Jean-Pierre stopt na de Batjes met Het Grijs Peerd in Roeselare: “Daarna jonge collega’s bijstaan”

Niet alleen in de Roeselaarse Ooststraat zijn er lege handelspanden te zien. In juli komt in de Noordstraat een winkelpand vrij waar nu herenmode Het Grijs Peerd is gevestigd. Maar eigenaar en zaakvoerder Jean-Pierre Staelen wordt lid van de Zilveren Brigade.

Jean-Pierre Staelen is al meer dan 40 jaar een vertrouwd gezicht in het Roeselaarse winkelbeeld. “Ik ben er bijna 70, vergeet dat niet”, lacht Jean-Pierre. “Maar ik voel me nog goed, ben nog goed en ben van plan om dat nog lang te blijven.”

“Ik heb een winkel gehad op drie verschillende plaatsen in Roeselare. Eerst was dat van 1985 tot 1995 herenzaak Heroes in de Vlamingstraat, van 1995 tot 2006 zat ik met mijn zaak Het Grijs Peerd op de hoek van het De Coninckplein en tenslotte ben ik verhuisd naar de Noordstraat. En dit is mijn laatste stek waar ik mijn herenkledij verkoop.”

“Eigenlijk was het mijn grote droom om modefotograaf te worden”, begint Jean-Pierre. “Mode interesseerde me al heel vroeg. In plaats van modefotografie begon ik met een winkel voor herenkledij. Ik focuste op ‘the British look’ en wilde het stijve, stramme patroon doorbreken van blauwe maatpakken en rode dassen. Ik pakte uit met Armani jeans, een merk dat kwam piepen met een nieuwe vrijetijdsbroek. Ook de kleding- en accessoirelijn van Paul Smith kon men in Heroes krijgen. Het was de BCBG-stijl die we aanboden en dat sloeg aan. We hadden een gat in de modemarkt gevonden. Het was een stijl die nog niet werd verkocht in Roeselare. Wij hadden het geluk dat we de eersten waren.”

Leuke collecties

“Als je kleding verkoopt, moet je altijd een ‘eyecatcher’ of een ‘unique selling product’ hebben. Zonder dat loop je verloren in de woestijn van het immense aanbod. Zo’n eyecatcher kan bijvoorbeeld een toffe, gewilde jeanscollectie zijn zoals Armani Jeans maar dat kunnen evengoed de leuke collecties van Stone Island, Paul Smith of Ami Paris zijn.”

“Daarnaast heb ik altijd werk gemaakt van mooie etalages en zorgde ik in de winkel al voor beleving lang voor er van dit modewoord sprake was. Ik ben nooit verkoper-verkoper geweest. Ik verkocht iets omdat het mooi, elegant stond bij de klant. De klant is altijd het verlengstuk van mijn winkel geweest.”

“Tegen halfweg juli wil ik dit hoofdstuk afgesloten hebben. Zo zullen het inderdaad mijn laatste Batjes zijn. Maar echt afscheid nemen, zal ik niet volledig doen. Ik word lid van de Zilveren Brigade. Een mondvol, maar dit is een initiatief vanuit de stad om ervaren retailers te betrekken in het shoppingverhaal: tips and tricks, goede raad aan jongere en beginnen collega’s op gezette tijdstippen, ja, daar wil ik zeker bij helpen. Hoe de uitwerking zal zijn, weet ik nog niet want het concept is nog maar enkele weken gelanceerd.”

“Maar retailers kunnen alle hulp gebruiken die ze kunnen krijgen. Het is ongelooflijk hoe de commerce is veranderd in vergelijking met de jaren 80. Ik heb vroeger nog een lans gebroken om samenwerkingsverbanden op het getouw te zetten met collega-handelaars en misschien moeten we dat idee opnieuw bekijken.”

The post Jean-Pierre stopt na de Batjes met Het Grijs Peerd in Roeselare: “Daarna jonge collega’s bijstaan” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Duitse leger helpt België in strijd tegen drones

Het Duitse leger stuurt eenheden naar ons land die moeten helpen in de strijd tegen drones. De eerste eenheden zouden intussen al aangekomen zijn om een inschatting te maken van de situatie en een samenwerking met het Belgische leger op te zetten. Ons land heeft zelf om die hulp gevraagd.

Lees meer »

Aantal flexijobs in Limburg stijgt met 15 procent in een jaar tijd

Het aantal flexijobs in Limburg is op een jaar tijd met meer dan 15 procent gestegen, naar een totaal van 20.930 jobs. UNIZO Limburg benadrukt dat het systeem zijn succes dankt aan flexibiliteit en eenvoud. Tegelijk waarschuwt de organisatie dat besparingen en te veel regels de betaalbaarheid van flexijobs in gevaar kunnen brengen.

Lees meer »

Na chaos en lege reken in Albert Heijn blijken beloofde reclamecheques niet meer voor elk product beschikbaar: “De voorraad is volledig uitgeput”

Zeven halen, twee betalen. Albert Heijn pakte deze week uit met een wel heel straffe promostunt, wat meteen zorgde voor chaos, lege rekken en gefrustreerde klanten. De supermarktketen benadrukte dat klanten, indien de voorraad in de winkel op was, een reclamecheque konden aanvragen. Heel wat lezers laten ons nu via 4040 weten dat die reclamecheques toch niet meer voor elk

Lees meer »

Trainer Wim Vercruysse (Sportiva A) is tevreden met de ontwikkeling van zijn ploeg: “Opslagdruk is elke week beter”

Sportiva Langemark A komt zondag nog maar voor de vijfde keer in actie in de competitie. Daags na het eetfestijn van de club komt Soncotra Poperinge B op bezoek in de Langemarkse sporthal.
The post Trainer Wim Vercruysse (Sportiva A) is tevreden met de ontwikkeling van zijn ploeg: “Opslagdruk is elke week beter” appeared first on KW.be.

Lees meer »

Artiesten uit alle windstreken tijdens tiende editie van Jazz Brugge

Van 14 tot en met 16 november vindt in het Concertgebouw de tiende editie van Jazz Brugge plaats. Het driedaags festival krijgt als rode draad ‘crossing cultures’. “We programmeren artiesten uit alle windstreken, in tegenstelling tot vroeger beperken we ons niet louter tot Europese ensembles”, zegt Alexander Jocqué, artistiek directeur van het Concertgebouw.
The post Artiesten uit alle windstreken

Lees meer »

Vooruit bezorgd dat “700.000 woningen” geen aansluiting zullen hebben op snel internet via glasvezelnetwerk

Volgens regeringspartij Vooruit dreigen landelijke gebieden de trein naar het internet van de toekomst te missen. Het gaat onder meer over regio’s in West-Vlaanderen en Limburg. Kamerlid Jeroen Soete wil dat er meer tijd wordt gemaakt voor een publiek debat over de grote netwerkdeal, alvorens knopen door te hakken over de verdere uitrol. De uitrol van snel glasvezelinternet, ook bekend

Lees meer »