Verkeerslichten aan Gemeenteplein Oostkamp verdwijnen definitief: doorstroming verkeer verloopt beter zonder

De verkeerslichten aan het Gemeenteplein in Oostkamp, ter hoogte van het kruispunt, zullen voorgoed verdwijnen. Uit een evaluatie van de politie blijkt dat sinds de lichten op knipperstand staan, de doorstroming van het verkeer verbeterd is, zonder dat de verkeersveiligheid daaronder geleden heeft.

Het wegnemen van de verkeerslichten in het centrum past binnen de beleidskeuze van de gemeente Oostkamp voor een centrum op mensenmaat. Met het masterplan Centrum Oostkamp kiest de gemeente bewust voor een straatinrichting die verschillende doelen combineert: een kwalitatieve leefomgeving, ruimte voor actieve weggebruikers zoals fietsers en voetgangers, en een sterk handelscentrum. Het Gemeenteplein moet nog meer het kloppend hart van het centrum worden: een aangename, aantrekkelijke omgeving waar mensen elkaar ontmoeten, genieten van een terrasje en zich veilig kunnen verplaatsen. De ruimte wordt teruggegeven aan de actieve weggebruiker.

Definitief verwijderd

Vanuit deze doelstelling, én op basis van het overtuigende advies van mobiliteitsexperten en de politie, werd aan de gemeenteraad voorgesteld om de verkeerslichten aan het Gemeenteplein – meer bepaald aan het kruispunt Kortrijksestraat / Brugsestraat met de Majoor Woodstraat en de Stationsstraat – definitief te verwijderen.

Aanvankelijk was het even wennen, maar al snel bleek dat het verkeer veilig bleef verlopen

Sinds 8 augustus 2023 stonden de verkeerslichten, die bovendien van een verouderd type zijn, al op knipperstand vanwege de bouwwerken aan de Schooldreef. Dat gaf de politie en mobiliteitsexperten voldoende tijd om de verkeerssituatie grondig te observeren en te evalueren. De conclusie is duidelijk: het verkeer verloopt vlotter zonder de lichten. In het verleden veroorzaakten de lichten op dit kruispunt vaak onnodige wachttijden. Aanvankelijk was het even wennen, maar al snel bleek dat het verkeer veilig bleef verlopen. In de beginperiode heeft de gemeente extra wegmarkeringen aangebracht, evenals zitelementen en plantenbakken verplaatst voor een betere zichtbaarheid.

Iedereen alerter zonder

Onderzoek toont aan dat bestuurders en fietsers alerter zijn op kruispunten zonder verkeerslichten. Ze nemen bewuster deel aan het verkeer en maken meer oogcontact met andere weggebruikers. Verkeerslichten dienen in de eerste plaats om auto’s te sturen. Daardoor krijgen fietsers en voetgangers impliciet het signaal dat zij zich moeten aanpassen, terwijl het eigenlijk net omgekeerd zou moeten zijn. In een zone 30 passen verkeerslichten bovendien niet.

“Het wegbeeld zonder lichten past beter bij het Gemeenteplein en ondersteunt de zone 30”

“Verkeerslichten worden vooral ingezet om de doorstroming op drukke kruispunten te verbeteren. We associëren lichten dan ook eerder met verkeersomgevingen buiten het centrum, waar hogere snelheden gangbaar zijn. Op kruispunten in een centrum biedt een gewone voorrangsregeling een veilig kader voor alle verkeersdeelnemers. Het wegbeeld zonder lichten past beter bij het Gemeenteplein en ondersteunt de zone 30. Wel zijn er enkele visuele aanpassingen nodig om alles duidelijk te maken”, aldus Stijn Devos, mobiliteitsexpert bij Vectris.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Sommige mensen voelen zich minder veilig op het kruispunt nu de verkeerslichten enkel nog knipperen. Nochtans gaf het groene licht vroeger vaak een vals gevoel van veiligheid. Verkeersveiligheid is een én-én-verhaal: de gemeente moet zorgen voor een overzichtelijke en veilige inrichting, terwijl van weggebruikers respectvol en voorzichtig gedrag wordt verwacht.

Future Proof Oostkamp

“Met het masterplan Future Proof Oostkamp bouwen we aan een leefbaar centrum waar het aangenaam wonen, werken en winkelen is”, begint burgemeester Jan de Keyser. “Het Gemeenteplein moet nog meer het hart van het centrum worden: een plek van ontmoeting, waar mensen zich veilig kunnen verplaatsen en graag winkelen of een terrasje doen. De zone 30 vormt al langer de basis voor een verkeersveilig centrum. Het verwijderen van de verkeerslichten op het Gemeenteplein – gebaseerd op het overtuigende advies van de mobiliteitsexperten en de politie – past in deze visie en versterkt het beeld van een centrum op mensenmaat.”

Steentje bijdragen

“Verkeersveiligheid maken we samen. De gemeente zorgt voor een duidelijke en veilige inrichting van het centrum, maar ook de weggebruikers moeten hun steentje bijdragen. Wie zich respectvol gedraagt en zich aan de maximumsnelheid van 30 km/u houdt, draagt actief bij aan een veilige omgeving. Zo geven we voetgangers en fietsers de ruimte die ze verdienen”, besluit burgemeester Jan de Keyser.

De N-VA-fractie vroeg over deze punten stemming aan en stemde tegen, maar het volledige voorstel – inclusief alle nodige maatregelen en aanpassingen – werd goedgekeurd door de gemeenteraad.

The post Verkeerslichten aan Gemeenteplein Oostkamp verdwijnen definitief: doorstroming verkeer verloopt beter zonder is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

“Had excuses verwacht, maar ik kreeg iets heel anders”: vzw Donorkinderen boos op ‘neerbuigende’ Vandenbroucke

Bij de vzw Donorkinderen zijn ze niet te spreken over hoe minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) omgaat met het donorschandaal. Tijdens een private meeting reageerde hij afstandelijk en neerbuigend. Dat zegt voorzitter Steph Raeymaekers aan HLN. “Hij kwam twintig minuten te laat, las droog een tekst voor en verweet mij ‘te emotioneel’ te zijn.” Wandelt de minister een politieke

Lees meer »

Ruslandkenners over uitspraken dat oorlog in Oekraïne een “binnenlandse kwestie” is en de Sovjet-Unie nog steeds bestaat: “Onzin”

Volgens Anton Kobjakov, een adviseur van de Russische president Vladimir Poetin, bestaat de Sovjet-Unie wettelijk gezien nog altijd. De “crisis in Oekraïne”, zoals hij de oorlog in het buurland noemt, is dan ook “een binnenlandse kwestie”. “Dit houdt geen steek”, zeggen Ruslandkenners Ria Laenen en Jan Balliauw in koor.

Lees meer »

“Hij hééft de techniek, maar moet ze onderhouden”: dit is wat Mathieu van der Poel zo kwetsbaar maakt in het mountainbiken

Evenwichtskunstenaar, acrobaat, spektakelman. Mathieu van der Poel (30) is allerminst een duts als het op fietstechniek aankomt. Toch lijken in het mountainbiken andere wetten te gelden. Ex-wereld- en vice-olympisch kampioen Filip Meirhaeghe schat in waar het schoentje wringt in één van MVDP’s favoriete disciplines. “Van die ‘showsprongetjes’ zoals in de cross heb je er op de bike al gauw een

Lees meer »

Iran heeft de productie van sterk verrijkt uranium versneld

Volgens een rapport van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) in Wenen beschikt Teheran nu over bijna 409 kilogram uranium met een zuiverheidsgraad van 60 procent. De organisatie is bezorgd en klaagt over de gebrekkige Iraanse medewerking. Sinds vorige maand onderhandelt Iran met de VS over de afbouw van het Iraanse kernprogramma, maar die gesprekken hebben nog niets opgeleverd.

Lees meer »

Vrijwilliger van voetbalclub OHL na 28 jaar ontslagen nadat hij vrouw bepotelde in vipruimte: “Het ging er familiair aan toe”

Vrijwilliger E.G. van voetbalclub OHL is in februari veroordeeld voor het betasten van een vrouw in de vipruimte van het stadion in Leuven. Tijdens zijn shift wilde hij haar een kleinigheidje opspelden dat de vips kregen tijdens hun bezoek. Toen hij de speld op haar schort spelde, kon E.G. zich echter niet bedwingen. “Ja, ik heb geknepen”, gaf hij toe

Lees meer »

Iepers stadsbestuur begint reeks bedrijfsbezoeken bij pasteideegfabrikant Pidy

Van een kleine Ieperse bakkerij tot internationale marktleider in bladerdeeg met vestigingen in drie landen. Dat is het succesverhaal van Pidy, dat maandag bezoek kreeg van het Ieperse stadsbestuur. Het college start een reeks bedrijfsbezoeken om de band met lokale ondernemers te versterken. “We plannen bij 40 bedrijven over de vloer te komen in deze legislatuur,” vertelt schepen Peter De

Lees meer »