“Meer fietsstraten zorgden voor minder ongevallen”: Toch blijft mobiliteit beladen verkiezingsonderwerp in Kortrijk

De traditie wil dat lokale verkiezingen steevast draaien rond de drie V’s: veiligheid, vuil en verkeer. Vooral dat eerste kwam aan bod tijdens deze campagne, maar ook verkeer oftewel mobiliteit is een felbeladen onderwerp. Moeten er de komende jaren nog fietsstraten bijkomen in het Kortrijkse centrum of moet er net geschrapt worden? Moet de knip in Bissegem teruggedraaid worden? En wat met de staat van de fiets- en voetpaden?

In 2020 werd Kortrijk gekroond tot beste fietsstad van Vlaanderen: de kroon op het werk van Kortrijks schepen van Mobiliteit Axel Weydts (Vooruit). Het aantal fietsers gaat crescendo, net als het aantal fietsstraten en zone 30’s. In de binnenstad zijn er sinds 2019 nu zo’n 75 fietsstraten. De evaluatie vorig jaar – vier jaar na de invoering – was positief. “Dat de fietszone zijn doel niet heeft gemist, is duidelijk: het aantal fietsers is op enkele jaren tijd met ruim 40 procent gestegen, terwijl het aantal fietsongevallen met bijna 50 procent is afgenomen”, klonk het toen bij Axel Weydts. Ook in de deelgemeenten – zoals de schoolomgeving in Heule en de Bellegemsestraat – worden ze nu nog meer ingevoerd.

Autopesten

Vooruit wil dan ook maar wat graag doorgaan op dat elan als het vanaf 2025 opnieuw aan de bestuursknoppen mag zitten. “Vooruit kiest voor een autoluw centrum. Het centrum moet bereikbaar blijven voor wie met de auto komt of moet komen. We gaan verder op het ingeslagen pad van schepen Axel Weydts: een leefbaar centrum met steeds meer ruimte voor voetgangers en fietsers en meer beleving voor bewoners en bezoekers”, zegt Maxim Veys, kandidaat-burgemeester voor Vooruit.

Maar Wouter Vermeersch (Vlaams Belang) omschrijft dat beleid als ‘autopesten’. “Het Vlaams Belang wil dat het autopesten stopt en pleit voor een ommezwaai in het Kortrijkse mobiliteitsbeleid waarbij er wél nog plaats is voor de auto, met uiteraard voldoende aandacht voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer”, aldus Vermeersch. Ook Axel Ronse (N-VA) vindt dat de slinger is doorgeslagen. “De fietsstraten moeten we herevalueren. Veel fietsers vinden het ambetant als een auto lang achter hen moet rijden terwijl er meer dan voldoende plaats is om voorbij te steken”, dixit Ronse.

“Het is alsof je een badkamer bouwt, zonder te weten waar de leidingen zullen lopen”

Groen en PVDA hekelen dan weer het ontbreken van een doordacht, breedgedragen mobiliteitsplan. “Momenteel ontbreekt het in Kortrijk aan een volledig mobiliteitsplan dat het verkeer binnen en naar de stad en de deelgemeenten regelt. Door het ontbreken van zo’n plan worden alleenstaande maatregelen, zoals de halve knip, erg moeilijk. Het is alsof je een badkamer bouwt, zonder te weten waar de leidingen van je huis zullen lopen”, vertelt David Wemel, lijsttrekker voor Groen.

De knip

En wie Kortrijkse mobiliteit zegt, komt uit bij de (halve) knip in Bissegem. Het hoofdpijndossier blijft beroeren. Verkeer vanuit Marke richting Bissegem wordt door de halve knip verplicht om via de ring rond Kortrijk (R8) te rijden. De stad Kortrijk wil zo het sluipverkeer uit de Driekerkenstraat – een schoolomgeving – weren. Vlaams Belang pleit voor het terugdraaien van die maatregel. N-VA en Team Burgemeester – die de halve knip mee goedkeurden – willen herevalueren en indien nodig terugdraaien.

De knip in de Driekerkenstraat is al geruime tijd voer voor discussie bij de Kortrijkse politici, belangengroepen en bewoners van Bissegem. © Stad Kortrijk

“We hebben dat inderdaad met de ploeg goedgekeurd, alleen is het draagvlak alleen maar afgenomen. Mits inachtname van de leefbaarheid en verkeersveiligheid moeten we de knip durven terugdraaien. Zwaar verkeer kunnen we dan weren met ANPR-camera’s”, zegt Ruth Vandenberghe, kandidaat-burgemeester van TBSK. De houding van N-VA en Team Burgemeester zorgt dan weer voor ergernis bij Vooruit. “Je laat je ploeg toch niet in de steek? Kiezen voor verkeersveiligheid vergt moed en doorzettingsvermogen”, liet schepen Axel Weydts optekenen. Het dossier lijkt sowieso op de onderhandelingstafel te komen, na zondag.

Fiets- en voetpaden

De voorbije legislatuur werden de belangrijkste toegangswegen naar de stad en in de deelgemeenten – denk bijvoorbeeld aan de Mellestraat in Heule – weer opgewaardeerd. Dat gaat ook gepaard met nieuwe fiets- en voetpaden, al laten die in sommige stukken van de stad ook te wensen over, merkte N-VA-kandidaat Frits D’Haenens op. Hij fietste door bijna alle straten van Kortrijk, goed voor een tocht van 430 kilometer. “Nog te vaak is er een serieus kwaliteitsverlies aan de fiets- en voetpaden na wegenwerken of werken aan de nutsleidingen. Daar waar het haalbaar is moeten we kiezen voor een duidelijke scheiding tussen fietsers en automobilisten, te vaak is de signalisatie op de weg niet goed onderhouden of zelfs ontbrekend”, was de conclusie van zijn calvarietocht.

WVL_kiest_V

The post “Meer fietsstraten zorgden voor minder ongevallen”: Toch blijft mobiliteit beladen verkiezingsonderwerp in Kortrijk is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Bewolking maakt plaats voor opklaringen en warmer weer

Woensdag is het zwaarbewolkt met perioden van lichte regen. In het tweede deel van de namiddag wordt het droger en krijgen we in het zuidoosten breder wordende opklaringen. De maxima liggen tussen 14 en 21 graden, meldt het KMI. In het westen en noordwesten zijn er windstoten mogelijk tot 55 km per uur.

Lees meer »

Het raakt Nafi Thiam erg diep: hoe de moeilijke relatie tussen de atletiekbond en haar grootste atlete aller tijden uit is gegroeid tot een open oorlog

Nafi Thiam (31) en de Belgische atletiekfederatie zijn in een open oorlog terechtgekomen. Aanleiding: Thiam die weigert om de gedragscode van Belgian Athletics te ondertekenen. Gevolg: een kinebehandeling op straat en zélf verblijf moeten regelen via Booking.com. Een reconstructie van hoe het zover is kunnen komen.

Lees meer »

Izegem lijkt wel één grote bouwwerf door een combinatie van wegen- en nutswerken en aanpassingen aan de spoorwegovergangen

Wie dezer dagen zich een weg moet banen door Izegem denkt best op voorhand al even na welk traject hij kiest. De werken aan de N36 zijn bekend, ondertussen verloopt de (gewijzigde) omleiding via de Rozenlaan, richting Schoolstraat en Burgemeester Vandenbogaerdelaan daar al wat vlotter. Maar ook heel wat andere straten zijn afgesloten, zo geldt er in Krekelmotestraat nu eenrichtingsverkeer

Lees meer »

Jims opent nieuwe fitness in Roeselare op voormalige Dreamlandsite

De grootste all-in fitnessketen van België opent op 15 september een gloednieuwe fitness in Roeselare. Met de opening van het filiaal in Roeselare, is de 77e Jims-club een feit. “De Jims is een fitness waar iedereen welkom is”, vertelt Jochem Adams, regiomanager West-Vlaanderen.
The post Jims opent nieuwe fitness in Roeselare op voormalige Dreamlandsite appeared first on KW.be.

Lees meer »

Peter Van de Veire reageert op de heisa rond het Songfestival: “Er zullen nog meer landen volgen”

“We gaan dit jaar sowieso geen Songfestival krijgen zoals we de voorbije jaren gehad hebben.” Peter Van de Veire (53) heeft zich in ‘De afspraak’ uitgesproken over de heisa rond het Eurovisiesongfestival. Op dinsdag raakte bekend dat Spanje niet zal deelnemen zolang Israël mag meedoen En volgens de presentator staan er ook nog andere landen klaar. “Er is van alles

Lees meer »

Bond Beter Leefmilieu en bewonerscoalitie betogen tegen nachtvluchten

Bond Beter Leefmilieu en de bewonerscoalitie ‘Wij Liggen Er Wakker Van’ hebben vrijdagochtend actie gevoerd aan het Martelaarsplein in Brussel, waar de Vlaamse regering zetelt. De milieubewegingen eisen een uitfasering van de nachtvluchten op Brussel Airport, die volgens hen 100.000 omwonenden ‘s nachts van hun slaap beroven.

Lees meer »