Mercedes Van Volcem (Voor Brugge) pakt uit met controversieel idee: “Op zaterdag moet fietsen in Steenstraat verboden worden”

Als het van schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem (Open VLD/Voor Brugge) afhangt, moet het volgende Brugse stadsbestuur op zaterdag de fietsers bannen uit de Steenstraat. Dat controversiële punt in het kiesprogramma van Voor Brugge zorgt voor tandengeknars.

In de aanloop naar de verkiezingen doen politieke partijen vaak opmerkelijke voorstellen. Uittredend schepen van Openbaar Domein Mercedes Van Volcem, die de liberale lijst van Voor Brugge trekt, pakt uit met een originele oplossing voor het gekissebis tussen voetgangers en fietsers in de drukke winkelstraten: “In de Dweerstraat, Sint-Amandsstraat, Kleine Sint-Amandsstraat, Simon Stevinplein, Markt, Breydelstraat, De Garre, Burg, Vismarkt, Huidevettersplein, Kraanplein en een deel van de J. Suvéestraat handhaven we het statuut van voetgangersstraat/slow verkeer tot maximum 10 km per uur. In de Steenstraat laten we op zaterdag geen fietsen meer toe, zodat voetgangers meer ruimte krijgen. In de Geldmuntstraat verbieden we tegenovergesteld fietsen, zodat fietsers niet op de voetpadzone rijden, wat gevaarlijk is. In de Zuidzandstraat laten we wel auto’s toe, zodat bewoners hun huis kunnen bereiken.”

Fietsstad?

Zo luidt het voorstel voor het toekomstige Brugse stadsbestuur. Vooral het verbannen van fietsers op zaterdag in de Steenstraat lijkt haaks te staan op het imago van fietsstad dat Brugge zich wil aanmeten. We namen poolshoogte in de Steenstraat en peilden bij enkele fietsende Bruggelingen. “Ik vind het een goed voorstel, want op drukke momenten vermijd ik als fietser nu al de Steenstraat”, reageert Christian Playsier. “Een ommetje via de Dijver is snel gemaakt. Want niet alleen in de Steenstraat, maar ook in de Wollestraat lopen de toeristen zonder kijken op straat.”

“Er is nood aan duidelijkheid, nu mag je in de ene straat dit en in een andere dat”

Ilse Van Acker (fietsster)

Voor Ilse Van Acker is meer duidelijkheid de boodschap: “In plaats van fietsers te verbieden, is er nood aan een rechtlijnig beleid. Nu heerst er verwarring omdat de ene straat wel en de andere geen tweerichtingsverkeer voor fietsers is. Dat mag bijvoorbeeld in een stukje van de Zuidzandstraat, maar niet meer in de Geldmuntstraat. Met als gevolg dat nietsvermoedende automobilisten op je afstormen. Ik hou mijn hart vast als ik met mijn vijf jaar oude zoontje door de Brugse binnenstad fiets. Zonder kijken lopen toeristen de straat op om foto’s te nemen. Ze beseffen niet hoe gevaarlijk dat is”, aldus Ilse.

Een brug te ver

Ook Annelies Lauridan noemt een fietsverbod op zaterdag in de Steenstraat een brug te ver: “Verbieden? Neen, liever niet! Ook al is de toestand nu verre van ideaal. Vaak vloek ik binnensmonds als een shopper of toerist vlak voor mijn wiel de straat oversteekt. Gelukkig is het nog niet tot een botsing gekomen. Het is goed dat de binnenstad autoluw is en Brugge zich als fietsstad promoot, maar in een drukke winkelstraat de fiets bannen? Neen! Het is te gemakkelijk gezegd dat fietsers maar een omleiding moeten maken. Als je gehaast bent, neem je de kortste weg, door de Steenstraat!”

Paul Gruyaert stelt: “Dit is geen goed voorstel. Het is veel eenvoudiger om met stippellijn een fietspad te markeren in de drukke winkelstraten. Zo kunnen fietsers zich probleemloos een weg banen naast de voetgangers. Het enige probleem is dat de huidige generatie geen discipline meer heeft. Ze houden zich niet aan de regels, dat merk je op tal van vlakken, niet alleen in het verkeer.”

Stippellijn

Het idee van Mercedes Van Volcem vindt weinig genade bij fervent fietsster en voormalig mobiliteitsschepen en huidig Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht: “Als we Brugge als fietsstad ernstig nemen, is er de volgende legislatuur vooral nood aan een fietsplan 2. Het eerste fietsplan is ondertussen tien jaar oud. We moeten een plan opstellen dat Brugge ziet als stad met voetgangers, fietsers, kleine shuttlebusjes en auto’s voor bewoners die hun woonst moeten bereiken. Verkeersveiligheid gaat voor alles. Als we ervoor zorgen dat, zoals in Kopenhagen, fietsers sneller en comfortabeler vooruit geraken, zijn we op goede weg. Fietsstroken helpen conflicten tussen voetgangers en fietsers vermijden. Dat is nodig in de Katelijnestraat. Verbieden dat mensen fietsen is verregaand.”

Wederzijds respect nodig

Geert Demeyere van de Fietsersbond Brugge zucht: “We hebben nu al zovele jaren gestreden om van Brugge een fietsstad te maken. We zijn er nog niet, maar we hebben al een hele weg afgelegd. Fietsers verbieden in de Steenstraat staat daar haaks op. Fietsers moeten zich thuis voelen in Brugge, ook in de Steenstraat. Er is nood aan wederzijds respect tussen voetgangers en fietsers, want sommige fietsers gedragen zich als echte cowboys.”

“Parallelle wegen voor fietsers zijn oké, maar mogen geen verplichting worden. Stad en politie zouden toeristen erop moeten wijzen dat er in Brugge nog mensen wonen en fietsen. Vele Bruggelingen, zoals ik, fietsen graag door de winkelstraten, op zoek naar geafficheerde koopjes. Ik zie meer in het voorstel van Annick Lambrecht: een experiment met een fietsersstrook in de Katelijnestraat”, aldus Geert Demeyere.

Te veel regeltjes

Burgemeester Dirk De fauw stelt: “Het voorstel van Mercedes Van Volcem om het fietsen te verbieden, kan zeker niet gevolgd worden. Dat zou betekenen dat de fietsende Bruggelingen gesanctioneerd worden en toeristen op de rijbaan mogen lopen. Ook op dagen waar er weinig bezoekers zijn, zouden fietsers een omweg moeten maken. Het voorstel om in de Katelijnestraat een fietsstrook te maken, een idee van Annick Lambrecht, wensen we niet in te voeren. Kijk wat er in de ons omringende landen gebeurt: in Den Haag had men dergelijke fietsstroken aangelegd, maar ze zijn inmiddels weer afgeschaft. Daar geldt nu de regel dat voetgangers voorrang hebben, maar fietsers overal door mogen fietsen. Met wederzijds respect is veel op te lossen. Te veel regeltjes zorgen voor ergernis.”

The post Mercedes Van Volcem (Voor Brugge) pakt uit met controversieel idee: “Op zaterdag moet fietsen in Steenstraat verboden worden” is provided by KW.be.

 

Meer krantenkoppen in België

Politieke hoogspanning in Nederland over asielbeleid:  “Het ziet het er niet goed uit”, zegt Geert Wilders

In Nederland hebben de coalitiepartijen van de regering-Schoof vanavond spoedoverleg gehouden over het asiel- en migratiebeleid. PVV-leider Geert Wilders eist dat dit beleid veel strenger zou worden, zoniet wil hij zijn partij uit de regering terugtrekken. Partijleiders Dilan Yesilgöz (VVD), Nicolien Van Vroenhoven (NSC) en Caroline van der Plas zijn daar vanavond niet op ingegaan. Morgen wordt er voort gepraat.

Lees meer »

Ouders getuigen nadat dochter van vier door ‘populaire’ meester B. op toilet werd verkracht: “Plots belde de politie. Ons dochtertje stond op zijn computer”

“’s Ochtends breng je je dochter zorgeloos naar het prinsessenkamp, achteraf blijkt ze te zijn verkracht. Dat gevoel blijft onwerkelijk.” Vanmiddag stonden ze in de rechtbank van Dendermonde: een koppel ouders, een van de negen burgerlijke partijen in het proces tegen de populaire meester B. Hun dochter, amper vier toen, werd misbruikt en gefilmd tijdens een toiletbezoek. Ook tijdens privélessen,

Lees meer »

Hees door vermoeidheid, toch stijgt Kürt Rogiers boven zich uit in ‘Tien om te zien’: “Ik voel me net Conchita Wurst”

In een ander leven was Kürt Rogiers (54) een prachtige homo geweest – althans, zo ziet hij er toch uit als Bobby V in de musical ‘Tien om te zien’. In het Studio 100 Pop-Up Theater schittert de acteur als een foute schlagerzanger die worstelt met zijn geaardheid, maar tegelijk de show steelt met glitter, flair en bakken humor. Reporter

Lees meer »

Ford Kuga compenseert 5.000 Belgische gezinnen voor laadproblemen: “Maar je moet wel zélf de eerste stap zetten”

“Het product is gevaarlijk”. Met die waarschuwing kregen meer dan 165.000 klanten van een plug-in hybride Ford Kuga het verbod om hun auto nog aan een stekker op te laden. In ons land ging het om meer dan 5.000 auto’s. Nu is er goed nieuws: opladen mag straks weer én Ford zal getroffen klanten vergoeden. HLN-Mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn vertelt hoeveel

Lees meer »

Op amper twee maanden tijd wonnen twéé winnaars recordjackpot van 250 miljoen bij EuroMillions: hoe komt dat?

Amper twee maanden nadat EuroMillions voor de allereerste keer ooit 250 miljoen euro mocht wegschenken, heeft de jackpot alweer diezelfde recordhoogte bereikt. Ook vrijdag wacht weer 250.000.000 euro op een gelukkige winnaar. Wordt dit monsterbedrag het nieuwe normaal? Beginnen de Belgen niet stilaan aan ‘speelmoeheid’ te lijden? En waarom maak je op dinsdag eigenlijk meer kans om te winnen dan

Lees meer »

Dolle Dagen vernieuwt met koopjesdag en XXL Braderie: “Ideaal voor vaderdagshopping”

Na meer dan dertig edities van de Gistelse Dolle Dagen blaast de lokale Handelaarsbond deze traditie nieuw leven in. “Met een fris concept, aangepast aan de huidige noden van zowel handelaars als bezoekers, wordt het centrum van Gistel op zaterdag 7 en zondag 8 juni omgetoverd tot een bruisende plek vol beleving, koopjes en verrassingen”, geeft bestuurslid Guillaume Lefever mee.<br

Lees meer »

Een hoogbejaarde vorst en een zieke kroonprinses: ‘reserveprins’ Sverre Magnus (19) moet Noors koningshuis redden

Het Noorse koningshuis kampt met een nijpend personeelstekort. De hoogbejaarde koning Harald (88) bouwt zijn activiteiten af. Kroonprinses Mette-Marit (51) valt geregeld uit door haar ongeneeslijke ziekte. En nu zal ook koningin-in-opleiding Ingrid Alexandra (21) de komende drie jaar onbeschikbaar zijn door haar studie. Noodgedwongen is ‘reserveprins’ Sverre Magnus (19) voor het eerst – en wellicht niet voor het laatst

Lees meer »

IAEA: Iran versnelt verrijking uranium

Iran heeft de productie van sterk verrijkt uranium versneld. Volgens een rapport van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) in Wenen beschikt Teheran nu over bijna 409 kilogram uranium met een zuiverheidsgraad van 60 procent. De organisatie is bezorgd en klaagt over de gebrekkige Iraanse medewerking.

Lees meer »