Sinds deze week kunnen treinreizigers hun elektrische wagen opladen op de stationsparking. “We willen het duurzame karakter van reizen met de trein verder versterken”, klinkt het. Een beetje cynisch, aangezien het Waregemse station na 20 jaar opnieuw niet opgenomen werd in de lijst met investeringen.
Op de NMBS-parking aan de achterkant van het station vind je vanaf deze week vier laadpalen, goed voor acht laadpunten. Begin volgend jaar moeten er nog tien palen bijkomen. De NMBS wil in totaal 28 laadpunten voorzien in Waregem, voor treinreizigers met een elektrische wagen.
“Met de laadpalen wil NMBS het haar reizigers nog eenvoudiger maken om de auto te combineren met de trein”, zegt woordvoerder Dimitri Temmerman. “In het station van Waregem nemen op een weekdag gemiddeld 2.000 reizigers de trein. Elk uur rijden er rechtstreekse treinen van en naar Antwerpen, Brussel, Gent, Kortrijk, Leuven en Poperinge.”
Duurzaam
“Door te kiezen voor een brede uitrol van laadpalen op haar parkings, wil NMBS het duurzame en intermodale karakter van reizen met de trein verder versterken. Treinreizigers met een elektrische wagen kunnen zorgeloos hun voertuig opladen wanneer ze onderweg zijn met de trein. Dankzij het ruime netwerk aan laadpunten is er bovendien een grotere kans op een beschikbaar laadpunt, ook tijdens de drukste momenten van de dag.”
“En reizigers die thuis niet de mogelijkheid hebben een laadpaal te installeren, kunnen zo toch overwegen om te kiezen voor een elektrische wagen om zich te verplaatsen naar het station.”
Renovatie
Dat de NMBS het station van Waregem zo belangrijk acht, met de 2.000 dagelijkse reizigers en de belangrijke rechtstreekse verbindingen, is vrij cynisch. Het stadsbestuur, de oppositie en heel veel pendelaars snakken al meer dan twee decennia naar een renovatie.
Vooral op vlak van toegankelijkheid scoort het Waregemse station bijzonder slecht. Meerdere protesten, brieven en oproepen ten spijt, Waregem werd bij de laatste lijst met belangrijke investeringen opnieuw genegeerd.
The post Nog steeds geen investeringen, maar NMBS installeert wel laadpalen op stationsparking: “Auto en trein combineren” is provided by KW.be.
