Met een reeks voorstellen en maatregelen op korte, middellange en lange termijn wil de stad Oostende de files en verkeersveiligheid op de Torhoutsesteenweg aanpakken. Komend voorjaar zal al één en ander zichtbaar zijn. Voor het schrappen van tweederde van de in- en uitritten komt er overleg met de handelaars. “We willen dat er 18 parkeereilanden komen”, zegt schepen Judith Ooms (Vooruit Plus). Ook het Agentschap Wegen en Verkeer werkt volop mee.
De drukte op de Torhoutsesteenweg is de voorbije decennia alleen maar toegenomen : het doorgaand verkeer, laad- en losverkeer en verkeer bestemd voor het groeiend aantal baanwinkels zorgen voor lange files, die vaak tot aan de Kromme Elleboog reiken. Met als gevolg dat automobilisten klagen over de verkeersstrop en dat vaak ook de busbaan gebruikt wordt als extra rijvak om de file te ontwijken.
“Steeds meer mensen zien ook dat het voor voetgangers en fietsers levensgevaarlijk is. Fietspaden liggen dicht bij de rijbaan of busstrook en er zijn ook al geen voetpaden of oversteekplaatsen”, zegt schepen van Mobiliteit Judith Ooms (Vooruit Plus). Ze heeft zich vastgebeten in het dossier en kreeg steun vanuit Vlaanderen, dat een half miljoen euro voorziet voor een studie.
Scheiding
De piste van de ringweg rond Oostende (die zou starten aan de Kromme Elleboog) lijkt daarmee ook van de baan. “De Torhoutsesteenweg is ontworpen voor doorgaand verkeer met weinig in- en uitritten. Maar in de praktijk is hier ook verkeer voor de winkels en zijn er meer dan 90 in- en uitritten en zelfs parkeerplaatsen die haaks op de rijweg staan. Het verkeer stropt omdat de wagens telkens op de weg komen, vanuit parkeerplaatsen of uitritten van parkings. In alle contacten met Vlaanderen geven we duidelijk aan dat dit voor ons een prioritair probleem is, zowel inzake verkeer als veiligheid.”
“Het doorgaand verkeer moeten we scheiden van het afslaand en winkelend verkeer. Aan het shoppingcentrum in Middelkerke gebeurde dat met een middenberm. Dat is niet noodzakelijk wat we hier zullen doen. Wel nodig zijn infrastructurele werken op lange termijn, zoals een rondpunt om dat doorgaand en winkelend verkeer mogelijk te maken. Nu is er slechts één rondpunt. De studie zal uitwijzen hoe het probleem van doorgaand en ander verkeer zal aangepakt worden.”
Ooms weerlegt dat het dossier op de lange baan wordt geschoven : “Er is 500.000 euro voorzien voor een studie van het Agentschap Wegen en Verkeer, die de beheerder is van de Torhoutsesteenweg. Tegen eind 2026 moet die studie klaar zijn en nadien moet het uitgevoerd worden.”
Fietspad
Op middellange termijn ziet de stad Oostende de realisatie van een fietssnelweg : de F33 tussen Torhout en Oostende (evenwijdig met de N33) is al aangelegd en enkel het stuk tussen de Schorredijk en de Rosmolenstraat ontbreekt. “Dit toekomstige fietspad bevindt zich achter de baanwinkels en sluit aan op de Tuinen van Stene. Het idee is dat die route ook vertakkingen zou hebben naar de baanwinkels, zodat fietsers veilig die winkels kunnen bereiken. De West-Vlaamse Intercommunale WVI financiert dit project. Momenteel worden volop gronden verworven. Dat moet tegen 2027 klaar zijn. Nadien kan de aanleg starten.”
Ooms wil dat de aanpak van de problemen op de Torhoutsesteenweg niet beperken tot de baanwinkels : “Ook voor het kruispunt met de Steense Dijk moet er een oplossing komen. Dat neemt de stad voor zijn rekening bij het mobiliteitsplan.”
No regret
Er was overleg met de handelaars en uit de opkomst bleek dat ook zij overtuigd zijn dat er wat moet gebeuren. “Ze zijn vragende partij voor een aanpak en geven aan dat ze inkomsten verliezen omdat klanten de Torhoutsesteenweg mijden vanwege het verkeer of de veiligheid. Ik heb bij hen een grote bereidheid gezien om mee te werken aan een oplossing”, zegt Judith Ooms.
“Handelaars verliezen inkomsten door fileproblemen en willen een oplossing”
Judith Ooms
Schepen
Op de ontmoeting werd ook het plan besproken om de 93 in- en uitritten met tweederde te verminderen. “Het is een ‘no regret’-maatregel omdat men ze ook in de volgende fase van infrastructuurwerken en gescheiden winkel- en doorgaand verkeer nodig heeft. De komende vier maanden gaan we ter plaatse. We zullen aan eigenaars en handelaars onze plannen tonen en met hen per site bekijken hoe we die in- en uitritten kunnen beperken. En we vragen aan hen waar we rekening mee moeten houden. De uitvoering moet ook samen gebeuren. Met het schrappen van 20 van de 93 in- en uitritten zullen we er niet komen. Het schrappen houdt ook in dat er eigenlijk parkeereilanden voor meerdere winkels worden gecreëerd.”
18 parkeereilanden
“We streven naar 18 parkeereilanden. Het heeft geen zin om nu op de ene plaats een parkeereiland te maken en pas een jaar later het laatste eiland te voltooien. Dat zou winkels kunnen bevoordelen. We willen een strake timing. Tegen eind maart komt er een plan en de uitvoering ervan willen we tegen eind juni. We zullen niet enkel inritten afsluiten maar ook kijken voor een betere wegmarkering en signalisatie.” Het Agentschap Wegen en Verkeer engageerde zich om tegen eind juni ook een 4-tal veilige oversteekplaatsen voor voetgangers te creëren. “De parkeereilanden zullen er voor zorgen dat iemand die 3 winkels bezoekt niet meer 3 bewegingen met de auto moet maken, maar te voet kan oversteken.”
8400
The post Stad neemt eerste initiatieven tegen files Torhoutsesteenweg: “Twee derde van in- en uitritten winkels schrappen” is provided by KW.be.
