Brugse bestuurders van elektrische voertuigen beschikken sinds kort over maar liefst 1.800 laadequivalenten. Een klassieke laadpaal bestaat uit twee laadequivalenten (CPE), ultrasnelladers tellen mee voor tien laadequivalenten. Zo bereikt de Stad nu al de door Vlaanderen opgelegde doelstellingen van 2030.
Volgens burgemeester Dirk De fauw: waren er in 2021, net voor de lancering van het Brugs Klimaatplan, slechts 400 laadpunten: “De stedelijke diensten hebben de afgelopen jaren samen met partners MOW, Fluvius, TotalEnergies en Coopstroom hard gewerkt om heel wat laadpalen te plaatsen op het openbaar domein.”
“Ook bedrijven zien in dat het zeker loont om laadpalen te plaatsen en deze bij voorkeur ook te delen met de buurtbewoners. En dan is er nog Interparking, dat honderden laadpunten plaatste in de parkings”, aldus de Brugse burgemeester.
Blijven stijgen
Dit betekent niet dat de Stad Brugge nu al op haar lauweren zal rusten. “Ook de komende jaren zal het aantal laadpunten blijven stijgen”, benadrukt burgemeester Dirk De fauw.
Wie geen kabelmat gebruikt, riskeert voortaan een GAS-boete
Dirk De fauw
burgemeester
Voor inwoners van het centrum lanceert Brugge een speciaal tarief waarbij zij voor slechts 10 euro per maand iedere nacht kunnen parkeren in bepaalde ondergrondse parkings, tenminste als ze er dan ook hun wagen laden.
Onveilig
De Stad Brugge zal wel strenger optreden tegen het onveilig opladen van wagens via een kabel over het voetpad.
“Het gebruik van een kabelmat is steeds verplicht. Wie zich niet aan de regels houdt, riskeert na de sensibiliseringsperiode een GAS-boete”, legt Dirk De fauw uit.
Meer informatie over elektrisch rijden in Brugge: https://www.brugge.be/mobiliteit/duurzaam-verplaatsen/duurzaam-met-de-auto/laden-van-elektrische-en-hybride-voertuigen
The post Brugge telt al 1.800 laadpalen: “Doelstelling van 2030 al bereikt” is provided by KW.be.
