Het Meliverhaal klinkt als een succesvol ‘honingsprookje’ maar vooral de visionaire aanpak van Alberic Florizoone, die het familiebedrijf oprichtte in 1925, bepaalde de toekomst van het honingbedrijf dat in 1997 verkaste van Brussel naar Veurne. Meli groeide uit tot een wereldspeler. De 100ste verjaardag is een mijlpaal en er zijn nog veel groeiambities.
Tijdens een exclusief feest voor 650 genodigden in Plopsaland, de feestelijke bekroning en afsluiter van het jubileumjaar, blikten de vier nazaten van stichter Alberic terug op de geschiedenis, en lichtte CEO Koen Steurbaut de toekomstplannen toe.
Op zijn 18de, in 1925, legde Alberic Joseph Florizoone vanuit zijn passie voor bijen en honing de basis voor het familiebedrijf dat zou uitgroeien tot de ambitieuze wereldspeler, waar zijn vier kinderen nog altijd deel uitmaken van het bestuur en een stevige vinger in de ‘honing’pap te brokken hebben. Ook de volgende generatie wordt klaargestoomd om het Meli-verhaal mee verder te zetten.
Visionair en pionier
Het commerciële talent van stichter Alberic uitte zich meermaals. In 1930 behaalde hij de eerste prijs met zijn honing ‘Veurne-Ambacht’ op de wereldtentoonstelling in Antwerpen. Toen al maakte hij reclame voor zijn natuurproduct en in 1932 bracht hij het aan de man in glazen potjes.
Hij trok naar het voedingssalon in Brussel en nam zijn bijenkast met levende bijen mee op de trein. Op de Wereldexpo 58 baarde hij opzien met zijn paviljoen en de attractie ‘De Wonderbare Bijenkorf, de Watersymfonie en zijn stand met Meliproducten.
Meli park
Het Meli Park in Adinkerke staat nog altijd in het collectieve geheugen gegrift. Want van 1935 tot 1999 was Meli Park véél meer dan een pretpark, met de educatieve bijenshows, het sprookjesbos, een vogeltuin, en Apirama waar bezoekers met een bootje tijdens een avonturentocht op een leuke manier in een gefantaseerde bijenkorf kennismaakten met het leven van de bijtjes.
In 1999 werd Alberic, die in 1992 was overleden, postuum gehuldigd voor zijn pionierswerk en opgenomen in de Hall of Fame van de International Association of Amusement Parks and Attractions (IAAPA).
In 1996 besliste Alberics echtgenote, Marthe Van Dooren, die door haar kinderen ‘de bijenkoningin’ werd genoemd, om in Veurne een honingfabriek te bouwen, en in 1999 was ze een belangrijke onderhandelingspartner bij de verkoop van Meli Park aan Studio 100.
De feestlocatie voor het jubileum in Plopsaland was dan ook doelbewust gekozen. Eind 2017 droeg de familie Florizoone het dagelijkse bestuur over aan CEO Koen Steurbaut.
Honingvolume opschalen
Veurne werd de nieuwe thuisbasis, met een gloednieuwe fabriek op een site van 4.660 m², met hoogwaardige ‘honing’-technologie, met onder meer een volautomatische afvullijn voor de al even innovatieve knijpflessen voor vloeibare honing.
Later investeerde het bedrijf in een state-of-the-art-labo dat alle honingstalen die wereldwijd worden aangekocht bij diverse imkers aan een stringente controle en een waslijst aan parameters onderwerpt.
In 2021 bereikt het bedrijf een nieuwe mijlpaal, met de overname van het grootste Nederlandse (bio)-honingbedrijf De Traay, dat meteen een uitbreiding met verzorgingsproducten van het gamma Bee Honest Cosmetics meebracht.
“Sinds enkele maanden is er ook een weekendploeg aan de slag zodat de productie 7 dagen per week (ook ’s nachts) kan doorgaan.”
“Meli is op dit moment – samen met De Traay – goed voor een volume van 20 miljoen kilogram honing per jaar”, zegt CEO Steurbaut. “Die is bestemd voor de verkoop in eigen land, maar evenzeer voor export naar Frankrijk, Duitsland, Nederland, Luxemburg en Scandinavië. We hebben de ambitie om dat op te schalen naar 30 miljoen kilogram per jaar tegen 2030, een realistisch doel. Om dat doel te bereiken, investeren we 3 miljoen euro in de verdere automatisering van de verpakkingslijn.”
“Tegen het derde kwartaal van 2026 moet deze uitbreiding operationeel zijn. Sinds enkele maanden is er ook een weekendploeg aan de slag zodat de productie 7 dagen per week (ook ’s nachts) kan doorgaan. Door automatisering zullen de volumes stijgen, met hetzelfde aantal vaste personeelsleden. Meli kiest ook resoluut voor een verankering in België. Met de raad van bestuur en het management is er beslist om niet te delokaliseren.”
Gouden potjes
Meli vierde dit jubileum met meerdere opvallende acties. Met producten in retroverpakking in de winkelrekken, een te winnen reis naar de kleurrijke bloemenweides in Mexico waar de meeste honing vandaan komt. En als kers op de taart schonk Meli dit najaar via sociale media 12 gouden miniatuurpotjes (14 karaat) gevuld met honing weg, ter waarde van 2.000 euro elk.
The post De plek waar alles begon, Honinbedrijf Meli sluit jubileumjaar af met exclusief feest in Plopsaland is provided by KW.be.
