Bij de uitrol van het nieuwe mobiliteitsplan waren er heel wat problemen in Beselare wat het busvervoer betreft. Zowel organisatorisch als op gebied van de nodige capaciteit liep het fout. Omdat het gemeentebestuur geen gehoor kreeg bij vervoermaatschappij De Lijn trok het naar de rechtbank. De uitspraak wordt verwacht op 16 december.
Na het invoeren van het nieuwe mobiliteitsplan waren er heel wat problemen met de bussen in Beselare. Zowel de gemeente, scholieren als ouders trokken meer dan eens aan de alarmbel omdat ze niet tijdig of niet op school geraakten. Toenmalig schepen van Mobiliteit en nu huidig burgemeester Koen Meersseman (#Team8980) vond het ongehoord. “We betalen 30.000 euro per jaar voor de Buzzy Pazz en verwachten dan ook een correcte dienstverlening”, klonk het toen. “We vroegen eerder al aan de vervoersmaatschappij om die abonnementen met zes maanden te verlengen, maar dat bleek niet te kunnen. Er werd verwezen naar overmacht, omdat er onvoldoende chauffeurs en bussen waren. Dit kan echter niet. Je betaalt toch niet voor niets een abonnement? We namen eerder een advocaat onder de arm om De Lijn in gebreke te stellen. Via de rechtbank willen we nu een schadevergoeding verkrijgen.”
Verkeerde inschatting
De zitting van de ondernemingsrechtbank vond dinsdag plaats in Ieper. De gemeente werd vertegenwoordigd door meester Koen Defrancq, maar ook burgemeester Koen Meersseman en huidig mobiliteitsschepen Frans Deleu waren aanwezig. Volgens meester Defrancq liep de uitvoering van het nieuwe mobiliteitsplan in die periode volledig in het honderd. “De organisatie en de inschatting van de capaciteit was totaal verkeerd. De Lijn reageerde niet op de klachten van het gemeentebestuur, dat opkwam voor zijn inwoners en er was zelfs geen erkenning van de hinder.”
Geloofwaardigheid
Ook burgemeester Koen Meersseman nam het woord. ” We zijn hier voor onze bevolking. We hebben heel hard gewerkt aan het plan om sterk in te zetten op openbaar vervoer en er werd voldoende over gecommuniceerd. Maar De Lijn heeft tekortgeschoten, ondanks het contract met de Vlaamse regering dat zegt dat die diensten moeten gerealiseerd worden. Door de perikelen is onze geloofwaardigheid aangetast. Het vertrouwen werd totaal geschonden. Het ons niet om die 32.000 of 13.000 euro te doen. We zijn er voor onze inwoners.”
Onbevoegd
De Lijn erkent dat er problemen geweest zijn. “De uitrol van het nieuwe plan verliep niet correct, maar ondanks alles werd niet aangetoond wat fout was en waar schade is geleden”, stelde advocaat Louise Janssens, die ook nog meegaf dat ze vindt deze zaak in Mechelen beslecht moet worden. “De rechtbank in Ieper is hiervoor onbevoegd.” De uitspraak volgt op 16 december. (NVZ)
The post Gemeente Zonnebeke eist schadevergoeding van De Lijn: “We doen dit voor onze inwoners” is provided by KW.be.
