De haag die aan het doodgaan is, de omheining die wankel in de grond staat, een elektrisch rolluik dat doordraait, de poort buiten die soms moeilijk open gaat, stopcontacten die niet werken… het is een greep uit de mankementen die de bewoners van de bejaardenwoningen in Stavele meerdere keren aan het gemeentehuis gemeld hebben, maar die nooit opgelost werden. “Er zijn ergere dingen, maar als je de eigenaar aanspreekt, mag je toch een duidelijk antwoord verwachten?”
“Op 17 november zal het een jaar geleden zijn dat ik in deze bejaardenwoning van het OCMW introk”, vertelt Josiane Zole (68). “Er waren toen wat mankementen in de woning: afbrokkelende stukjes verf in de douchebak, een rolluik in de woonkamer dat doordraait, de deurbel die je bij momenten moeilijk kan horen, enzovoort. De maatschappelijk assistente op het gemeentehuis met wie ik contact had en die mij de sleutel overhandigde, antwoordde dat men dit zou nazien. De eerste maanden van mijn huur heb ik nog meerdere keren een mail gestuurd. Het antwoord was telkens “dat men het zou doorgeven”. We zijn nu elf maanden verder en die mankementen zijn er nog steeds. Dan geef je het op hé van mensen aan te spreken en te moeten bedelen. Wel vraagt een mens zich af waar op het gemeentehuis het stropt. Men is vriendelijk ja, maar daarmee gaat het niet vooruit. Is er daar dan geen ‘reglement’ zoals we in ons dialect zeggen? De communicatie loopt niet goed of er zijn geen werkafspraken, denk ik dan.”
Stopcontacten kapot
De ervaringen van buurvrouw Liliane (77) die nu 2,5 jaar in Stavele woont, zijn gelijkaardig. “In mijn slaapkamer zijn er drie stopcontacten, maar geen één werkt. De haag rond de gemeenschappelijke tuin is aan het doodgaan, de houten omheining is rot en ik heb soms moeite om het houten poortje te openen om mijn fiets buiten te krijgen. Vorig jaar heeft men een nieuwe boiler geïnstalleerd, dat wel. Ik had immers geen warm water meer. En onze andere buurvrouw heeft een nieuwe vloer gekregen omwille van een ernstig probleem. Maar kleinere zaken worden compleet verwaarloosd. Er komt wel eens een gemeentearbeider kijken, maar met kijken alleen, los je niets op hé. Gemeentearbeider Jean-Pierre Lermytte; dat was een goede (stiel)man! Je mocht daar alles aan vragen. Wij betalen rond de 533 euro huur per maand. Dan mag je toch verwachten dat de eigenaar, in dit geval de gemeente en het OCMW, haar woningen onderhoudt, meen ik. Woonmaatschappij IJzer & Zee wordt straks eigenaar. We hopen op een betere communicatie.”
Reactie bestuur
“De technische dienst is bij de gemelde opdrachten telkens ter plaatse geweest, maar stond vaak aan een gesloten deur”, reageert het gemeentebestuur. “De bewoners zijn vaak niet bereikbaar of houden zich niet aan gemaakte afspraken. Bepaalde opdrachten werden aan lokale aannemers doorgegeven omdat wij niet alle expertise in huis hebben. Van hen kwam dezelfde boodschap: de cliënt niet thuis kunnen aantreffen en meerdere keren contact moeten leggen vooraleer respons kwam. We kunnen aannemen dat er misschien een opdracht niet werd uitgevoerd door omstandigheden maar dit is een verhaal met verschillende invalshoeken.”
Verontwaardigd
Bewoonster Liliane Vandaele reageert ietwat verontwaardigd op de reactie. “Als ik een afspraak heb, probeer ik te zorgen dat ik op het moment van de afspraak thuis ben. Dat spreekt voor zich”, stelt Liliane.
The post Bewoners van bejaardenwoningen klagen over slechte communicatie met gemeentehuis: “Veel kleine mankementen worden verwaarloosd” is provided by KW.be.