Driehoek ’74 viert een halve eeuw cultuur, theater en samenhorigheid in Avelgem met een jubileumfeestje, waar ook cultuurschepen Liesje Cartreul op aanwezig was: “Vijftig jaar samen creëren, lachen en inspireren: dat verdient een feestelijke viering voor iedereen!”
Alles begon in 1974, toen drie enthousiastelingen – met een ietwat vreemde naam maar een groot hart voor creativiteit – samen een poppentheater oprichtten onder de noemer Driehoek ’74. Wat begon als een artistiek experiment groeide door de jaren heen uit tot een geliefde culturele vereniging van Avelgem, waar jong en minder jong de magie van podiumkunst kon ervaren.
Project Kleintoneel
Al snel breidde het aanbod zich uit. In 1979 organiseerde de vereniging een minifestival voor poppenspel, later gevolgd door workshops, beurzen en een reeks voorstellingen die de harten van vele toeschouwers wisten te winnen. In 1994 volgde een grote stap: het project Kleintoneel ‘94, waarbij een dertigtal kinderen spelenderwijs kennismaakten met zang, dans, muziek en woord. Na lang aftasten waagde Driehoek ’74 zich in 1997 ook aan volwassenentoneel. De eerste voorstelling Gasten zijn lasten ging succesvol in première in zaal Rubens. Vanaf dat moment stond het toneel stevig op de Avelgemse kaart, met producties die keer op keer veel publiek trokken en die deden lachen en ontroeren.
Tope Avelgem
In 2002 sloot de vereniging zich aan bij Opendoek, de Vlaamse koepelorganisatie voor amateurtheater, wat extra ondersteuning en netwerk bracht. Toen zaal Rubens verbouwd werd, vond Driehoek ’74 tijdelijk onderdak in De Gilde, maar de echte doorbraak kwam er met de opening van het cultuurcentrum Spikkerelle in 2007.
“Wat begon als een artistiek experiment groeide uit tot een geliefde culturele vereniging”
Met de intrede in deze professionele accommodatie werd ook de naam iets aangepast: het toneelgebeuren kreeg de naam Theatergezelschap Tope Avelgem. ‘Tope’ betekent ‘samen’ in het Avelgems dialect, en dat is precies wat deze vereniging al decennia drijft: samen werken aan een avondje ontspanning. In de daaropvolgende jaren evolueerde Tope Avelgem verder. Tussen 2011 en 2019 kwam er ook een jongerentoneelgroep, waarbij jonge talenten ieder voorjaar podiumkansen kregen. Nog altijd blijven randactiviteiten zoals de Zomerhappening en lentereizen de groep verbinden.
Koninklijke Maatschappij
Vorig jaar vierde Driehoek ’74 haar vijftigjarige bestaan: een halve eeuw cultuur, creatie en kameraadschap. Naar aanleiding daarvan kreeg de vereniging de titel ‘Koninklijke Maatschappij’ toegekend door Zijne Majesteit de Koning. Deze titel wordt door de Belgische monarchie verleend aan verenigingen die minstens vijftig jaar onafgebroken bestaan en blijk geven van goed beheer, een sterke reputatie en een belangrijke rol binnen hun vakgebied of gemeenschap.
De erkenning werd officieel uitgereikt in naam van de koning door de provinciegouverneur en is een prachtige blijk van waardering voor alles wat deze vereniging de voorbije vijf decennia heeft opgebouwd – van poppenspel tot volwaardig theater, van jeugdprojecten tot een boeiende gemeenschap.
Opvallende producties
“Enkele producties die ons hart sneller deden slaan zijn onder meer Slipgevaar, Café Canada, Pizza Miseria en Wendy’s Wasbar. Maar naast de toneelstukken verdienen ook de randactiviteiten en jullie tweejaarlijkse bijdrage aan de Feesteworp bijzondere dank”, speechte schepen Liesje Cartreul. Van een geïmproviseerde poppenkast tot een gevulde zaal in Spikkerelle: samen is er duidelijk heel veel mogelijk.
Burgemeester Lut Deseyn feliciteerde alle aanwezigen, met op kop voorzitter Jorgli Maes. Ook schepenen Caroline Valck, Charlotte Groenez en Bram Van den Bunder tekenden present op de viering.
The post Driehoek ’74 viert gouden jubileum: van poppenspel tot jaarlijks theater is provided by KW.be.
