Binnenkort kan je op ‘mobiliteitscafé’ in Diksmuide, want het stadsbestuur zal een inspraakronde organiseren voor de opmaak van een gloednieuw mobiliteitsplan. Recent vond daarover een eerste overleg plaats. “Extra trajectcontroles sluit ik niet uit en ook op het parkeertekort heb ik een antwoord”, zegt mobiliteitsschepen Kurt Vanlerberghe (Actie!).
Het vorige mobiliteitsplan van Diksmuide dateert uit 2012. Intussen is de situatie op de weg enigszins veranderd en dus wil het stadsbestuur tegen volgend jaar een nieuw plan waarin zal staan hoe snel er gereden kan worden, hoe het openbaar domein wordt aangepast voor het elektrisch rijden, waar zwaar vrachtverkeer al dan niet gewenst is, hoe het verkeer in het centrum moet circuleren en waar er hoe lang geparkeerd kan worden. Schepen Kurt Vanlerberghe licht een aantal werkpunten toe.
Trajectcontrole
In de eerste helft van dit jaar hebben de acht trajectcontroles in de politiezone Polder, waartoe Diksmuide behoort, 21.741 snelheidsovertredingen geregistreerd. “Enkel de trajectcontroles op de doortocht Esen en Woumen werken niet omdat er binnen dat traject twee snelheidsregimes zijn. Het college van Procureurs-Generaal vaardigde een omzendbrief uit waarin staat dat er niet vervolgd kan worden op grond van vaststellingen van trajectcontroles met een gemengd snelheidsregime. De Vlaamse overheid, die die wegen beheert, is niet bereid om te investeren in extra palen of om het snelheidsregime uniform te maken.”
“Extra trajectcontrole kan nuttig zijn in doortochten van dorpen zoals Nieuwkapelle, Pervijze, Oostkerke en Lampernisse. Een trajectcontrole daar zou de bloembakken en chicanes, die snelheidsduivels nu moeten afremmen, vervangen. Controle met flitscamera’s is inefficiënt, omdat de pakkans klein is. Wanneer we investeren in trajectcontrole zullen we die aanduiden met borden. Het doel is niet om boetes te maximaliseren.”
“Extra trajectcontroles hebben niet tot doel de boetes te maximaliseren”
Kurt Vanlerberghe
Schepen van Mobiliteit
“Naast trajectcontroles bekijken we het snelheidsregime over het hele grondgebied. Waar willen we een woonerf, waar zone 30, waar zone 50 en waar mag er 70 of 90 kilometer per uur gereden worden? Ik weet dat er een vraag is om 90 kilometer per uur toe te laten op bepaalde gewestwegen, maar de voorwaarden die de wegbeheerder AWV oplegt, zijn streng.”
Verkeerscirculatie
“Het verkeer willen we maximaal afwikkelen op de gewestwegen. De toekomstige omleidingsweg, die tegen 2030 afgewerkt zou moeten zijn, zal een belangrijk rol spelen in de ontlasting van het verkeer in het stadscentrum”, gaat de schepen verder.

“Het wegprofiel is belangrijk bij het afdwingen van de gewenste snelheid. De zone tussen de Grote Markt en de Handzamevaart en tussen de Kiekenstraat en de Breyne Peelaertstraat zullen we de komende jaren heraanleggen, omdat de riolen er vernieuwd moeten worden. Dat is het moment om knopen door te hakken over de circulatie in die buurt en aanpalend ook in de Grote en Kleine Dijk. Daarnaast zullen we beslissen waar we het zware vrachtverkeer al dan niet toelaten.”
Parkeren
“Eind dit jaar willen we een nieuwe concessionaris aanstellen. In overleg met dat bedrijf zullen we nagaan hoe we de blauwe zone beter kunnen afdwingen. Betalend parkeren komt er sowieso niet. De blauwe zone blijft ook op twee uur. We denken er wel over na om de blauwe zone uit te breiden tot 4 uur in de nog te openen ondergrondse parking met 37 plaatsen onder de Boterhalle. Ook de huidige parking Beerstblote, achter muziekclub 4AD, willen we graag uitbreiden.”
The post Van extra trajectcontroles tot meer parkeerplaatsen: hier wil schepen Kurt Vanlerberghe de accenten in het nieuwe mobiliteitsplan van Diksmuide is provided by KW.be.
