Na Antwerpen is Roeselare de eerste Vlaamse centrumstad die een volwaardige welzijnsapp lanceert. Met deze digitale toepassing krijgen kwetsbare inwoners een veilig en toegankelijk kanaal om met hun maatschappelijk werker te communiceren, hun dossier op te volgen en afspraken te maken. Het project toont hoe technologie kan bijdragen aan mensgerichte én inclusieve hulpverlening.
De app werd ontwikkeld volgens het principe van human-centered design. Zowel cliënten van het Welzijnshuis als maatschappelijk werkers werden nauw betrokken bij het ontwerpproces, zodat de toepassing maximaal aansluit bij hun noden.
De Welzijnsapp is bovendien geïntegreerd als module binnen de bestaande Roeselare app, wat de toegankelijkheid en het gebruiksgemak verhoogt én kostenefficiënt is. Het aantal burgers dat beroep doet op de hulpverlening van het Welzijnshuis blijft toenemen.
“Dankzij de app kunnen maatschappelijk werkers hun tijd efficiënter inzetten, zodat cliënten sneller geholpen worden. Met deze app tonen we hoe technologie kan bijdragen aan een toegankelijke en efficiënte hulpverlening. Door de koppeling met het sociaal dossier verloopt de communicatie vlotter en wordt de administratieve opvolging eenvoudiger”, zegt schepen Bart Wenes
Belangrijkste functies
De Welzijnsapp biedt onder meer veilige communicatie, een duidelijk afsprakenoverzicht, documentenuitwisseling en een brede toegankelijkheid.
VHet idee voor de Welzijnsapp ontstond vanuit de nood om digitale communicatie veiliger en beter te organiseren. Tot voor kort verliep veel één-op-één contact met het Welzijnshuis nog via persoonlijke en soms onveilige kanalen zoals WhatsApp en Messenger. De nieuwe app biedt een professioneel alternatief dat privacy en dataveiligheid garandeert. Het project past in de bredere ambitie om e-inclusie in Roeselare te versterken. De ontwikkeling werd mogelijk gemaakt dankzij subsidies van de Europese Unie en POD Maatschappelijke Integratie. Er zijn ook middelen voorzien om de app blijvend te verbeteren.
“De Welzijnsapp is meer dan een technologische innovatie. Het is een brug naar digitale inclusie die ons welzijnsaanbod toegankelijker maakt, vooral voor wie digitaal kwetsbaar is”, aldus schepen Matthijs Samyn.
Uitrol
Alle cliënten van het Welzijnshuis worden de komende maanden persoonlijk uitgenodigd. Een medewerker van het Welzijnshuis helpt hen bij het installeren van de app en legt stap voor stap uit hoe ze die kunnen gebruiken. Tegen juni 2026 zullen alle cliënten de kans gekregen hebben om met de app aan de slag te gaan. (RED)
The post Roeselare pioniert met de Welzijnsapp: “Zo worden cliënten sneller geholpen” is provided by KW.be.
