IN KAART 20 gevaarlijke kruispunten in West-Vlaanderen wachten nog op heraanleg: “Verkeersveiligheid moet cruciaal zijn”

Nog 20 van de 29 gevaarlijke kruispunten in West-Vlaanderen moeten onder handen genomen worden. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Gianna Werbrouck (Vooruit) opvroeg.

Onveilige kruispunten, fietsroutes en schoolomgevingen zijn vaak redenen voor ongevallen met letsels en zelfs dodelijke afloop bij schoolgaande kinderen. Ze schrikken ouders af om hun kind per fiets of te voet met een gerust hart naar school te sturen.

Uit cijfers die de Vlaamse Vooruit-fractie opvroeg bij Vlaams mobiliteitsminister Annick De Ridder (N-VA) blijkt dat Vlaanderen 262 gevaarlijke kruispunten heeft, waarvan er 127 – 48 procent – aangepakt zijn. Dat betekent natuurlijk dat er voor 135 gevaarlijke kruispunten nog altijd geen oplossing is, waaronder ook 20 in West-Vlaanderen. (lees verder onder de kaart)

“Voor Vooruit is verkeersveiligheid cruciaal”, stelt Vlaams parlementslid Gianna Werbrouck. “De voorbije jaren is onze verkeersveiligheid ter plaatse blijven trappelen. Uit onderzoek blijkt dat we door het aanpakken van (gevaarlijke) kruispunten een daling kunnen verwezenlijken van bijna 28 procent van de verkeersslachtoffers.”

Ter plaatse blijven trappelen

Uit de recente verkeersveiligheidsbarometer van Vias blijkt dat er in 2024 in Vlaanderen 21 voetgangers, 40 fietsers en vier bromfietsers zijn overleden. Van deze 65 slachtoffers waren er 13 in West-Vlaanderen.

“Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Wij gaan voor núl verkeersdoden” – Gianna Werbrouck (Vooruit)

“Elk verkeersslachtoffer is er één te veel. Wij gaan voor núl verkeersdoden. We moeten dus een inspanning leveren om de cijfers naar beneden te krijgen. Daarvoor zijn verschillende mogelijkheden, één daarvan is de aanpak van gevaarlijke kruispunten.”

Voldoende budget voorzien

Uit cijfers die de Vlaams Vooruit-fractie opvroeg bij minister De Ridder blijkt dat Vlaanderen nog altijd heel wat gevaarlijke kruispunten heeft. Momenteel zijn er nog 388 kruispunten die moeten aangepakt worden, hiervan worden er 135 gezien als gevaarlijk.

“Nu heeft de nieuwe Vlaamse regering een regeerakkoord waarin verkeersveiligheid een topprioriteit is. Ik hoop diezelfde ambitie terug te vinden in het nieuwe geïntegreerd investeringsprogramma van minister De Ridder. Dat zal ze binnenkort naar het parlement brengen. We hopen dat er voldoende budget voorzien wordt om alle gevaarlijke punten beter in te richten.”

The post IN KAART 20 gevaarlijke kruispunten in West-Vlaanderen wachten nog op heraanleg: “Verkeersveiligheid moet cruciaal zijn” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Turnkring Rust-Roest is succesvol op trampoline

Op de voorbije Belgische kampioenschappen trampoline in Ekeren en dubbele minitrampoline in Genk behaalde Turnkring Rust-Roest Brugge in de verschillende niveaus heel wat medailles. Brent Deklerck uit Sint-Andries kroonde zich zelfs driemaal tot nationaal kampioen.
The post Turnkring Rust-Roest is succesvol op trampoline appeared first on KW.be.

Lees meer »

“Zonder mij had Trump de verkiezingen verloren”, ‘bromance’ tussen Musk en Trump is nu helemaal over

De Amerikaanse president Donald Trump heeft verklaard dat hij niet weet of hij een goede relatie met Elon Musk zal onderhouden. Hij zegt "heel teleurgesteld" te zijn door de kritiek van de multimiljardair op de wet met belastingverlagingen die Trump door het Congres probeert te loodsen. Musk sloeg snel terug op zijn microblogsite X. "Zonder mij had Trump de verkiezingen

Lees meer »

Groepje met Pedersen maakt sprong naar de koplopers, krijgen we straks spektakel te zien op de monsterachtige Colle delle Finestre?

D-day in de Giro, want vandaag wordt het klassement in een definitieve plooi gelegd. De scherprechter is de Colle delle Finestre, een monsterachtige klim van 18,5 kilometer aan gemiddeld 9,2%. En alsof dat nog niet genoeg is, lopen de laatste 8 kilometer over onverharde wegen. Spektakel verzekerd. Kan Richard Carapaz de roze trui van Isaac Del Toro nog bedreigen?

Lees meer »