Bieke Demeester is sinds de opening van De Spil in 1997 programmator dans, schoolvoorstellingen en tentoonstellingen. In maart geeft ze de fakkel door aan Sarah Patteeuw, die zelf ooit met Induce, STAP en de Rumbeekse harmonie op het podium stond. “Tijdens mijn studies leerde ik de grote cultuurhuizen van ons land kennen, maar ik ben super content dat ik hier aan de slag kan.”
Sarah Patteeuw (23) is in juni afgestudeerd aan de Gentse universiteit richting cultuurwetenschappen. “Na vier jaar Klein Seminarie koos ik voor de VMS omdat de richting menswetenschappen me iets beter lag dan de exacte vakken. Ik had altijd wel het gevoel dat ik later in de sociale sector aan de slag zou gaan. Het werd cultuur, maar eigenlijk liggen die twee heel dicht bij elkaar.”
“Aan de universiteit is mijn wereld pas echt open gegaan, al was het vooral een theoretische richting waarbij we leerden recensies schrijven, kritisch naar voorstellingen kijken en onderzoek doen. De combinatie van de geschiedenis van toneel, muziek, dans en beeldende kunsten en het ontdekken van de nieuwe podium- en mediakunsten was erg boeiend. Met het werkveld kwam ik pas in aanraking toen ik hier in De Spil stage liep bij Bieke Demeester.”
“Met het huis was ik wel al vertrouwd. Ik zat hier vaak in de schouwburg tussen het publiek maar ken ook de backstage op mijn duim. Ik stond op het podium met dansschool Induce en de harmonie Sint-Cecilia van Rumbeke.”
Dreamteam
Bieke Demeester (65) was al aan de slag in De Spil nog voor het gebouw klaar was. “Ik werkte daarvoor in de Stichting Sint-Lukas in Brussel waar ik verantwoordelijk was voor exposities, de galerij en het documentatiecentrum. Het was op de trein dat ik in de krant het bericht las dat De Spil op zoek was naar programmatoren. Er volgden examens en positief nieuws. Dat betekende wel dat ik met mijn gezin plots van Brugge naar Roeselare moest verhuizen, want destijds kon je hier enkel werken als je ook in de stad was gedomicilieerd.”
“In de voorbije dertig jaar is De Spil erg veranderd, vooral gegroeid”
Sarah Patteeuw
programmator De Spil
“De eerste maanden en jaren in De Spil waren fantastisch. We waren een heel hecht team, meer familie eigenlijk dan collega’s. Ze noemden ons het dreamteam en zo voelden we ons ook. De programmatie deed ik toen samen met Koen Allary. Nu zijn we met z’n zessen. In die dertig jaar is De Spil erg veranderd, vooral gegroeid. Er kwamen meer familie- en schoolvoorstellingen en almaar meer projecten buitenshuis. In het begin moest ik me verdiepen in disciplines waar ik niet echt in thuis was. Later kon ik me concentreren op wat ik het liefst doe: mooie dansvoorstellingen en exposities naar Roeselare halen.”
“Die tentoonstellingen waren vaak een schok voor de Roeselarenaars die toen weinig in contact kwamen met actuele kunst. Daarnaast boekte ik dansvoorstellingen, ook al iets dat hier weinig aan bod kwam. Ik heb al die jaren dus niet in de makkelijkste branche gewerkt. Vaak raakten de zalen niet vol, maar ik gaf niet op en probeerde het publiek steeds weer te overtuigen. Moderne dans is nu eenmaal mijn passie en ik blijf tot op vandaag geloven dat dit een plaats verdient in het culturele landschap.”
“Zo programmeerde ik Rosas met Anne Teresa De Keersmaeker en het gezelschap van Wim Vandekeybus, dansgroepen die internationale furore maakten.”
Meer circusacts
“Ik ben ook trots op wat De Spil heeft opgezet aan coproducties en residenties. Zo kreeg lokaal danstalent als Alexander Vantournhout of Sarah Bostoen kansen.”
Sarah Patteeuw neemt in maart de fakkel over van Bieke die met pensioen gaat. “Uiteraard zal ik het werk van Bieke gewoon voortzetten. Momenteel concentreer ik me op de school- en familievoorstellingen. In de toekomst hoop ik nog meer te kunnen inzetten op circusacts binnen die schoolprogrammatie. Voor mijn bachelorproef volgde ik de Oostenrijkse choreografe en performancekunstenares Florentina Holzinger. Ik hoop haar ooit eens in De Spil te mogen programmeren”, besluit Sarah Patteeuw.
The post Sarah Patteeuw volgt Spilprogrammator Bieke Demeester op: “Altijd een droom geweest om in De Spil te werken” is provided by KW.be.
