Voertuigen met prijskaartjes die vele nullen bevatten, de meest exotische opties die een auto kan bevatten en een resem aan knappe dames die tussen alle velgen en spoilers voor mooie beelden wisten te zorgen. De 10de editie van de GR8 ICS car show, was er eentje gevuld met superlatieven. “Tuning voor marginalen? Zo een gasten kunnen dat helemaal niet betalen!”
Een Mercedes-AMG One? Prijskaartje van ongeveer 2.5 miljoen euro. De Koenigsegg Jesko? Reken al snel op een slordige 3 miljoen euro. Lamborghini of Ferrari? Zakgeld in vergelijking met de supercars die er in de hallen stonden te wachten.
Neen, dit waren geen scenario’s uit Dubai of een mondain badoord, maar beelden uit de hallen van de Kortrijkse Xpo. Daar hadden de mensen van GR8 de deuren opnieuw geopend voor de 10de editie van de ICS. De International Car Show wist meer dan ooit autoliefhebbers naar Kortrijk te lokken, en die kregen meer dan waar voor hun geld.
Allemaal marginalen
Voor Dries Dumoulin, die de expo al jaar en dag organiseert, is dergelijke happening nog steeds erg belangrijk. “We leven dan wel in digitale tijden, het feit dat zowel nieuwsgierige zielen als gepassioneerden hier kunnen komen kijken is echt wel cruciaal. Liefhebbers, tuners, audiofanaten en alle andere aftakkingen worden door criticasters misschien nog steeds te snel in één en dezelfde pot gegooid.
Volgens kwatongen zijn het allemaal marginalen die godganse dagen door de straten racen en een gevaar vormen. Maar zeg nu zelf: welke marginaal gaat dit allemaal kunnen betalen? Die hebben helemaal niets met onze wereld te maken! Tijdens de show wordt dat ook meer dan duidelijk gemaakt.”
Dries wordt in zijn mening bijgestaan door flink wat ondernemers, die jaarlijks terugkeren naar Kortrijk. “Eigenlijk horen we niet graag de term ‘tuners’. We beschouwen onszelf eerder als gepassioneerde liefhebbers van mooie wagens.”
Jordi Ollivier, één van de drijvende krachten achter Petrolbrothers, is één van exposanten die jaar na jaar present tekent. “Dat negatieve imago verdwijnt gestaag en dat is eigenlijk wel goed nieuws. Met Petrolbrothers zijn we er zelfs in geslaagd om het verhaal om te toveren tot een lifestyle merk, met t-shirts en allerlei accessoires.”
Niet alleen wagens
Ook de spierbundels van Pat-Nutrition zorgen keer op keer voor een opmerkelijke aanwezigheid. Patrick Lippens en Nicolas Depoorter zijn meer dan alleen maar gedreven bodybuilders, ook op gebied van wagens laten ze zich graag gelden. “Het is en blijft een mooie samenvloeiing van doelgroepen”, klonk het bij het duo. “Het is niet zo uitzonderlijk dat fervente fitnessers ook graag snelle bolides zien. En het is voor ons ook een beetje een thuismatch, dus hier aanwezig zijn is eigenlijk geen doordenker.”
Hoewel de nadruk op de wagens ligt, vinden ook meer en meer andere bedrijven de weg naar het autosalon van Kortrijk. De mensen van Goons&Queens, een tattoo keten met meerdere shops, had er zelfs een heuse tattoo bus neergepoot. “Of het een goed idee was? Mensen staan hier gewoon aan te schuiven om zich te laten tatoeëren dus zo slecht zal het idee wel niet zijn. Het zijn werelden die elkaar raken en voor ons is het ook een manier om onze creativiteit nog meer in de verf te zetten.”
Ook de Nederlandse whiskymaker Collins zakte voor het eerst af naar Kortrijk. “We maken whisky nog zoals het hoort, zonder chemische toevoegingen. Belgen vinden onze zaak meer en meer en dus zijn we ook gaan zoeken om ons wat meer in de schijnwerpers te zetten. Dergelijke expo is precies wat we zochten. We richten onze pijlen vooral op de wat stoerdere mannen en die hebben we hier wel in overvloed.”
Liefhebbers uit gans Europa
Maar meer nog dan een commerciële en vooral succesvolle show, groeide GR8 ICS de afgelopen jaren uit tot een verzamelpunt voor de internationale liefhebbers. Vooral mensen uit Engeland vinden vlot hun weg naar Kortrijk en hun aantal groeit jaar na jaar.
Jegan staat er zelf met zijn unieke Honda, en keek al vooruit naar vorig jaar. “Je zou inderdaad kunnen denken dat het een gigantische rompslomp is om vanuit Engeland naar hier te komen. Maar ik woon tegen de Schotse grens aan, en als ik dan pakweg een show in het zuiden van het land wil bijwonen? Dan zit ik al snel 5 tot 6 uur in de wagen.”
“Om in Kortrijk te raken kan ik de ferry nemen en dat is niet alleen korter, het is ook een pak comfortabeler. Voor Engelsen komt een bezoek aan Kortrijk dan nog eens met een extra plus. Shows bijwonen in ons eigen land? Dat staat gelijk aan het steevast zien van dezelfde wagens.”
“Als we naar België komen, dan zien we verzamelaars uit Nederland, Duitsland, Frankrijk en heel wat meer. Daar draait het uiteindelijk om, en als we hier dan nog eens een Belgisch biertje kunnen drinken? Handig meegenomen!”
(CL)
The post International Car Show lokt duizenden liefhebbers uit heel Europa naar Kortrijk: “Tuning voor marginalen? Zo een gasten kunnen dat helemaal niet betalen!” is provided by KW.be.