‘Wegwijzers voor Wielsbeke’ geven richting van meerjarenplanning aan: “Nog ruimte voor verbetering”

“Vandaag stellen we ‘Wegwijzers voor Wielsbeke’ voor, onze beleidsvisie voor deze legislatuur”, zei burgemeester Rik Buyse (Samen+) op de jongste gemeenteraad. “Deze tekst zal de leidraad vormen voor de opmaak van de meerjarenplanning waarin we concrete acties en budgetten zullen koppelen aan dit vooropgestelde beleid.”

De beleidsvisie die door Samen+ werd toegelicht op de gemeenteraad is gestoeld op de vijf pijlers uit het verkiezingsprogramma van de partij. “Deze zijn samen besturen, samen wonen, samen werken, samen ontspannen en samen leven”, somde burgemeester Rik Buyse nog eens op. “Ze werden samen met de gemeentediensten verder uitgediept op verschillende denkdagen. In onze gemeente lopen heel wat zaken al goed en die willen uiteraard behouden. Maar op andere vlakken is er nog heel wat ruimte voor verbetering.”

Op het vlak van dienstverlening wil de nieuwe meerderheid de toegankelijkheid van zowel het digitale als fysieke aanbod evalueren.

“We willen ook een dienstverlening kunnen bieden aan inwoners die zich tijdens de werkuren niet kunnen vrijmaken door werkverplichtingen of studies, zonder daarbij het personeelswelzijn uit het oog te verliezen. We willen als gemeente een aantrekkelijke werkgever worden. Betrokkenheid en engagement van het personeel zijn doorslaggevend voor een goeie dienstverlening. Zij zijn immers één van de voornaamste ambassadeurs van onze gemeente”, klinkt het.

Financieel evenwicht

“We stellen een financieel evenwicht voorop. Schuldafbouw is van uiterst groot belang mag geen doel op zich zijn. Daarmee brengen we de kwaliteit van onze dienstverlening en broodnodige investeringen mogelijk in het gedrang en schuiven we problemen door naar de toekomstige generaties. Belangrijk in het behalen van deze doelstelling is de opmaak van een toekomstplan voor onze gebouwen en infrastructuur”, aldus de burgemeester. “Daarbij primeren duurzaamheid, (brand)veiligheid, energiezuinigheid en optimale benutting. Verouderde gebouwen, met een te hoge renovatiekost, kunnen beter plaats maken voor nieuwe opportuniteiten of bijkomstige open ruimte. Minstens even belangrijk is de opmaak van een proactieve meerjarenonderhoudsplanning om zo de levensduur van onze infrastructuur te verlengen.”

Het bestuur wil op mobiliteitsvlak niet wachten op klachten, maar proactief handelen. “Van bij de ontwerpfase van een project dient de mogelijke impact op de mobiliteit geëvalueerd te worden”, legt Rik Buyse uit. “Een nauwe samenwerking tussen de diensten ruimtelijke ordening, openbare werken, mobiliteit en communicatie is daarbij cruciaal. Daarnaast willen we door het dagdagelijks monitoren van verkeersstromen niet alleen de huidige toestand in kaart brengen, maar zullen we ook de impact van wegwerkzaamheden, omleidingen en ingrepen in de infrastructuur kunnen meten. Dit zal ons de mogelijkheid bieden om snel te schakelen en aan te passen indien nodig.”

Politiezone

Op veiligheidsvlak wil Samen+ dat er snel duidelijkheid komt over de invulling van de toekomstige politiezone. “De wijkwerking moet zeker weer uitgebreid worden. De wijkagent is immers het eerste aanspreekpunt bij lokale problemen en dient in nauw contact te staan met de sociale dienst”, vindt de burgemeester.

Ook voor het luik ‘samen ontspannen’ zet de meerderheid de bakens uit.

Trekpleister

“Een ruim en toegankelijk vrijetijdsaanbod brengt zuurstof in onze gemeente. We blijven onze verenigingen dan ook volop steunen. Echter is er nood aan uniformiteit in de diverse reglementen, moeten evenementen vlotter aangevraagd kunnen worden, enz. Domein Hernieuwenburg is dankzij de nieuwe sporthal en het binnenzwembad nu al hét centrum voor sport en beleving, maar wordt in de toekomst ook de groene long van onze gemeente. Daarvoor dienen de oude gebouwen plaats te maken voor buitensportmogelijkheden en recreatie. De sportcomplexen Kraaienhof en Leieland blijven belangrijke sites. Het gebruik ervan zal geëvalueerd worden en de infrastructuur zal waar mogelijk aangepakt worden, telkens met het oog op een duurzame oplossing die zoveel mogelijk sporters ten goede komt.”

“Tot slot willen we onze gemeente als toeristische trekpleister verder uitbouwen met aandacht voor onze hotspots en erfgoed. Dit vraagt dan weer investeringen in kwalitatieve bewegwijzering, rustpunten en bijkomende faciliteiten zoals openbare toiletten, drinkfonteinen en schuilhutten.”

De volledige beleidsvisie is te vinden op de website www.samenpluswielsbeke.be.

The post ‘Wegwijzers voor Wielsbeke’ geven richting van meerjarenplanning aan: “Nog ruimte voor verbetering” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Veroordeeld voor bellen achter het stuur? Dan krijg je soms geen vergunning om naar het Verenigd Koninkrijk te reizen

Als je het voorbije jaar veroordeeld bent voor een misdrijf of als je een gevangenisstraf kreeg opgelegd van langer dan een jaar, kan je ETA-aanvraag worden geweigerd. Dat zegt Soraya Driessen van immigratieadvocatenkantoor Fragomen. Die ETA (Electronic Travel Authorisation) of reisvergunning is sinds april verplicht voor reizen naar het Verenigd Koninkrijk. "Je kan na een weigering nog proberen een visum

Lees meer »

Franse zangeres Nicole Croisille vroeg voor dood euthanasie in België: waarom buitenlandse euthanasiepatiënten vaak naar hier komen

De Franse zangeres Nicole Croisille had nog voor haar dood euthanasie aangevraagd in België. Ze is een van de vele buitenlandse euthanasiepatiënten die naar ons land afzakt. Wim Distelmans, voorzitter van de Commissie Euthanasie, spreekt over 120 mensen in 2024, maar noemt dat een tipje van de ijsberg. "Bovendien geraken heel wat buitenlanders niet tot bij ons omdat ze te

Lees meer »

Waar kan je nu al zwemmen in openlucht in West-Vlaanderen?

De komende dagen wordt het heet en lopen de temperaturen op tot een dertigtal graden in de provincie en 25 aan de kust. Ideaal weer om wat verkoeling op te zoeken in het water, maar zwemmen in open lucht mag nog niet overal. Zo zullen er doorheen de week enkel in Blankenberge zwemzones aan zee bewaakt zijn door redders en

Lees meer »

Inwoners Menen krijgen info over socio-cultureel centrum van moslimgemeenschap: “Vrezen voor parkeerproblemen”

In Menen hebben de inwoners meer info gekregen over het socio-cultureel centrum dat de lokale moslimgemeenschap wil inrichten in een vroegere interieurwinkel vlak bij het station. In dat centrum zouden naast een gebedsruimte ook lokalen komen voor cursussen en huiswerkbegeleiding. Maar tegen de plannen kwam veel protest, van de oppositie, maar ook veel buurtbewoners zijn bang voor overlast en parkeerproblemen.

Lees meer »

Kurt Grymonprez voor zijn eerste Batjes als burgemeester: “Ik ben opgegroeid op de Batjes, ik woonde toen in café Normandie”

Burgemeester Kurt Grymonprez was tien jaar feestschepen, is ook lid van studax Mandel United (vroeger KFC Izegem) en groeide als het ware op met de Batjes. “Ik woonde toen bij mijn grootouders die café Normandie uitbaatten op de markt.”
The post Kurt Grymonprez voor zijn eerste Batjes als burgemeester: “Ik ben opgegroeid op de Batjes, ik woonde toen in

Lees meer »

“Ik sta op en ga ook slapen met de frituur”: Kris baat met Ulrike en Lawrence De Blauwe Frituur uit

In Kortrijk, aan de Doorniksesteenweg, is het een bekend beeld: een rij klanten die tot buiten staat aan te schuiven aan De Blauwe Frituur. Wat ooit begon als een impulsieve sprong in het diepe voor Kris Vanhaerents (60), groeide uit tot een familiebedrijf dat geliefd is bij studenten, buurtbewoners en fijnproevers. Vandaag runt hij de frituur samen met zijn dochter

Lees meer »

Een geschiedenis van humanitair verzet op zee: hoe hulpvloten al jaren de illegale Israëlische blokkade van Gaza proberen te doorbreken

De Madleen, het humanitaire zeilschip dat gisteren op weg naar Gaza werd geënterd door het Israëlische leger, is slechts de recentste in een lange reeks pogingen om de illegale Israëlische blokkade van de Gazastrook over zee te doorbreken. Al sinds 2007 zetten internationale activisten en hulporganisaties koers richting Gaza, met schepen vol voedsel, medicijnen en hulpgoederen. Slechts enkele boten konden

Lees meer »