Na een traject van meer dan zes jaar is het verkeersleefbaarheidsplan van Tielt definitief afgeklopt. De Fietserbond laat weten teleurgesteld te zijn over hetgeen er vandaag nog van overschiet.
Het verkeersleefbaarheidsplan van Tielt, dat op 16 september 2024 werd ingevoerd, werd al meermaals teruggeschroefd. Begin 2025 sneuvelde (onder meer) de knip aan Den Bek, terwijl onlangs een tiental fietszones op de schop ging. De Fietsersbond van Tielt, die bij de invoering van het plan al vond dat het niet ver genoeg ging, reageert teleurgesteld.
“Van een veelbelovend plan met aangepaste verkeersstromen en een duidelijke toekomstvisie is weinig in huis gekomen. Waarom een mobiliteitsbureau aanstellen als men vervolgens denkt het beter te weten en het plan uitkleedt tot een onsamenhangend geheel? Het resultaat is een vreemd compromis zonder duidelijke visie.”
STOP-principe
De Fietsersbond verwijst naar het STOP-principe (eerst Stappers, dan Trappers, dan Openbaar vervoer, en dan personenwagens, in die volgorde van belang). “Wie echt wil inzetten op het STOP-principe, moet ook de politieke moed hebben om dit consequent door te voeren en beslissingen in die lijn te nemen.”
“Het resultaat is een vreemd compromis zonder duidelijke visie”
Fietsersbond
“In de schepen van Mobiliteit vonden we een bondgenoot met goede wil en moed, maar ook hij kan slechts realiseren wat binnen het bestuur wordt beslist. De heraanleg van de Oude Stationsstraat en de Gruuthusestraat bewijst dat het wel degelijk anders kan. We hopen in de toekomst meer van dergelijke projecten te zien.” (SV)
The post Fietsersbond teleurgesteld over verkeersleefbaarheidsplan is provided by KW.be.
