Eigenaar David Cretskens is boos na problemen met een huurder, contact met de stad en een verplichting dat hij twee badkamers en twee keukens moet uitbreken om in regel te zijn als eengezinswoning. “Ze helpen me onvoldoende. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd”, sakkert hij.
“Ik werkte aan de kust en in 2023 kocht ik een huis in Oostende. Ik zou het opknappen en hier mijn toekomst uitbouwen”, zegt de uit Limburg afkomstige David Cretskens. Zijn pand, in de buurt van het Vlaams Plein, bestaat uit drie appartementjes. In afwachting van zijn verhuizing en tijdens de renovatie verhuurt David: “Vanaf februari 2024 verhuurde ik aan een mevrouw. Het OCMW stond in voor de betalingen. Alles ging goed tot de zomer van 2024. Plots stopten de betalingen. Nadien hervatten die, waarbij vervolgens maar 250 en daarna weer 750 euro werd gestort. In het najaar van 2024 stopten de betalingen helemaal. Volgens mij kan dat niet. Ik vroeg uitleg aan het OCMW, maar kreeg die niet. Dat is een probleem met het stadsbestuur.”
“Omdat er ook problemen waren tussen de politie en de huurster en ze niet meer betaalde, wilde ik haar weg. Er was een beslissing van de rechter, maar nog wil ze niet vertrekken. Op het stadhuis kreeg ik de raad het pand onbewoonbaar te laten verklaren omdat dit de uitzetting van de huurster zou vergemakkelijken. Maar nog lukt dat niet, niettegenstaande ook meldingen van verschillende vormen van overlast bij de politie.” Over de samenwerking met het OCMW is hij ontevreden.
In orde stellen
David wil zijn pand opnieuw in orde stellen: “Ik kan niet binnen in de verhuurde woning en bovendien wordt me het leven zuur gemaakt, want in de verhuurde woning staan ook de tellers voor de andere delen en soms wordt de elektriciteit gewoon afgezet.” David sakkert. Zeker als hij een brief krijgt waarin de stad meldt dat uit onderzoek is gebleken dat het gaat om een eengezinswoning die in de loop der jaren (voor dat David het kocht) zonder vergunning werd opgedeeld in drie woonunits. De stad besliste de busnummers die bij de woonunits horen te schrappen. Als David in orde wil zijn, moet hij een omgevingsvergunning aanvragen en werken uitvoeren aan de panden om die conform te maken aan de regels (onder meer minimale oppervlakte en comfort).
“Tijdens een onderhoud op het stadhuis werd me duidelijk gemaakt dat er veel kans is dat ik hier geen tweewoonst meer van zal kunnen maken”, zegt David. Of, zo blijkt uit een brief van de stad, herstelt hij het in oorspronkelijke toestand, waarbij hij keukens en sanitair uit twee woongelegenheden uitbreekt en de sanitaire leidingen wegwerkt. David ging extra uitleg vragen. “Daar werden me die pistes bevestigd. Ik heb er geen problemen mee dat dit een eengezinswoning wordt, maar alles afbreken kost me tienduizenden euro’s. En wat als ik in mijn woning twee toiletten wil? Dat moet ik die eerste uitbreken, de woning laten keuren en ze daarna opnieuw plaatsen. Ik zie in deze duisternis geen licht en de stad helpt me niet.” David wordt boos: “Voortdurend van het kastje naar de muur gestuurd worden is niet fijn.”
OCMW en stad reageren
Schepen Kristof Gesquière (N-VA) reageert: “Ik kan als voorzitter van het OCMW niet reageren op persoonlijke dossiers. In het algemeen is het zo dat indien een cliënt steun ontvangt van het OCMW, mits toestemming van die persoon, wij huur rechtstreeks inhouden op het leefloon en deze via budgetbeheer betalen aan de verhuurder. De cliënt geeft het OCMW daarvoor een volmacht en kan die op elk moment weer intrekken. Ik benadruk dat het OCMW in zo’n gevallen geen contractpartij is. Het huurcontract bestaat tussen huurder en verhuurder. Als het leefloon of budgetbeheer stopt, is het de verantwoordelijkheid van de huurder om de betalingen zelf verder te zetten. We proberen de cliënt aan te zetten tot correcte betaling. Als dat niet gebeurt, dient de verhuurder zich te wenden tot het vredegerecht.” Gesquiere verklaart waarom er geen uitleg komt van het OCMW naar David Cretskens: “Als een verhuurder of derde contact met ons opneemt, mogen we geen info verstrekken vanwege ons beroepsgeheim.”
Rond de toestand van de woning zelf laat het stadsbestuur weten: “We reageren niet publiek op individuele dossiers. We kunnen bevestigen dat er in dit dossier meerdere contacten waren. We willen wel duidelijk stellen dat woonkwaliteit in Oostende steeds primeert. Daarbij wordt verwacht dat woonentiteiten beantwoorden aan de hedendaagse normen en voorschriften zoals vastgelegd in de Vlaamse Codex Wonen. Dat betekent ook dat wat niet vergund is, in regel moet gesteld worden volgens de geldende procedures. Burgers die vragen hebben over hun specifieke situatie, kunnen altijd terecht bij de bevoegde stadsdiensten, die hen op weg zullen helpen, ook in de zoektocht naar een oplossing. We zullen hen waar nodig bijstaan om de geldende regelgeving toe te passen. Op die manier streven we naar kwaliteitsvol en veilig wonen voor iedereen in Oostende.”
Verenigde Eigenaars: “Zet door”
Bij de Verenigde Eigenaars wijst directeur Katelijne D’Hauwers er op dat uitzetting geen eenvoudige zaak is, het initiatief bij de verhuurder ligt en het wel enkele maanden kan duren. “Het is van belang dat eigenaars doorzetten”, luidt het
De Verenigde Eigenaars staan de eigenaars van vastgoed bij in het beheer. De organisatie is in heel Vlaanderen actief en heeft zitdagen in Kortrijk en Oostende. Directeur Katelijne D’Hauwers schetst: “Pas na de tweede maand niet-betaling kan je naar de rechter. Voor verdere stappen moet de eigenaar een vonnis of uitvoerbare titel hebben. Nadat de eigenaar die heeft laten betekenen, heeft de huurder nog 30 dagen de tijd heeft om het pand te verlaten. In negen van de tien gevallen gebeurt dat ook. Als dat niet het geval is, moet de eigenaar de uitzetting opstarten, opnieuw met de deurwaarder, en daar zijn kosten aan verbonden, al gauw 1.200 euro. Tussen de niet-betaling van de huur en de uitzetting kunnen vier à vijf maanden verlopen. We zien soms dat eigenaars medelijden hebben en het voordeel van het vonnis laten varen. Maar dat houdt een risico in, want de deurwaarder zal na zes maanden niet het oorspronkelijke vonnis nog eens gebruiken. Je moet als verhuurder doorzetten.”
The post Ontevreden eigenaar in discussie met Oostendse stadsdiensten: “Ik moet twee badkamers en keukens uitbreken” is provided by KW.be.