Sinds het stadsbestuur in 2023 een vernieuwd terrasreglement goedkeurde, zetten de eerste horecazaken inmiddels de toon met gloednieuwe, stijlvolle constructies. Maddox en Nomma gingen eerder dit jaar al aan de slag, en deze week was het de beurt aan Nata. In amper vier dagen tijd ging de oude overkapping tegen de vlakte en verscheen er een moderne, duurzame terrasruimte die de Grote Markt naar een hoger niveau tilt.
Schepen van Middenstand Wouter Allijns blikt tevreden terug op het traject. “In 2023 stonden we hier nog tussen terrasoverkappingen die hun beste tijd al lang gehad hadden”, vertelt hij. “De vorige structuren dateren van de jaren 90. Ze waren afgeleefd, scheefgetrokken, en onderdelen waren nauwelijks nog te vinden.”
“We hebben daarom samen met de horecaondernemers beslist om te investeren in een nieuw hoofdstuk. Omdat niet iedereen zomaar de centen kan neerleggen, geven we hen vijf jaar tijd om over te schakelen naar een uniform terras. We zien nu al, het resultaat mag er zijn: veel properder en met de klasse die onze Grote Markt verdient.”
Voorwaarden voor de terrasconstructie
De herinrichting maakt deel uit van een ruimer plan om het historische plein – UNESCO-werelderfgoed – een verzorgde, samenhangende uitstraling te geven. “We laten ruimte voor creativiteit”, zegt Hannelore Vanhoenacker, schepen van Ruimtelijke Ordening. “Maar binnen duidelijke contouren.”
“De constructies moeten recht zijn, zicht op de gevel behouden en binnen een vast kleur- en materialenpalet blijven. Ondernemers mogen wel hun eigen toets geven in de aankleding: een open of gesloten paneel onderaan, zonnewering of niet, verlichting integreren, noem maar op. Zelfs de letters van de zaak zijn vastgelegd in kleur en vorm – wit en los van elkaar – maar de stijl mogen ze zelf bepalen.”
“Zelfs de letters van de zaak zijn vastgelegd in kleur en vorm – wit en los van elkaar – maar de stijl mogen ze zelf bepalen”
Hannelore Vanhoenacker
schepen van Ruimtelijke Ordening
Investering van 100.000 euro
Nata is de derde zaak op de Grote Markt die een uniform terras plaatste. “Met de nieuwe constructie valt de zon binnen. Dat geeft meteen een ander gevoel: luchtiger, frisser, ruimer”, vertelt Josephine Bekaert, derde generatie in de familiezaak. “Het is een investering van 100.000 euro, maar we hebben er een goed gevoel bij. De materialen zijn tijdloos en duurzaam – dit moet jaren meegaan. We zien het als een extensie van de zaak.”

Aannemer Thomas Ostyn, die betrokken was bij het ontwerp, merkt een bredere evolutie. “Sinds corona zien we dat mensen binnen meer naar buiten willen brengen en buiten naar binnen. Terrassen zijn hybride ruimtes geworden: open, maar beschut. Met guillotine-ramen en screens kan je spelen met licht en lucht, zonder in te boeten aan gezelligheid.”
“Sinds corona zien we dat mensen binnen meer naar buiten willen brengen en buiten naar binnen. Terrassen zijn hybride ruimtes geworden”
Thomas Ostyn
aannemer
De aanpak werpt duidelijk zijn vruchten af. Bezoekers reageren enthousiast, en andere horecazaken tonen interesse. Onder meer Ribs ’n Beer, Mi Chef, Mozart, Savoyard en Cliché zitten in de pijplijn. “De drie eerste zaken onderzoeken of ze samen iets kunnen realiseren, zodat het één stijlvol geheel vormt”, zegt Allijns.
Begeleiding vanuit stad
De stad biedt ondernemers begeleiding via de diensten Bouwen, Milieu en Wonen en Onderneem in Kortrijk. “De terrasbelasting is sinds 2021 afgeschaft, en in ruil verwachten we dat de ondernemers mee zorgen voor een verzorgde uitstraling. De Grote Markt blijft een plek waar mensen willen verpozen, verblijven en genieten — dat verdient een kwaliteitsvol kader”, aldus Alijns.
“De terrasbelasting is sinds 2021 afgeschaft, en in ruil verwachten we dat de ondernemers mee zorgen voor een verzorgde uitstraling”
Wouter Allijns
schepen van Middenstand
Horecazaken hebben tot 2028 om de overstap te maken. Wie dan nog niet heeft vernieuwd, krijgt als tussenoplossing antracietkleurige parasols opgelegd. Lemonade en Riverso herschikten binnen die mogelijkheid recent hun parasols. Ook Poke Bowls bekijkt een herschikking van parasols.
The post “We zien het als een extensie van de zaak”: Ook Nata kiest voor een uniform terras is provided by KW.be.
