieverfdoeken, allemaal ca. 4,70 op 2,30 meter, konden amper door de dubbele voordeur van het Stadsmuseum in de Langestraat.
“Omwille van de voorziene ingrijpende renovatie van de ruimte waarin de schilderijen hingen, dienden we te zorgen voor een ander onderkomen. In het Stadsmuseum bleek er alvast geen wand groot genoeg om die te exposeren, dus deed ik zo’n 3 jaar geleden het voorstel aan een medewerker van het Gerechthof of zijn oversten interesse hadden in een langdurige bruikleen. Dat bleek het geval en dus zijn ze vandaag getransporteerd”, aldus Johan Van Roose, ondervoorzitter van De Plate.
Grondige restauratie
Een eerste schilderij is ‘Zicht op Oostende in 1825’ vanuit het oosten. Daarop zijn onder andere het oude stadhuis op het Wapenplein en de Peperbusse te herkennen zijn. Het werk dateert uit 1908 en is van de hand van Charles Wildt. Van onbekende meesters zijn de werken ‘Oude stadhuis op het Wapenplein’ tijdens een marktdag waarop koetsen, de kiosk en de Kapellestraat te herkennen zijn. Een laatste werk is een zicht op het oude postgebouw met een tram in de Hendrik Serruyslaan, de Witte Nonnenstraat, een voorlopig onbekend straatje en een torentje dat toegang gaf tot het rioleringsstelsel. In de toekomst zullen de werken, voor ze de wanden van de diverse zittingszalen in het Gerechtsgebouw sieren, grondig gerestaureerd worden. Ooit waren de werken bestemd voor de ruime muuroppervlakken van de voormalige S.E.O. Toen de ‘Coo’ haar boeken sloot belandden de werken in De Plate.
The post Monumentale stadszichten verhuizen van De Plate naar het Gerechtshof: grondige restauratie gepland is provided by KW.be.