De kust en de Ardennen slaan handen in elkaar om toerisme te promoten: “We versterken elkaar”

Met ‘Soyez les bienvenus – hartelijk welkom’ slaan de kust en de Ardennen de handen in elkaar om hun troeven in de kijker te stellen bij een breed publiek. Westtoer en la Fédération touristique de la Province de Luxembourg willen zo de gastvrijheid in beide regio’s en het versterkende karakter in de verf zetten. Daarvoor zijn ze nu op zoek naar getuigenissen.

De kust en de Ardennen hebben veel gemeen: een uniek aanbod voor korte vakanties, gezonde lucht, het actieve leven, lekker eten, genieten voor jong en oud, de vier seizoenen… “Het zijn allebei Belgische iconen”, klinkt het bij de bevoegde gedeputeerden Sabien Lahaye-Battheu en Marie-Eve Hannard. “Onze twee topbestemmingen zijn al lang geen concurrenten meer. Ze kunnen elkaar net versterken.”

De institutionele contacten tussen de provincie Luxemburg en West-Vlaanderen resulteerden in een samenwerking tussen FTPLux en Westtoer. “Met Soyez les bienvenus – Hartelijk Welkom als centrale thema onderlijnen we dat we toeristische topbestemmingen zijn. Het wederzijds respect en een positieve boodschap zijn in deze tijd meer dan belangrijk. De samenwerking overstijgt het idee van een land waar samenwerken soms een moeilijk thema is.”

Communicatiecampagne

Begin 2025 wordt een communicatiecampagne uitgerold waarbij getuigenissen van bezoekers het centrale thema zijn. Westtoer en FTPLux doen een oproep naar enthousiaste Vlaamse en Waalse vakantiegangers die hun liefde voor de kust en de Ardennen willen delen.

De kust is een van de belangrijke vakantiebestemmingen voor Franstalige Belgen. Voor de Ardennen blijven de Vlamingen een belangrijke doelgroep. Ook tweede verblijvers zijn thuis in beide bestemmingen.

Voor het toerisme aan de kust is Franstalig België de tweede belangrijkste markt: 22 procent van alle toeristen aan de kust zijn Franstalige Belgen. Zij zorgen per jaar voor een omzet van ongeveer 800 miljoen euro; wat 23 procent vertegenwoordigt van de totale toeristische omzet op jaarbasis. Die bedraagt 3,4 miljard euro.

Belangrijke doelgroep

In 2023 kwamen ongeveer vier miljoen van alle dagtoeristen uit Franstalig België. Ze zijn goed voor 23 procent van de 17 miljoen dagtoeristen aan de kust. Ongeveer 22 procent van de vakantiegangers in commerciële logies komen uit Franstalig België: circa 600.000 Franstalige Belgen brachten in 2023 op die manier een weekend of vakantie door aan de kust. In 2023 hadden 20.000 tweede verblijven aan de kust een eigenaar uit Franstalig België, goed voor twintig procent van alle tweede verblijven. Franstalige Belgen zijn goed voor gemiddeld zes miljoen toeristische overnachtingen per jaar.

De provincie Luxemburg is dan weer de belangrijkste toeristische provincie van Wallonië. In 2022 telde de provincie 1.067 logies, goed voor 33 procent van het Waalse aanbod, waaronder 71 hotels, 49 campings, 24 vakantieparken en centra voor sociaal toerisme. De maar liefst 923 logeeradressen bieden een duidelijke meerwaarde.

Franstalige Belgen die interesse hebben om te getuigen met een positief verhaal over de kust of met unieke herinneringen, kunnen mailen naar[email protected]. Vlamingen die graag naar de Ardennen gaan, kunnen terecht op [email protected].

Info: www.lelittoral.be en www.ardennebelge.be

The post De kust en de Ardennen slaan handen in elkaar om toerisme te promoten: “We versterken elkaar” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Instructeur raakt niet uitgepraat over Max Verstappen, die met trage auto indruk maakt op legendarische Nürburgring: “Prachtig om hem te zien lachen achter het stuur”

Als viervoudig Formule 1-kampioen onderaan de ladder beginnen? Max Verstappen haalde zijn neus er niet voor op, maar deed het gewoon. Op de legendarische Nürburgring Nordschleife bemachtigde hij zaterdag zijn A-licentie, in een veel langzamere auto dan hij gewend is. Hoe een 27-jarige Limburger voor chaotische taferelen zorgde in Duitsland: “Het is prachtig om hem te zien lachen achter het

Lees meer »

Applaus! maakt cultuur toegankelijker voor iedereen: “Gids die uitnodigt om eerste stap te zetten”

Niet iedereen vindt even vlot de weg naar een cultuurhuis. Taal, beperkte mobiliteit, financiële kwetsbaarheid of het overweldigende aanbod zorgen er vaak voor dat de stap naar cultuur te hoog lijkt. Met het nieuwe programmaboekje Applaus! willen zeven Kortrijkse cultuurhuizen samen met Hartelijke Plekken die drempels verlagen.
The post Applaus! maakt cultuur toegankelijker voor iedereen: “Gids die uitnodigt om

Lees meer »

Geert en Gerda zijn een gouden paar

Op zaterdag 30 augustus werd het gouden echtpaar Geert Joos en Gerda Windels officieel ontvangen in de raadszaal van het gemeentehuis. Vijftig jaar geleden traden ze op dezelfde dag kerkelijk in het huwelijksbootje.
The post Geert en Gerda zijn een gouden paar appeared first on KW.be.

Lees meer »