“Ploeg ziet dat ik in vorm blijf”: neoprof Michiel Lambrecht verzamelde al meer koerskilometers dan Van der Poel en Pogacar samen

Neoprof Michiel Lambrecht telt al 34 wedstrijddagen en verzamelde meer koerskilometers dan Mathieu van der Poel en Tadej Pogacar samen. Hij voegt er straks nog vier wedstrijden aan toe en bouwt nadien wat rust in. De pion van Wagner Bazin WB vond zijn kennismaking met de klassiekers leerrijk.

Op 24 januari ging in de Verenigde Arabische Emiraten het eerste profjaar van Lambrecht (22) van start. Na Tour of Sharjah reed hij met de Ronde van Valencia, Ruta del Sol en Tour de Bretagne nog drie rittenkoersen. In Classic Brugge-De Panne maakte hij kennis met de World Tour. In stijl!

“Ik veroverde een plek in de vroege en lange vlucht”, blikt hij terug. “Bij mijn debuut op WorldTour-niveau, heel plezant. Ook al stond de wind niet goed, de passages in de Moeren zorgden voor nervositeit. Waardoor we in die lange ontsnapping redelijk snel à bloc moesten rijden. Uiteindelijk bleven we tot diep in de laatste ronde voorop. Langer dan gedacht.”

Net toen de vluchters waren ingerekend, regende het valpartijen. “Gelukkig zat ik in die ontsnapping en hoefde ik de sprintvoorbereiding niet meer te doen”, aldus Lambrecht, die de laatste kilometers tussen de gevallen renners laveerde. Nadien werd hij geselecteerd voor Dwars door Vlaanderen, Ronde van Vlaanderen, Scheldeprijs, Ronde van Limburg en Brabantse Pijl. Hij werkte ook nog de zevendaagse Tour de Bretagne af.

Niet ziek

“Ik ben iemand die graag veel koerst”, geeft Lambrecht toe. “Dat ik al aan 34 koersdagen zit, komt vooral van de ploeg uit. Ze zien dat ik in vorm ben. Dan hebben ze liever dat ik wat wedstrijden extra doe. Ik ben tot nog toe niet ziek geweest en liep geen letsels op. Waardoor ik automatisch meer koers dan iemand die ziek werd of geblesseerd raakte.”

“Ik zit al aan 34 koersdagen en ben nog niet toe aan een pauze”

Het eerste deel van het seizoen zit er voor de neoprof, die dit voorjaar ook al drie examens handelswetenschappen aflegde, nog niet op. Vrijdag rijdt hij Tour du Finistére, zondag Tro Bro Léon, dinsdag Classique Dunkerque en volgende week zondag Rondom Keulen. “Ik gaf de ploeg aan dat ik daarna even wat rust wil inbouwen”, verduidelijkt Lambrecht. “Volgens mij is het belangrijk even te herzetten en op te bouwen. Want ik trok langer door dan voorzien. Mijn conditie is nog altijd goed, ik snak niet naar een pauze, ik heb nog altijd voldoende frisheid.”

Domper

Het betekent dat Michiel Lambrecht heel wat competitie aankan. In Tour de Bretagne deed hij lang mee voor een goed eindklassement. En ook in de Lotto Famenne Ardenne Classic was hij op weg naar een mooie uitslag. “In Bretagne werd het klassement op dag vier in een beslissende plooi gelegd”, vertelt hij. “Ik klom naar plaats vier, de verschillen waren redelijk groot.”

Diep in de finale van etappe vijf ging het mis. “In de voorbereiding op een massaspurt lag ik bij een valpartij, net voor de laatste drie kilometer”, zucht Lambrecht. “Dat was dubbele pech. Mijn knie lag open, gelukkig was het niet te erg. De frustratie om het verlies van mijn degelijk klassement zette ik om in motivatie. Dag zes bracht ik door in de lange vlucht. En de slotetappe sloot ik af met een vierde plaats.”

Positionering

In Marche-en-Famenne mocht Lambrecht zondag z’n kans gaan. “Ik zat goed, was nog fris toen ik vijf kilometer van de meet door een renner van de weg werd geduwd”, vloekt hij. “Met een koprol in het gras als gevolg. Een domper, want de lichthellende aankomst was iets voor mij. En ik zat goed in positie.”

Gelukkig liep hij ook bij deze tuimelperte geen lichamelijke averij op. “Ik ben heel tevreden over mijn eerste voorjaar”, beweert Lambrecht. “Ik heb veel geleerd. Positionering is belangrijker dan bij de beloften. Daar is het koers van start tot finish. Bij de profs wordt de wedstrijd vaak beslist op een bepaald punt van het parcours. Als de finale aanvangt, moet je echt in positie proberen blijven. Verlies je die positie, moet je knokken om ze te heroveren. Dat heb ik geleerd. In Scheldeprijs, Ronde van Limburg en Brabantse Pijl lukte dat veel beter dan voordien.”

Voor zichzelf maakte Lambrecht uit dat hij in vlakke sprintkoersen best als loods fungeert. “In een wedstrijd als bijvoorbeeld de Ronde van Limburg of Famenne Classic kan ik zelf voor een resultaat gaan”, besluit hij. “Als ik nu wat gespaard kan blijven van pech zitten mooie uitslagen er zeker in.”

The post “Ploeg ziet dat ik in vorm blijf”: neoprof Michiel Lambrecht verzamelde al meer koerskilometers dan Van der Poel en Pogacar samen is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Aimé Claeys (29) durfde niet samen met zijn vriendin kijken naar seksscène met Viviane De Muynck (79) in ‘Knokke Off’

Thomas, het personage van Aimé Claeys (29) die orale seks heeft met Bonmamie, gespeeld door Viviane De Muynck (79). Het is ongetwijfeld de meest besproken scène van het tweede seizoen van ‘Knokke Off’. Maar de acteur durfde er niet samen met zijn vriendin Esther (31) naar te kijken. Dat vertelt zij in ‘Humo’. “Hij had me alleen verteld dat hij

Lees meer »

Club-supporters trekken naar Raad van State tegen beslissing om uitfans te weren in Lotto Park, ook minister Verlinden vindt maatregel te streng

De beslissing van Anderlechts burgemeester Fabrice Cumps om Club Brugge-supporters te weren in de uitmatch op Anderlecht (zondag 18 mei om 13u30) doet veel stof opwaaien. Nadat Club zelf en Minister van Justitie Annelies Verlinden (CD&V) het al niet eens waren met de maatregel, stappen de Brugse supporters nu naar de Raad van State. Zij hopen om zo alsnog toegelaten

Lees meer »

Plannen voor nieuwe schaatshal in Lier: “Ook voor topatleten als Nina Pinzarrone”

Er zijn concrete plannen om een nieuw, modern schaatscomplex te bouwen langs de Hockeyweg in Lier. Nu Hockeyclub Herakles daar wegtrekt, heeft de eigenaar van Skateworld in Leuven al gesproken met het Lierse stadsbestuur. "Het moet een plek worden met alle nodige accommodaties voor topsporters", zegt initiatiefnemer David Counye. Burgemeester Rik Verwaest staat open voor het project "als het mobiliteitsplan

Lees meer »