Verkeersveiligheid blijft een doorn in het oog van oppositiepartijen Samenplus en Stroom, zo bleek op de gemeenteraad. Burgemeester Véronique Buyck reageerde daarop dat fietsveiligheid bovenaan de prioriteitenlijst van het bestuur staat.
“Naar aanleiding van de ongevallen in de Roeselarestraat ter hoogte van de Sprietstraat willen we weten of er al maatregelen genomen werden om daar de verkeersveiligheid te verhogen”, zei Elien Rosseel (Stroom). Het verkeer zal volgens de burgemeester verplicht rechtsaf moeten rijden als het van de Sprietstraat en Vierwegstraat komt.
Te weinig
Stroom en Samenplus vinden dat de gemeente te weinig doet voor fietsers. “Ik gaf dat al aan in de verkeerscommissie van 30 september”, zei Elien Rosseel. “Nog geen maand later staat in het VeloVeilig-onderzoek (een grootschalig fietsonderzoek van Het Laatste Nieuws in samenwerking met Škoda, red.) dat Ardooie op dat vlak gebuisd is. Wat betekent dat Ardooie te weinig doet voor de veiligheid van fietsers op bepaalde gevaarlijke punten die geen gewestwegen zijn.”
“Ardooie kreeg in het VeloVeilig-onderzoek slechts 4,7 op 10 voor fietsveiligheid”
Veerle Dejaeghere (Samenplus)
Veerle Dejaeghere, die voor de eerste keer de plaats innam van Kimara Goethals, sloot zich daarbij aan: “Ardooie kreeg in VeloVeilig slechts 4,7 op 10 voor fietsveiligheid en ook voor Samenplus is dat veel te weinig.”
Elien Rosseel haalde ook nog het toenemende sluipverkeer aan, door de knip in de Prinsendreef.
Prioriteit
“Fietsveiligheid staat de komende legislatuur hoog op de prioriteitenlijst en blijft een continu werkpunt, net als onderhoud van de wegen”, zegt burgemeester Véronique Buyck (Groep 82). “De beste manier om te weten hoe goed onze fietsinfrastructuur is, is luisteren naar de fietsers zelf. Die feedback van inwoners is altijd meer dan welkom. De punten uit het rapport zullen we zorgvuldig evalueren en verbeteren waar mogelijk. Er wordt volop geïnvesteerd in fietsvriendelijke maatregelen. Recent opende de gemeente de veilige fietsverbinding langs de Beverensesestraat, met langs beide zijden een enkelrichtingsfietspad. In de komende jaren werken we aan een veilige fietsroute tussen Koolskamp en Ardooie, een verbeterd circulatieplan in de dorpskern (dat het sluipverkeer komende van de N37 weert, red.) en het weren van zwaar verkeer uit de kernen.” (IB)
The post Fietsveiligheid moet beter volgens de oppositie, burgemeester reageert: “Een continu werkpunt” is provided by KW.be.
