Nu al voor de vierde keer in enkele maanden tijd heeft Fernand Eeckloo uit Torhout onterecht een parkeerretributie van 20 euro gekregen. De boete wordt weliswaar telkens kwijtgescholden, maar hij is de vervelende situatie grondig beu. “Dit moet stoppen”, sakkert hij. “Het werkt me serieus op de zenuwen. Ik heb wel degelijk een bewonerskaart.”
Fernand (81), die jarenlang zelfstandig autocarchauffeur is geweest, woont met zijn vrouw Mio Vroman (79) in het deel van de Oostendestraat waar er blauwe zone geldt. Op 8 september heeft hij via manuele overschrijving 30 euro voor een bewonerskaart betaald, maar dat mag niet baten: om de haverklap heeft hij een retributie aan zijn been, gewoon omdat zijn auto voor de deur geparkeerd staat. De parkeerwachter van het controlebedrijf CityParking ziet de bewonerskaart niet in het digitale systeem opduiken en denkt dus dat Fernand in overtreding is.
Geen internet, geen mail
“Kijk, hier heb ik het bewijs dat ik voor de bewonerskaart betaald heb”, toont Fernand het afschrift. “Niet via het internet, want dat hebben we niet. Bijgevolg heb ik evenmin een mailadres. Maar dat is toch geen verplichting? Mensen zonder internet worden door CityParking blijkbaar niet als evenwaardige personen behandeld.”
“De moeilijkheden doen zich duidelijk voor bij mensen zonder internet, wat niet zou mogen”
Pieter Billiet
Schepen van Mobiliteit
“Gelukkig heb ik nog geen enkele boete moeten betalen, want schepen van Mobiliteit Pieter Billiet heeft de kwestie telkens bij CityParking aangekaart, waardoor de boete werd kwijtgescholden. Ik ben Pieter daar bijzonder dankbaar voor. Maar ook voor hem is het een heel gedoe. Ik heb al tweemaal met CityParking uit Zaventem gebeld en elke keer werd me beloofd dat het in orde zou komen en mijn bewonerskaart geregistreerd zou worden. Maar lap, op zaterdag 20 december was het weer van dat: een retributie onder mijn ruitenwissers.”
Vanaf maart controleert Indigo
Schepen Billiet erkent het probleem. “Alles gebeurt tegenwoordig digitaal en bij CityParking slagen ze er maar niet in om Fernands bewonerskaart in hun systeem te brengen. Dat is erg vervelend, want de man treft geen enkele schuld. De moeilijkheden doen zich duidelijk voor bij mensen zonder internet, wat niet zou mogen.”
“Vanaf maart stopt onze samenwerking met CityParking en wordt Indigo het nieuwe controlebedrijf voor het parkeren in Torhout. We hebben al afgesproken dat er opnieuw een fysiek contactpunt in het stadskantoor komt. Daar zullen mensen met hun vragen of klachten terechtkunnen.”
The post Fernand (81) is de onterechte parkeerboetes grondig beu: “Ik heb wel degelijk een bewonerskaart” is provided by KW.be.
