Acht leerlingen van GO! athena campus Ter Bruyninge hebben gisteren hun eerste stappen gezet in het werkplekleren, in samenwerking met Natuurpunt Kortrijk. In natuurgebied Stadsgroen Ghellinck in Bissegem hielpen ze onder meer bij het verwijderen van zaailingen – jonge boompjes en struiken – om ruimte te creëren voor inheemse plantensoorten. Het initiatief kadert binnen een breder traject rond natuurbeheer en arbeidscompetenties voor jongeren uit het buitengewoon secundair onderwijs (OV2).
De begeleiding lag in handen van Pieter, leerkracht beroepsgerichte vorming, die hiermee zijn eerste projectdag op het terrein afwerkte. “Er was veel enthousiasme bij de leerlingen, en zelf voel ik vooral veel voldoening,” vertelt hij. “Het doet deugd om te zien dat de buitenwereld hun werk kan waarderen.”
Hoewel Pieter geen ervaring had met natuurbeheer of OV2-leerlingen, bouwde hij in een vorige functie als productieverantwoordelijke bij maatwerkbedrijf WAAK wel de nodige competenties op. “Ik laat mijn leerlingen kennismaken met het echte werkveld. Dat betekent technieken toepassen die we op school aanleren, maar dan op een externe locatie. Positieve bekrachtiging is daarbij cruciaal. Het helpt hen om te leren omgaan met stress, buiten hun veilige omgeving te functioneren, en vooral: om door te zetten.”
Samenwerking
De werkdag maakte deel uit van een samenwerking tussen de school, Natuurpunt Kortrijk en vzw Constructief, een organisatie die werkt aan kansen op de arbeidsmarkt voor kwetsbare doelgroepen. Volgens Frank Derycke, directeur communicatie van GO! athena, was de eerste dag alvast een succes: “De leerlingen vonden het een fantastische ervaring om eens buiten de school te kunnen werken. Twee van hen begonnen aarzelend, maar werkten hun opdracht toch toegewijd af.”
Tijdens het project staan niet alleen praktische vaardigheden centraal, maar ook sociale competenties. “Ze leren omgaan met veiligheidsvoorschriften, hygiëne en samenwerking. Communicatie is daarbij essentieel. In athena vinden we verbindend samenwerken erg belangrijk,” aldus Derycke.
Takenpakket
De keuze voor Stadsgroen Ghellinck was niet toevallig. “We werkten al eerder samen met vzw Constructief, en zij zijn nauw betrokken bij het beheer van deze site,” licht Derycke toe. Het takenpakket wordt telkens afgestemd op de competenties van de leerlingen. Zo zijn er in de komende weken onder andere activiteiten gepland rond bramenbeheer, hooien, haagsnoei en riet maaien. “Leerlingen jonger dan zestien werken uiteraard niet met machines,” benadrukt Pieter. “We houden bewust rekening met de individuele mogelijkheden van elke jongere.”
De samenwerking met Natuurpunt Kortrijk verliep volgens Pieter bijzonder vlot. “Het was voor mij een eerste kennismaking, maar ze stelden zich flexibel op. Het gevarieerde werk sluit goed aan bij onze pedagogische doelen.”
Na elke werkdag worden de leerlingen geëvalueerd op een reeks doelstellingen. Hun inzet wordt ook zichtbaar gemaakt via sociale media, dankwoorden van Natuurpunt en vooral via positieve feedback van hun leerkracht. “Voor onze leerlingen is dit een unieke kans om te groeien buiten de schoolmuren, maar binnen een veilig kader,” besluit Derycke. “En wie weet, misschien zet dit ook de deur open naar toekomstige jobs in het natuurbeheer.”
The post Leerlingen buitengewoon onderwijs zetten zich in voor natuurbeheer: “Een fantastische ervaring buiten de schoolmuren” is provided by KW.be.