De Brugse scholengroep !mpact trekt naar de Raad van State. Ze gaat in beroep tegen een recente beslissing de Vlaamse regering, die zich verzet tegen de oprichting van Type 5-scholen in het Psychiatrisch Ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw en het AZ Sint-Jan in Brugge. “Ook jongeren in de psychiatrie hebben recht op onderwijs”, zegt algemeen directeur Pieter De Winne van scholengroep !mpact.
Op 15 oktober zal Ziekenhuisonderwijs Penta van scholengroep !mpact samen met het Psychiatrisch Ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw Brugge een aanvraag indienen voor de oprichting van een nieuwe vestigingsplaats Type 5-onderwijs in het psychiatrisch ziekenhuis. “Ieder kind, ieder jongere heeft grondwettelijk recht op onderwijs. Voor leerlingen in psycho-of somatische behandeling is onderwijs tijdens hun opname cruciaal omdat het helpt om, zonder stigma, leervertraging te voorkomen. Dat is voor deze kwetsbare doelgroep toekomstbepalend”, zegt Pieter De Winne, directeur van scholengroep !mpact.
Uitdagingen
“Er is een groep jongeren in Vlaanderen die we zelden zien, maar die onze aandacht des te meer verdienen”, legt Wim Van Kerckvoorde, directeur van Penta, uit. “Jongeren met bijzondere mentale uitdagingen, voor wie het leven soms te veel werd. Ze verblijven tijdelijk in een psychiatrisch ziekenhuis waar hun dagen gevuld zijn met therapie, gesprekken — maar te vaak niet met school.”
“Weg van hun thuisschool, lijkt onderwijs voor hen op pauze gezet, terwijl net onderwijs hen helpt om opnieuw aan te sluiten bij hun toekomst. Leren geeft ritme, betekenis, zelfwaarde. Wie de drie pijlers kent die jongeren helpen opgroeien tot evenwichtige volwassenen – een gezin of betekenisvolle anderen, leeftijdsgenoten en school – weet hoe fundamenteel dat laatste anker is. Zonder onderwijs verliezen jongeren niet enkel leerstof, maar ook vertrouwen in zichzelf en in hun mogelijkheden.”
Volgens Wim Van Kerckvoorde wordt de inzet van TOAH-leerkrachten (leerkrachten van de thuisschol) bemoeilijkt door het algemeen lerarentekort: “Het is ook niet wenselijk in de context van een psychiatrische afdeling: de meeste leerlingen moeten verschillende vakken volgen zodat per jongere verschillende leerkrachten van de thuisschool toegang zouden moeten krijgen tot de afdeling. Dit is organisatorisch zeer moeilijk in te richten omwille van onder andere veiligheidsrisico’s.”
“Wat wél werkt, is onderwijs op maat, in nauwe samenwerking tussen leerkrachten en behandelteam. Dat vraagt expertise, nabijheid, vertrouwen en afstemming. Er is dus nood aan de inzet van experten uit het Type 5-onderwijs die in nauw contact staan met zowel de thuisschool als het medisch team om tegemoet te komen aan het recht op kwalitief onderwijs voor deze kwetsbare doelgroep. Type 5-onderwijs vergroot de kansen op re-integratie in de thuisschool en/of garandeert deskundige begeleiding naar een ander traject of heroriëntatie. Het garandeert, als enige onderwijsvorm in deze context, een structurele samenwerking met de medische setting wat zowel de onderwijskwaliteit als de slaagkansen van de therapie ten goede komt.”
Aanvragen
Bijgevolg diende scholengroep !mpact, dat via Ziekenhuisonderwijs Penta kan bogen op een lange ervaring en gedegen expertise inzake Type 5-onderwijs, al op 28 november 2024 bij de Vlaamse Regering (departement Onderwijs) een aanvraag in voor de oprichting van Type 5-scholen in enerzijds het Psychiatrisch Ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw Brugge en anderzijds AZ Sint-Jan. Deze aanvragen werden volgesn algemeen directeuir Pieter De Winne op 18 juli 2025 geweigerd: “Er werd gewezen op de grotere budgettaire haalbaarheid van de aanvraag van extra vestigingsplaatsen in de plaats van nieuwe scholen. Daarom hebben wij op 21 juli 2025 een nieuwe aanvraag ingediend, deze keer voor twee nieuwe vestigingsplaatsen. Deze aanvraag werd op 9 september 2025 evenwel opnieuw geweigerd.
Omwille van het grote maatschappelijke belang en de stellige overtuiging dat we kinderen en jongeren in de psychiatrie niet aan hun lot mogen overlaten en in de wetenschap dat Type 5-onderwijs specifiek voor hen de enige garantie op kwaliteitsvol onderwijs is, zal !mpact de aanvraag voor een vestigingsplaats voor het Psychiatrisch Ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw Brugge op 15 oktober herhalen. “Exact vijf dagen na het afsluiten de tiendaagse van de geestelijke gezondheid wil scholengroep !mpact samen met het psychiatrisch ziekenhuis het signaal te geven dat de onderwijskansen van elk kind en elke jongere ernstig genomen moeten worden en dat Type 5-onderwijs het antwoord is op deze specifieke onderwijsvraag”, verduidleijkt Pieter De Winne.
Investering
De aanvragers wijzen erop dat onderwijs in de psychiatrie niet mag gezien worden als een uitgave, maar als een investering in toekomstkansen – in minder heropnames, meer zelfredzaamheid en meer deelname aan de samenleving. “Econoom en Nobelprijswinnaar James Heckman toonde overtuigend aan dat elke euro die in jongeren wordt geïnvesteerd, zichzelf meer dan dubbel terugverdient. Niet alleen in betere onderwijsprestaties, maar ook in gezondheid, werkparticipatie en maatschappelijke betrokkenheid. In tijden van besparing is het precies dit soort keuzes dat het verschil maakt tussen besparen op korte termijn en bouwen aan menselijk kapitaal op lange termijn”, aldus Wim Van Kerckvoorde.
Naast de nieuwe aanvraag diende scholengroep !mpact een dossier in bij de Raad van State. “We gaan in beroep tegen de weigering van de oprichting van een vestigingsplaats in het Psychiatrisch Ziekenhuis Onze-Lieve-Vrouw Brugge”, stelt Pieter De Winne. “Het Recht op onderwijs staat immers in artikel 24 van de grondwet, en er staat in dat het onderwijs kosteloos is binnen de leerplicht. Dit recht mag door de overheid niet willekeurig worden toegepast; elke jongere moet gelijke kansen krijgen en binnen de leerplicht kosteloos onderwijs kunnen genieten.”
“Ook in het Kinderrechtenverdrag is het recht op onderwijs opgenomen: artikel 28 omvat het recht op onderwijs en verwijst naar de taak van de overheid om de kwaliteit van het onderwijs te verzekeren en vroegtijdige schooluitval tegen te gaan. Artikel 29 stipuleert dat het onderwijs aan kinderen moet gericht zijn op de ontplooiing van het kind en de voorbereiding op een actief leven als volwassene”, aldsu de directeur.
The post Brugse scholengroep !mpact trekt naar de Raad van State tegen weigering van de Vlaamse regering: “Ook jongeren in de psychiatrie hebben recht op onderwijs” is provided by KW.be.