Met de kleinste raceboot ter wereld die de Atlantische Oceaan kan oversteken hoopt Quentin Debois (38) twee wereldrecords te breken. Wij zochten de man in Nieuwpoort op waar hij momenteel de laatste voorbereidingen treft. “Verwacht je niet aan luxe en comfort”, knipoogt Quentin die pas zeven jaar geleden begon te zeilen. En dat is niet gelogen. Het leven zoals het is, aan boord van de Mini 6.50. “Pas op voor je hoofd.”
Een rustige ochtend in jachtclub KYCN in Nieuwpoort. De meeuwen krijsen boven het water, de lucht kleurt grijs en het is windstil. Quentin is reeds bezig op zijn zeilboot. Hij komt ons tegemoet wanneer we hem laten weten dat we er zijn. Met zelfzekere tred komt hij af en neemt me meteen mee naar ‘zijn domein’. De eerste indruk? Amai, zo’n klein vaartuig. Wanneer je erop stapt, gaat het bootje al schuin, ook als je geen zwaargewicht bent. Moet Quentin daarmee de Atlantische Oceaan over? Om een idee te geven: van Cadiz in Spanje waar hij in december start, is het 7.200 kilometer non-stop varen naar de Bahama’s. Het huidige wereldrecord staat op 30 dagen en 22 uur, Quentin streeft naar 27 dagen. En hij wil ook het wereldrecord terug, van New York naar Engeland, verbreken. Dan moet hij de 5.300 kilometer sneller zeilen dan 17 dagen en 9 uur.
Meteen verkocht
Nochtans ontdekte Quentin het zeilen pas zeven jaar geleden. “Toen een vriend me op mijn 31ste meenam voor een zeiltocht op de Noordzee, was ik meteen verkocht. Ik woon in Marchin in Luik en run mijn eigen consultancykantoor in de sector verkoop en marketing. Gelukkig kan ik daar rekenen op mijn sterk team dat de touwtjes tijdens mijn afwezigheid in handen houdt. De week na die zeiluitstap volgde ik al mijn eerste lessen aan de Belgische kust. Daarna schreef ik me in aan het trainingscentrum voor zeilwedstrijden in het Franse La Turballe. In 2022 kocht ik deze Mini 6.50 waarmee ik in november 2023 voor de eerste keer de Atlantische Oceaan overstak in 28 dagen, zonder hulp en communicatiemiddelen. Ik voel me nu klaar voor mijn volgende doel: het verbreken van twee wereldrecords.”
Een jaar lang heeft hij zich bijna voltijds voorbereid. De hele zomer heeft hij met zijn crew gewerkt aan het optimaliseren van de boot. Elk detail moet kloppen. In december, de exacte datum zal afhangen van het weer, vertrekt hij in Spanje met aan boord, geen comfort.
“Mijn badkamer is die blauwe emmer daar”, wijst Quentin met een lach op zijn gezicht. “Koken doe ik met deze gaswarmer zoals kampeerders dat ook doen. Ik heb zowel poedervoeding mee die ik met water moet mengen, als kant-en-klare gerechten in een zakje. Lekker eten is cruciaal voor het moraal. Eten is een momentje van ontspanning aan boord. Al varend verbruik ik twee keer zoveel calorieën dan aan wal, omdat ik voortdurend in beweging ben. En toch verlies ik nog gewicht. Ik schat dat ik ongeveer 40 kilo voeding mee heb aan boord. Dat is voldoende voor ruim 30 dagen. Onderweg is er natuurlijk geen bevoorrading. Daarnaast neem ik 110 liter water mee.”
“Eten is een momentje van ontspanning aan boord”
Quentin is volledig op zichzelf aangewezen tijdens zijn vaart. Op land kan hij wel rekenen op een team dat bestaat uit een coach, router, mental coach, een verantwoordelijke voor de sponsoring, een communicatiemedewerker en een techneut. Die mensen kunnen vanop afstand helpen, maar het zal toch Quentin zijn die het zal moeten doen. “Aan boord heb ik twee zonnepanelen die de energie voor mijn apparatuur opwekken. Mijn satelliet kan ik met die beperkte stroom maximum twee uur per dag gebruiken om te communiceren. Verder heb ik een gps en radar.”
Confrontatie met zichzelf
Dat het geen zorgeloze zeilvakantie wordt, is meteen duidelijk wanneer we vragen naar zijn dagplanning aan boord. “Gemiddeld stuur ik acht tot tien uur. Het weer houd ik, samen met mijn router, constant in het oog. De wind is een allesbepalend element. Slapen doe ik in blokjes van twintig minuten en ik hoop zo toch aan zes uur slaap per dag of nacht te komen. Er ligt een eenvoudige kampeermatras aan de zijkant en ik zal mezelf moeten vastmaken wil ik niet van links naar rechts geslingerd worden. Langer dan 20 minuten na elkaar mag ik niet slapen, want ik moet voortdurend alles in het oog houden. Staan de zeilen nog goed? Is er verkeer op het water waarmee ik rekening moet houden? Liggen er obstakels in de zee? Ik ga de confrontatie aan met de oceaan en met mezelf.”
De Mini 6.50 in cijfers
Lengte: 6,5 meter
Breedte: 3 meter
Hoogte: 11 meter
Diepgang: 1,4 meter
Gewicht: 1 ton waarvan het kiel 400 kilo weegt
Maakt Quentin zich dan geen zorgen over alles wat mogelijk verkeerd kan lopen? “Ik ben een rustige persoon van nature en ik ben goed voorbereid. Ik heb een medische tas aan boord waar normaal gezien alles inzit wat ik nodig zou kunnen hebben. Dat gaat van morfine tot een adrenalinespuit en van nietjes om een diepe wonde te hechten tot antibiotica. Mocht ik echt in de problemen komen, dan kan ik alleen maar hopen dat er schepen in de buurt zijn die me kunnen helpen. Daarnaast kan ook de techniek me in de steek laten. Als mijn mast breekt, is mijn wereldrecordpoging voorbij en ik vaar maar beter ook nergens tegenop. Het komt erop neer dat ik voortdurend op mijn hoede ben.”
Onvoorspelbaarheid
Dat hij die oversteek succesvol heeft kunnen doen in 2023, geeft hem vertrouwen. “Ik slaagde erin om de onvoorspelbaarheid en de uitdagingen van deze overtocht het hoofd te bieden, maar ik ontdekte ook dat ik het prima vond om lange tijd alleen op zee te zijn. Ik heb thuis een partner, geen kinderen. De satelliet is ons enige communicatiemiddel tijdens mijn vaart. Ik hoop mijn doel te kunnen behalen om als eerste Belg het wereldrecord te verbreken van de solo-oversteek van de Atlantische Oceaan op een Mini 6.50 en dat in de twee richtingen.”

Je zal het zeilavontuur van Quentin Debois op zijn Instagram kunnen volgen. Je vindt hem onder de naam Quentin Debois – Skipper. Je kan ook zijn website checken: www.oceansailing.be. Quentin kan voor zijn zeilavontuur rekenen op de sponsoring van ODIGO, Accountable, KBC Brussels, Teasio, UK Sailmakers en KYCN.
(Gudrun Steen)
The post “Mijn badkamer? Deze blauwe emmer”: Belg Quentin wil twee wereldrecords breken door alleen de Atlantische Oceaan over te zeilen in piepkleine boot zonder comfort is provided by KW.be.